Ezerdolláros komfortérzés

A szélsebesen bővülő wellnessipar ma kétségkívül az egyik legígéretesebb befektetés: éves forgalma világszinten megközelíti az 500 milliárd dollárt. Az üzletbe immár az amerikai biztosítók is beszálltak, egészségügyijárulék-csökkentésekkel és adókedvezményekkel ösztönözve a különböző wellnessprogramokban részt vevő állampolgárokat. A bombaüzlet egyik alapja, hogy az amerikai lakosság kétharmada túlsúlyos, egynegyedük pedig kórosan elhízott. A betegek egy részéről már röntgenfelvétel sem készíthető, mert nem férnek be a gép alá. Felmérések szerint az amerikaiak naponta átlagosan kilenc órát tévéznek, szörföznek a neten vagy olvasgatnak.

2007. 01. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor a Tennessee állambeli Nashville orvosi egyetemének klinikáján fekvő, négyszáz kilogrammot nyomó asszonyság alatt leszakadt az ágy, méretre szabott, megerősített fekvőhelyet kellett készíteni helyette.
A Radiológia amerikai szaklapban orvosok arról panaszkodnak, hogy több túlsúlyos pácienst egyszerűen képtelenség betuszkolni a röntgengép alá.
Az amerikai nemzeti egészségügyi hivatal felmérése szerint a kórosan elhízott fiatal lakosság aránya hét év alatt 19-ről 25 százalékra gyarapodott, míg a középkorúaknál ez az arány eléri a harminc százalékot is. Az etnikai csoportok bontásában a legsúlyosabb a latin-amerikai bevándoroltak és az afroamerikaiak helyzete: itt 36 százalékos a betegesen elhízottak aránya.
A kényszeres evők piacát meghódító diétabiznisz az anonim alkoholisták klubjához hasonlóan saját önsegélyező fórumot tart fenn anonim nagyevők néven, amely a fogyókúrás termékek árusításán kívül az evéstől való függés pszichológiai, érzelmi és fizikai okaival is foglalkozik. A programban részt vevők első lépésként már 10 dollár 99 centért meg is vásárolhatják a kényszeres evéshez vezető út 12 legfontosabb ismérvét tartalmazó alapkönyvet, fogyókúrás étrend-kiegészítőket rendelhetnek, és wellnesshétvégékre fizethetnek be.
Ennek köszönhetően a wellnessbiznisz az aranykorát éli, és nemcsak az Egyesült Államokban. Az Economist szerint napjaink egyik leggyorsabban fejlődő iparága – bár viszonylag rövid, mindössze 25 éves múltra tekinthet vissza – mára egy teljesen új piaci kategóriát honosított meg, amelybe több iparág is beleolvadt. A hagyományos orvosláshoz kapcsolódó terápiákon felül ide tartoznak a gyógy- és élményfürdők, a természetgyógyászat, a magatartás-terápiák, a fitnesz, a táplálkozás és a szépségipar. A wellnessmozgalmat meghonosító Canyon Ranchon ma már potom napi 1000 dollárért felfrissülhetünk, megfiatalodhatunk, pihenhetünk, vagyis a wellness szó eredeti értelmében „jól” érezhetjük magunkat. Az iparon belül kialakult a kifejezetten vállalatvezetőkre szakosodott egészségügyi szolgáltatások köre, amely a teljes diagnózist, a kezeléseket és a megelőzési programokat is tartalmazza. A pszichikailag túlterhelt, elhízott menedzserekre a wellnesstermékskála szinte kimeríthetetlen tárházát is rá lehet ilyenkor sózni: a bőrápolási készítményektől kezdve a diétás élelmiszereken és egészséges ruházaton keresztül egészen a reform életmódot hirdető könyvekig.
A borsos tarifájú wellnessszállodák pedig telt házzal működnek, sőt konkurencia is akad bőven.
A wellness piacán könyörtelen a verseny, elvész, aki nem költ eleget fejlesztésre – írja az Economist, amely kiemeli, hogy az üzletbe beszálltak a nagy amerikai egészségbiztosítók is, különféle adó- és járulékkedvezményekkel premizálva a wellness- programban részt vevő ügyfeleiket.
