Török gyerek gyógyítja

Szentesi Zöldi László
2006. 12. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Farkasok völgye – Irak című film eddigi sorsa hasonlatos Mel Gibson Passiójához – mindkettőt jócskán megelőzte a híre, s így utólag már látszik, hogy a hatalmas viták, vádak és ellenvádak az alkotók legszebb reményeit is felülmúlták, hiszen dől a pénz vég nélkül. A Farkasok völgyét például csak Németországban 200 ezren nézték meg tíz nap alatt, mondanunk is felesleges, legfőképp az ott élő törökök voltak kíváncsiak a nyugati típusú, de keleti értékrendet hirdető akciófilmre.
Serdar Akar alkotását, akárcsak Mel Gibsonét, kezdettől fogva ellenséges légkör vette körül, ennek bizonysága, hogy a magyarországi bemutató is jó ideig váratott magára. Most azonban, miután már a hazai mozikban is látható, mindenki személyesen döntheti el, valóban botrányosnak vagy éppen ellenkezőleg, leleplezőnek és igaznak tartja a filmet.
Ami a Farkasok völgyében valóban fontos és újszerű, azt nem a filmes megoldásokban, a történet szövésében kell keresnünk. Ilyen és ehhez hasonló akciófilmek hetente gördülnek le a hollywoodi futószalagról, magától értetődően ellentétes tartalommal és üzenettel. Rá kell mutatnunk arra is, hogy az alkotók zöme az Egyesült Államokban és a nyugati világban szerezte szakmai ismereteit, ott sajátította el a modern filmnyelvet, nem csoda tehát, hogy a nyugati néző számára plasztikus és közérthető minden mozzanat. Ez a fajta nyitottság azonban óhatatlanul is klisékbe torkollik – a forgatókönyvírók nem bajlódtak a szereplők jellemformálásával, a cselekmény helyenként banális, nem beszélve az amerikai filmekből jól ismert fekete-fehér szemléletről, amely a Farkasok völgyét az elsőtől az utolsó percig uralja. Minden nyugati mintára működik, de visszafelé érvényes: itt az amerikai katonák a barbár indiánok, a főszereplő viszont a makulátlan török John Wayne. Az Allah akaratával szemben állók közönséges banditák, „jutalmuk” a halál, amelyet a jók tömegesen osztanak az életre méltatlanok seregének.
Mindezek ellenére vaskos tévedés lenne, ha a Farkasok völgyét nagyvonalúan besorolnánk a tucatfilmek közé. Az amerikai Rambóval összevetni már csak azért is igazságtalan a Farkasok völgyét, mert a film egyértelmű áttörést jelent a török mozi történetében. Ha úgy tetszik, fordulópontot jelez – mostantól nem kétséges, hogy Serdar Akar és társai nemcsak megtanulták, de meg is értették az amerikai leckét. Addig-addig nézték a B-kategóriás amerikai filmeket, amíg rá nem jöttek, hogy ilyesmit ők is le tudnak tenni az asztalra. Ebbe beletartozik a nemzeti érzések, az ideológia népszerűsítése is, épp ezért a török nemzeti szál nagy súllyal jelenik meg a vásznon. Úgy is fogalmazhatunk, hogy az atatürki állam vágyott térségbeli státusát jeleníti meg a film cselekménye, egy olyan világot, ahol az észak-iraki arabok, kurdok, türkmének felemás érzésekkel ugyan, de mégsem létezhetnek Ankara nélkül és ellenében. Emiatt aztán a film – amellett, hogy a keresztény–mozlim szembenállást civilizációs összecsapásként jeleníti meg – egyfajta patrióta tisztelgés Törökország előtt: aligha véletlen, hogy a világraszóló vitában a vezető ankarai államférfiak egytől egyig kiálltak mellette.
A Farkasok völgye azt üzeni, hogy a törökök is ütközetre készen állnak: ismerünk benneteket, és a saját fegyvereiteket fordítjuk ellenetek. Ennek is tudható be, hogy az Európa és Amerika által diktált politikai korrektség szándékosan száműzetik a történetből: magától értetődő, hogy a „másik oldal” kliséi kerülnek előtérbe. Például a zsidó orvos, aki mellesleg a saját kiválasztottságával henceg, szervkereskedelemmel foglalkozik, friss zsákmányát egyenesen New Yorkba, Tel-Avivba és Londonba postázza. A vadállat módjára lövöldöző amerikai katonák között a feketék éppen úgy öldösik az iszlám népét, mint fehér bőrű társaik. A legváratlanabb és egyúttal legtorokszorítóbb epizód, az Abu Graib börtönben megesett kínzássorozat pontos és jól dokumentált bemutatása is elképzelhetetlen lenne bármilyen amerikai filmalkotásban – itt azonban része lesz az új mitológiának.
Az vesse azonban az első követ a török rendezőre, aki még nem vette észre, hogy a hollywoodi tucatfilmekben szőke, kék szemű, feltűnő német akcentussal beszélő terroristák akarják elpusztítani időről időre a világot. (Amióta pedig Jacques Chirac kivonta magát az iraki rendteremtésből, megjelent a gonosz francia alakja is.) Ha elfogultsággal vádoljuk a Farkasok völgyét, jusson eszünkbe, hogy tízből kilenc amerikai filmben az utcai bűnözők s általában a főgonoszok fehérek vagy éppenséggel arabok, a bírók, nyomozók, pszichológusok, orvosok, valamint a jók táborának további tagjai viszont a különböző, felkarolni vágyott kisebbségekhez tartoznak. Nem mintha a való életben nem fordulna elő minden és annak az ellenkezője is, de aki a fenti tényben nem észleli a tendenciát, az megérdemli, hogy három éven át Die Hard filmeket vetítsenek neki egy sötét magánzárkában.
Az elfogultság vádjára Serdar Akar joggal válaszolhatná, hogy bár jelenleg nagyjából egy a háromszázezerhez az arány, furcsa módon mégis az ő filmje verte ki a biztosítékot a dramaturgiai hitelességre lám nem is olyan finnyás nyugati világban. Ez a valódi botrány, nem pedig az, hogy egy filmalkotás bemutatja, amint az amerikai katonák esküvői menetre, kisgyerekre és nőkre is válogatás nélkül lőnek Észak-Irakban.
Az új török film azzal is szembesít bennünket, amiben hiányt szenvedünk. Nem másról van szó, mint a saját népeinkhez és társadalmainkhoz fűződő szolidaritásról, még akkor is, ha időnként tévedünk vagy féligazságokba gabalyodunk. Bár a Farkasok völgye, Irak alkotói láthatóan vaskos provokációnak, egyfajta arculcsapásnak szánták ezt a filmet, a világi török büszkeség mellett észrevehető a mozlim öntudat erősítésének szándéka is.
Nos, a Farkasok völgye egyfajta válasz az elmúlt évtizedek mozlim sérelmeire, még ha nem is az entellektüelek ízlése szerint: az elmúlt évek eseményei után, az agresszív nyugati fellépést követően ne csodálkozzunk a film megszületésén.
Sőt az a gyanúm, hogy a török film sikerei után látunk még hasonló produkciókat a nyugati mozikban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.