A feljelentett Fidesz

2007. 02. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendőrség megtette feljelentését a bíróságon a Fidesz országgyűlési képviselői ellen – jelentette be a BRFK szóvivője. Jármy Tibor szerint a főkapitányság az ügyészséggel egyetértésben úgy látta: a legnagyobb ellenzéki párt parlamenti képviselői a rendzavarás szabálysértését követték el, amikor a múlt pénteken elbontották a Kossuth teret övező rácsozatot. A rendőrök természetesen – rendnek muszáj lenni – ismét rácsokkal övezték a Parlament előtti teret.
Rácsok, rendőrök, regulák, immár több mint száz napja tart ez a vitathatatlanul alkotmánysértő állapot. Az Országház épületét, a jogállam szimbólumát kettős kordon védi. Így zárják ki a térről az esetleg ott tüntetni szándékozó polgárokat, meg a csupán sétára induló, az épületben gyönyörködni kívánó fővárosiakat és külföldieket. A közérdekű munkájukat végző újságírókat nemkülönben. Apelláta pedig nincs, hiszen Budapest főkapitánya nem hozott szabályszerű határozatot az ügyben. Ezzel voltaképpen kizárta a jogorvoslat lehetőségét. Nincs mit megkérdőjelezni, vitássá tenni a bíróságon.
Az igazságszolgáltatás a napokban bizonyára kézhez kapja a feljelentést, majd kitűzi a tárgyalást. Már most borítékolható azonban, hogy válasza elutasító lesz. A képviselők bizonyosan nem követtek el szabálysértést. Ez nemcsak a jogszabály szövegéből levonható találgatás, feltételezés, hanem a bírói gyakorlat által kialakított álláspont. Bárki beláthatja ezt, aki felidézi a 2004 áprilisában történt esetet, amikor is a Parlament karzatáról az egyik ülésnapon a fiatalokból álló Ahimsa-csoport cetliket szórt a képviselők fejére, és transzparensen követelte: „Ki Irakból!”.
Szili Katalin házelnök nyomban kihívta a rendőrséget, a BRFK pedig – természetesen rendzavarás címén – bíróság elé vitte a fiatalok ügyét. A tárgyalás felmentéssel zárult, mert az eljárás alá vont személyek a szabálysértés egyetlen kritériumát sem valósították meg. Magatartásuk nem volt kihívóan közösségellenes, hiszen külkapcsolatainkban az alkotmány által is elismert békés megoldást szorgalmazták. A lakosság többsége emellett a felmérések szerint akkor már rég velük értett egyet, noha ezt nyilvánosan nem hangoztatta. A bíróság arra az álláspontra jutott, hogy a csoport csupán a véleménynyilvánítás szabadságával élt.
A fenti precedens tökéletesen egybevág a jelenlegi esettel. Mitől lenne kirívóan közösségellenes – garázda – a rácsot elbontó képviselők magatartása? A Fidesz politikusai udvarias, korrekt hangnemben tárgyaltak, beszéltek a rendőrökkel és minden jelenlévővel. Nem okoztak botrányt. Nemcsak kihívón, de szimplán sem volt közösségellenes a tevékenységük. Sőt! A közösségnek – az ország bármilyen beállítottságú, pártszimpátiájú lakójának – érdeke az, hogy a kordon megszűnjön a Kossuth téren. Annak felállítása ugyanis többszörösen alkotmány- és törvénysértő.
A főkapitány a rendőrségi törvény szerint védett személyek biztonságának szavatolásáért elrendelheti ugyan egyes területek, útvonalak kiürítését, ám a Kossuth téren már rég nem erről van szó. A védett külföldi személyiségek, akik október 23-án az öt hazai közjogi méltóság társaságában, zárt körben ünnepelték a forradalom évfordulóját, hazamentek. Emlékeikben legfeljebb az üres Kossuth tér él, ahol a helyi lakosok véletlenül sem vehettek részt az emiatt párját ritkító ceremónián. Hogy mi a véleményük ezek után a polgári demokrácia magyarországi viszonyairól, ők tudják. Mi viszont úgy véljük: a jelenlegi kormánypárti többség a rendszerváltozás óta soha nem látott módon korlátozta és korlátozza az alapvető alkotmányos jogokat, és ezzel a jogállamot veszélyezteti.