A biztosítók felismerték ugyanis, hogy a betegségek megelőzése – történjen akár a wellness segítségével – kevesebb pénzükbe kerül, mint a már megbetegedett biztosítottak kezelésének finanszírozása. Az eredetileg közegészségügyi kérdés mára közgazdasági kérdéssé alakult át.
– Alapprobléma, hogy a materiális előnyöket hajszoló társadalmak fő célja minél hosszabb ideig és minél magasabb szinten fogyasztani az anyagi javakat – fogalmazott lapunknak Náray-Szabó Gábor akadémikus, aki szerint a túlfogyasztás alapja az egyéni érdekek előtérbe kerülése, akár a közösségi érdekek rovására is. Az északi félteke úgynevezett jóléti társadalmai négyszer többet fogyasztanak, mint amennyire valójában szükségük lenne – mondta a biológus egyetemi tanár, aki szerint a wellness előretörésének hátterében az áll, hogy a fizikai élvezetek begyűjtésén túl a munkára fordított idő jelentősen lecsökkent: egy 40 éves amerikai átlagember idejének csupán 12-14 százalékát köti le a munka. A maradék hatalmas időbe igyekszik behatolni a wellness, az egészségügyi ipar és az oktatóipar – fogalmaz a professzor.
Felmérések szerint a felszabaduló időt az amerikaiak nagy része napi kilenc órát kitevő tévézéssel, internetezéssel, rádióhallgatással és olvasgatással üti agyon: több mint százmillió tévékészülék van a háztartásokban, az átlag amerikai naponta négy és fél órát ül a képernyő előtt, a tinédzserek pedig egyszerre tévéznek és számítógépeznek.
– A kényelemérzet fokozásával a „jó létet” (wellness) szeretnék elérni, amely azonban nagyon különbözik a boldogságtól – véli Náray-Szabó, aki arra figyelmeztet, hogy évente 50 milliárd dollárt emészt fel a túltáplálkozás következményeinek a helyrehozása az északi félteke gazdag államaiban.
A wellnessipar úgy tűnik, kifogyhatatlan muníciókkal rendelkezik. A kialakult kínálati piacon a fogyasztó ugyanis nem csak azt veszi meg, amire szüksége van, hanem amire rábeszélik: a fogyasztás egyre inkább a reklámok függvényévé vált. Marketing-alapszabály, hogy sokkal könnyebb még többet eladni egy már meglévő fogyasztónak, mint egy új vevőre szert tenni – írja „A wellness forradalma” című könyvében Paul Zane Pilzer közgazdász, aki szerint az iparág forgalma 2010-re megközelítheti az egymilliárd dolláros szintet. A fogyasztás további növelésére ösztönző eszközök ugyanis úgy manipulálják a fogyni vágyókat, hogy még többet vásároljanak a „zsírszegény” minősítéssel ellátott élelmiszerekből, akik így még tovább híznak, és az ördögi kör bezárul. – A világ gazdaságilag legfejlettebb országában az emberek 62 százaléka túlsúlyos, elhízottságuk révén a saját maguk számára épített börtön foglyai, és képtelenek élvezni a virágzó gazdaságunk nyújtotta előnyöket – írja könyvében Pilzer.
A közgazdász szerint a wellness előtt elképesztő fejlődési lehetőségek állnak, amelyet a dollármilliomos háztartások számának növekedésével támaszt alá. Míg 1991-ben 3,6 millió háztartás rendelkezett egy millió dollárnál többet érő vagyonnal az Egyesült Államokban, addig ez a szám 2006-ra elérte a tízmilliót, 2016-ra pedig becslések szerint megközelítheti a húszmilliót. – Minél jobban gyarapodnak anyagilag az emberek, annál többet költenek majd a wellnessre – érvel Pilzer, aki hangsúlyozza: az öregedés késleltetése, és a jó közérzet elérése ugyanis egyre fontosabbá vált az amerikaiak számára, akiknek a felmérések szerint csaknem kétharmada érzi úgy, hogy az élete „nincs egyensúlyban”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.