A közvécé környezete

Kár volna most felsorolni a Friss levegő fesztiválszerepléseit és díjait, megtelne vele fél kolumna. Ehelyett érdemes leszögezni, hogy aki popcornt ropogtatni jár moziba, inkább mellőzze Kocsis Ágnes első filmjének megtekintését. Itt szó sincs ugyanis szórakoztatásról. A januári kedélybántalmakat enyhíteni képes filmromantika vagy akció helyett pofon vág a melankólia, a fénytelenség; sokkol a vigasztalan külvárosi táj, érezhető a betonszag.

Muray Gábor
2007. 01. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magáról az életről esik szó most, a Csinibaba tárgyi világába helyezett társadalmi dráma nagyjából annyira vicces, mint a népligeti vagy a Nyugati aluljáró, ez a mi kis kelet-közép-európai nyomorult valóságunk Kaurismaki és Tarr modorában elmesélve, minimális cselekménnyel, hosszú csendekkel, városi zajokkal, grafitszürkébe sikító komplementer színekkel, és mélyen rögzülő, statikus képekkel. Olykor a korai Forman is itt kísért, Kocsis hozzáállásában van bizonyos távolságtartó irónia, ridegség, de korántsem cinizmus. Még Bodor Ádám juthat eszünkbe, amikor minimálirodalmában életre kelti a soha sem volt Dobrin City lakóit. Klausztrofóbia, félszavak, menekülésvágy.
A tulajdonképpen behatárolhatatlan korban játszódó film (szocreál tárgyak, de mobiltelefon, kádári slágerek, mai buszmegállók) az elviselhetetlenség határáig csupaszított környezetben játszódik, emberek csak néha-néha szállingóznak a panelházak között, a tér üres, a néző ingerekre szomjazik. És szomjas marad.
A Friss levegő amolyan retromozi, ennek megfelelően egy groteszk retrotánciskolában indít, itt ismerjük meg Violát, a negyvenes, szenvtelen vécésnőt, aki pontosan olyan elutasító a férfiakkal, mint amennyire vágyik rájuk, vágyik a szorongás feloldására. Megtudjuk még róla, hogy – nyilván munkájából adódóan – a vécéspray-k rabja, snitteken keresztül fújja a műillatokat maga köré. Viola kizárólag a piros különböző árnyalataiba öltözik, piros körülötte a kárpit, a textil, a művirág. Zárkózott lánya viszont zöld. A zöld a remény színe, reménykeltően zöld a sálja, a kabátja, ráadásul gyűlöli az illatosító spray-ket, ha teheti, leginkább ablakokat nyitogat, mert nem vágyik másra, csak friss levegőre. A kettejük közti kommunikáció félmondatokra korlátozódik, együttélésük szimbóluma a tévé által uralt kanapé.
A rendező legnagyobb leckéje, hogy kalodába bírja-e zárni az érzelmeket. Következetesen hideg marad, vagy hagyja magát leteperni ebben az iszonyatos panelcsendben (hiszen a Friss levegő az elfojtott érzelmekről, a ki nem mondott szavakról, a magányos boldogságkeresésről szól). Kocsis Ágnes első filmes rendező olykor kileng, hibázik, elérzékenyül. Sebaj. Bemutatkozásnak ez tökéletesen megfelel, a kamasz amatőrszínészek hibátlanul vizsgáznak, a film pedig megérdemli a szakmai díjakat. És az nagyon szép gondolat, hogy egy ilyen lekopasztott világban már az is frissítőleg hat, sőt, megoldásnak, kiútnak tűnik, ha a lázadás helyett beleilleszkedünk anyáink szerepébe.
(Friss levegő, színes magyar film, 109 perc. Rendezte Kocsis Ágnes. Forgalmazza a Mokép.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.