A kormányerők a hatalom ismételt megragadása óta nem válogatnak az eszközökben. Céljuk a politikai ellenfél elnémítása, táborának szétzúzása, szétzilálása. A ciklus elején kétharmados többséggel elfogadott alkotmánymódosítás leple alatt megszüntetik és régiókká alakítják át a megyerendszert. Az alaptörvény rövidke módosítása Gyurcsányékat csupán arra hatalmazta fel, hogy szükség esetén megváltoztassák egyes közigazgatási szervezetek elnevezését. Ők erre a passzusra alapozva, egyszerű többséggel a teljes államszervezet átalakításába kezdtek, noha az kétharmados szavazati arányt követelne meg. A múlt év végén erről elfogadott, a jogbiztonságot súlyosan sértő, százoldalas salátatörvényük jelenleg az alkotmánybírák előtt van. Nem dolgozták ki ugyanakkor az Országgyűlés működését szabályozó normákat, habár ez – az Alkotmánybíróság több döntése nyomán – kötelességük lett volna. Nem rendelkeztek a vizsgálóbizottságok felállításának rendjéről, nem szabályozták, milyen időközönként ülésezzen a parlament, és nem rögzítették azt sem: minimálisan hány percben foglalhatja össze mondanivalóját az ellenzéki képviselő.
A választók megtévesztésével hatalomra került kormánytöbbség azonban nem feledtetheti: Gyurcsány hazudott, és most ennek az erkölcsi, gazdasági, politikai következményei sújtják az országot. Az ellenvéleményt hangoztatókkal szemben rendőri erőt alkalmaznak. A rendőrség – nyilván nem saját elhatározásból – túllépi hatáskörét, visszaél hatalmával. Gergényi Péter budapesti rendőrfőkapitány tevékenységét vizsgálva mindezek következtében kígyóktól hemzsegő szakadék mélyébe tekinthetünk bele: viperafészket látunk. A rendőri vezető – saját közlése szerint – a fegyverhasználat kivételével eleve minden kényszerítő eszköz alkalmazására felhatalmazta alárendeltjeit az őszi megtorló fellépések alkalmával. Hogy miként lehet eleve mindenre felhatalmazást adni, az már maga nagy kérdés. Honnan tudta, hogy a könnygáztól a vízágyún át a gumilövedékig és a viperák bevetéséig mindenre szükség lesz? További dilemma: miként képzelte, hogy feljelentést tehet az utcán összefogdosott, erőszakkal a rendőrautóba terelt békés járókelők ellen a zűrzavaros időkben? Hiszen egyértelmű, hogy az utcai nézelődők puszta jelenléte önmagában nem jogsértő. Erre lapunknak adott interjújában Kónya István, a Legfelsőbb Bíróság büntetőkollégiumának vezetője konkrét ügyszámok, esetek megjelölésével hívta fel a figyelmet.
Időszerű tehát emlékezetbe idézni az Amnesty International egy korábbi akcióját. A nemzetközi jogvédő szervezet 2000 decemberében olyan hirdetést tett közzé, amely arra hívta fel a figyelmet, hogy Magyarországon a rendőrök cigány gyerekek fogát rúgják ki. A plakáton megjelenített ocsmány, véres láb – az akkori magyarázat szerint – ugyan nem konkrét esetekre utalt, csupán azt kívánta hangsúlyozni, hogy a rendőrség visszaélhet hatalmával és megalázhatja a kisebbségben élő embereket. Tevékenysége brutalitásba torkollhat. A Gergényi által irányított, rendre azonosító jel nélkül fellépő testület érzékelhető közelségbe hozta mindazt a rémséget, amely akkor idehaza elképzelhetetlen volt. S amit ma számunkra immár a kordonokkal körülvett Kossuth tér jelez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.