Ünnepek után sem lehetetlen a csere

2007. 01. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyakran előfordul, hogy egy-egy termékből több is a karácsonyfa alá került, netán a méret nem megfelelő, vagy egyszerűen nem tetszik a megajándékozottnak. A kereskedő azonban csak akkor köteles visszacserélni vagy visszavenni a terméket, ha az hibás. Sokan ennek ellenére is vállalják a cserét, hogy meddig, az az ő döntésükön múlik – tájékoztatta lapunkat Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője. Ha viszont rossz vagy hibás termékről van szó, akkor az általános szavatossági és jótállási szabályok szerint kell eljárni. A jogérvényesítés feltétele ilyenkor is a nyugta vagy a jótállási jegy. A fogyasztó eldöntheti, hogy az áru kijavítását vagy a cseréjét kéri-e, azaz a közhiedelemmel ellentétben, nem csak akkor igényelheti a cserét, ha a termék nem javítható. Megeshet azonban, hogy a hibás áru helyett nem tudnak másikat adni, mert elfogyott a készlet, vagy aránytalanul nagy költséggel járna a csere, ilyenkor a vásárlónak meg kell elégednie a javítással. Másik lehetőségként igényelhet árleszállítást, vagy elállhat a vásárlástól. Kathi Attila elmondta azt is, hogy reklamálni a vételtől számított két éven belül lehet, ha azonban az áruval gond adódik, azt érdemes azonnal jelezni és jegyzőkönyvbe vétetni. Ugyanitt szerepelnie kell annak is, hogy a fogyasztó mit kér, és a forgalmazó mit ajánl. Szükséges az indokolás akkor, ha a kettő között különbség van. Amennyiben ezek után sem sikerülne dűlőre jutni, következhet a bejegyzés a vásárlók könyvébe, amelyre a forgalmazónak harminc napon belül választ kell adnia. Ha mégsem teszi, a vásárló a területileg illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőségtől kaphat segítséget, további vita esetén pedig a békéltető testülethez fordulhat.
Műszaki cikkeknél gyakran előfordul, hogy azokat magyar nyelvű tájékoztató nélkül árusítják – figyelmeztetett a szóvivő. A gyártó azonban köteles megfelelő útmutatót csatolni hozzá, ha nem teszi, azt a kereskedőnek kell pótolnia. Ha ezek ellenére sem olvashatjuk magyar nyelven a tudnivalókat, az illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőséghez fordulhatunk, amely emiatt pénzbírságot szabhat ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.