Hibás tervek a völgyhídnál?

Európa egyik legnagyobb völgyhídja épül Kőröshegy térségében, az M7-es autópálya Zamárdi–Balatonszárszó közötti szakaszán. Az 1872 méter hosszú, legmagasabb pontján 88 méteres völgyhíd építési munkálatai 2004 májusában kezdődtek el. A műtárgyat az eredeti tervek szerint 2006 novemberében adta volna át a Hídépítő Zrt., ám a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt.-vel kötött szerződés szerint a határidő 2007. augusztus 12-re módosult.

Munkatársunktól
2007. 01. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kivitelező azzal indokolja a későbbi átadást, hogy a beruházás közben derült ki: a hidat egy új eljárás szerint kell továbbépíteni. Ez azt jelenti, hogy az úgynevezett szabadbetonozásos technológiával – a felszerkezet, vagyis maga az autópálya 4-4 pilléren, egy szerelőhíd segítségével készül a magasban – épülő völgyhíd két végét 51-51 méterrel szükséges meghosszabbítani, és a két újabb betonpillér építése is többletmunkával jár. Az eredeti átadási időpont megváltoztatását az a körülmény is befolyásolta, hogy a felszerkezetben a Hídépítő és a tervezők számára váratlanul keletkezett repedések miatt a völgyhidat menet közben kellett ismét átterveztetni – legalábbis erről számolt be lapunknak egy mérnök szakember, aki az építkezés előkészítésében is részt vett.
Az előzményekről érdemes megjegyezni, hogy a kőröshegyi völgyhíd eredeti engedélyezési terveit 1992-ben készítette el a Roden Mérnöki Iroda Kft. Eszerint acélszerkezetű híd épült volna Kőröshegynél. Az NA viszont később vasbeton-szerkezetű híd engedélyezési terveinek elkészítésére adott a Pont-Terv Rt.-nek megbízást. A cég ezt 2001 júliusában teljesítette: ennek alapján kapott megbízást az rt. az autópálya-társaságtól az építési tervek elkészítésére is. A 2002-es kormányváltás után az építési és a tervezési munkákra egyaránt a francia tulajdonú Hídépítő kapott megbízást, így ismét új terveket készítettek. Az engedélyezési tervek újbóli elkészítésével egyidejűleg a híd felszerkezetének tervezésével, illetve a független erőtani számítások elkészítésével a német Leonhardt, Andrä and Partner irodát bízta meg a Hídépítő. A szakember szerint minderre a korábbi hibás engedélyezési terv miatt volt szükség, ám a legújabb fejlemények arra mutatnak rá, hogy a problémákat így sem tudták kiküszöbölni.
A többletberuházás miatt a költségek is megemelkedtek, ám ezt a Hídépítő tájékoztatása szerint saját maguk finanszírozzák. A híd építési költségei önmagában is jelentősek, hiszen a program 40 milliárd forintba kerül a pótmunkákat nem számítva. Míg 1992-ben az építési és anyagköltség még 2,1 milliárd forintot tett ki, a 2002-es tervekben már 10,5 milliárd forintot meghaladó összeg szerepel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.