Valami Hungary

Csontos János
2007. 02. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több ízben is kísérletet tettem a Valami Hungary című tévésorozat darabjaival a nemzeti főadón, de mindig ugyanarra a végeredményre jutottam. Nem írom ide, hogy mire, már csak az executive producer Herendi Gábor iránti kíméletből sem, aki eddig egészen nézhető mozifilmeket ütött össze. (Gyanítom, a cím is a Valami Amerikából jön.) Kivártam, hogy a nyolcrészes széria lefusson, nehogy hírverést csináljak neki; úgyhogy aki nem látta, de merő mazochizmusból el akarja csípni, az mostanára – állítólag – egy helyi Los Angeles-i tévécsatornán tekintheti meg. A sajátos produkcióban két idétlen amerikai fiatalember mutatja be Magyarországot, de úgy, hogy az őslakosok számára nincs benne sok köszönet. A műfaj tehát (hiába számolták fel az országimázsközpontot) úgynevezett országimázsfilm, némiképp tisztázatlan célcsoporttal. Ha a külföldi nézőnek akarnak – kommunistaszobor-mászással, kedélyes vizeléssel, homoszexuális utalásokkal – kedvet csinálni az egzotikus Magyarországhoz, talány, miért kell ezt a felületes s nem mindig szellemes ámokfutást a magyar köztévének műsorra tűzni. Ha viszont külhoni hasznosításra készült a film, miért csak egy korlátozott elérhetőségű amerikai csatorna szorított neki helyet? A téma volt érdektelen vagy a megvalósítás?
Szerencsére a sorozatnak van honlapja, így elég onnan szemelgetni, hogy képet nyerjünk a produkció kiérlelt szellemiségéről. A két fiatalember egyikéről megtudhatjuk, hogy texasi olajfamília sarja, talányos okból mentőautóval járt be a filmművészetire, továbbá megnyerte a legvonzóbb dallasi rádiós arc címéért folyó szavazást; ami ebben a műfajban azért, valljuk be, nem nagy kunszt. Műsorának címe: Ha meztelenül bulizol, ne lepődj meg semmin, ami elmélyült élettapasztalatra vall. Nemcsak mentőautója van az olajmilliókból, hanem tűzoltókocsija is, továbbá „mindenről mindent tud”, mint Bukfenc, a Csinn-Bumm Cirkusz bohóca; „és ez nem túlzás”. A másik felfedező civilben anatómus, másodállásban pedig a „szerelmes szívek doktora” – ezt az irigyelt főszerepet egy frenetikus wisconsini (!) szappanoperában forgatókönyvíróként és producerként ő ajándékozta saját magának. Humorukról sokat elmond, hogy a libegőt városi síliftnek vélik, meg akarják venni kilóra a buta royalista magyaroktól a koronaékszereket, a szabadságszobor babérkoszorúját messziről pingvinnek nézik, az állatkerti zsiráf helyett egymást etetik pereccel, epilálókrémmel napoznak a Balcsin, a Hortobágyon sarkantyút pengetnek, szuvenírként pedig Túró Rudit vásárolnak.
Bevallom, több évtizedes médiafogyasztó rutinom is csődöt mond, amikor azt találgatom: vajon miért érdemesíthette megvásárlásra ezt a sületlen diákgegparádét a csődhatáron veszteglő Magyar Televízió? És akkor beúszik a rendező-producer neve: Juszt Balázs. Nem, nincs tévedés: „a tévé ügyvédjének” édes gyermekéről van szó, aki londoni közgazdasági tanulmányai mellett lombosítja a tévés dinasztiát. (Nyilván a két fékezett habzású, kretén humorú amerikait is útközben szedte össze.) Néhány gyors telefon, s kémeim máris jelentik: a Valami Hungaryért epizódonként százezreket pengetnek ki az adófizetők pénzéből; de állítólag már dolgozik a stáb egy új, nyilván hasonlóképp nívós tánctörténeti sorozaton is. Hogy is szokta mondani a méltán népszerű Juszt László? Ne hagyják magukat becsapni, megkárosítani. Igazán szólhatna a gyereknek, hogy ne éljen vissza az atyai tekintéllyel meg a jól bejáratott márkanévvel. Mi meg ne hagyjuk magunkat megtáncoltatni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.