Nem hozhat sokat a Malév eladása

Az ÁPV Zrt. igazgatósága jövő csütörtökön értékeli a Malévra beadott pályázatokat. A légitársaságra aspirálók tegnap még pontosíthattak ajánlataikon.

Putsay Gábor
2007. 01. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ugródeszkának használnák leginkább a Malévet saját piacaik bővítéséhez, illetve pozícióik megerősítéséhez a nemzeti légitársaságra pályázók. A Malév leginkább kiterjedt útvonalhálózata és a légitársaság központjának földrajzi elhelyezkedése miatt értékes az ÁPV Zrt. privatizációs tenderén részt vevő három pályázónak, még akkor is, ha mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk. A ráfordítást azonban nem a vételárban fizeti majd ki az a pályázó, akit az ÁPV vezetése nyertesként hirdet ki, sokkal inkább a cég helyzetének stabilizálására. A Malév ugyanis 2006-ra olyan kritikus pénzügyi helyzetbe került, ami még a pályázókat is meglepte.
Az ÁPV-hez benyújtott ajánlatok között mindhárom pályázó esetében – az orosz érdekeltségű Air Bridge Zrt., az Ofer Hava nevével fémjelzett ír–magyar befektetőcsoport, valamint a litván LAL Investiciju Valdymas – kiemelt helyen szerepel a terjeszkedés, csak éppen fordított irányba. A Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozó AiRUnion légiszövetség tagjai az orosz piacról a Maléven keresztül jutnának az Európai Unióba, az írek szerint a nyugati irányú forgalmat lehetne fellendíteni azáltal, hogy a Malév-gépek a kelet-európai és a balkáni célállomásokról szállítanák az utasokat, a litvánok pedig egy kelet-közép-európai légiszövetség létrehozására törekszenek. A három pályázó egyébként tegnap délutánig pontosíthatta ajánlatát. Oravecz Péter, az ÁPV Zrt. kommunikációs igazgatója lapunknak úgy nyilatkozott, hogy az igazgatóság vélhetően a jövő csütörtöki ülésén értékeli az ajánlatokat. Ilyenformán már akkor megnevezhetik a győztest, vagy legalábbis ismételten kiválasztják azon pályázó(ka)t, akivel tovább tárgyalnak.
A Malév felemás évet zárt 2006-ban. Egyrészt a társaság történetében először érték el a hárommilliós utasszámot, ezzel együtt az üzemi veszteség információink szerint az eddigi legmagasabb, ami a 2005-ös 8,9 milliárd forintot is lényegesen meghaladja. Hiába ugyanis a forgalombővülés, a költségek meghaladták a bevételeket.
Az AirBridge képviselője szerint az új tulajdonosnak a működőképesség fenntartása érdekében mindenképpen rendeznie kell a cég pénzügyi helyzetét, a működés fenntartásához is tőkét kell juttatni a Malévnek. Leonov Péter, az AirBridge Zrt. igazgatóságának tagja lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a Malév forgalmát elsősorban a jól fizető orosz utasok lendítenék fel. A társaság elképzelései szerint az AiRUnionhoz tartozó repülőterekről ugyanis Budapesten keresztül jutnának el az utasok a nyugati célállomásokra. Amennyiben az AirBridge lesz a befutó, többek között Budapest és Krasznojarszk között új járatot is nyitnának. Leonov Péter szerint a Malév jelenlegi flottája megfelelő, a forgalom emelkedése esetén viszont új gépekkel bővítenék a parkot.
Az ír–magyar befektetőcsoport képviselői információink szerint a tőkebefektetés mellett a hatékonyság javításában látják a kivezető utat. Az írek leginkább az Air Lingus – a befektetők között található a korábbi ír nemzeti légitársaság elnöke és vezérigazgatója – példájára alakítanák át a légitársaságot. Mindez leginkább azt jelentené, hogy a rövid távú útvonalakat tartanák meg, és egységesítenék a gépparkot. A stratégia részét képezi, hogy teljesen kihasználnák a Oneworld szövetség tagságából származó előnyöket. A működőképesség fenntartására és a fejlesztésekre húszmillió eurós befektetést terveznek az ír–magyar pályázók.
Mint azt David Keresztes, a LAL képviselője lapunknak elmondta, stratégiájukban egy kelet-közép-európai légiszövetség létrehozása szerepel a skandináv SAS-hoz hasonlóan. A keleti és a baltikumi piacok esetében a Malév lenne az összekötő cég, s a légitársaság bázisán alakítanák ki a gyűjtő-elosztó központot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.