Orosz világ magyar optikával

2007. 02. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány napja azzal riogat a világsajtó, hogy visszatér a Szovjetunió világa. Az orosz elnök müncheni beszédéből sokan a „hidegháború” fagyos szelét érezték ki. Talán azért, mert egyesek érdekei így kívánják, vagy egyszerűen csak elfelejtették már, milyen is volt a „hidegháború”, és hogyan nézett ki egykor a Szovjetunió.
E huhogóknak mindenképp segítenek leporolni az emlékezetet a budapesti Mai Manó Ház kiállításának fotói: a tárlaton magyar fotográfusok munkái láthatók, a képekben annyi a közös, hogy ugyanarról az országról készültek az elmúlt évtizedek során.
Egyébként pedig e fényképek már csak azért is ajánlhatók, mert a szavaknál plasztikusabban, hatásosabban és érzékletesebben mutatják, mekkora utat járt be Oroszország az elmúlt hét-nyolc évtizedben. A hetvenes években, illetve a Szovjetunió összeomlása után készült fotókat összehasonlítva azzal is szembesülhetünk, hogy milyen nehéz újra lendületbe hozni az idő kerekét, ha egyszer megállították. E történelmi tabló mögött azonban emberek vannak. Emberek, akik éppúgy sírtak és nevettek, dolgoztak és szórakoztak a szovjet időkben is, mint ma.
Ez a világ számunkra egyszerre távoli és nagyon is közeli. Így aztán nem csodálkozhatunk azon, hogy a fotográfusok magyar szemmel figyelték ugyan a szovjet-orosz fejlődést, ám nagyon is otthon voltak a kommunista, majd a posztkommunista világban. A válogatás külön erénye – s ez a kiállítás kurátorát, Bánkuti Andrást dicséri –, hogy olyan fotók sorát is láthatjuk, amelyeket annak idején a szocializmusról csak szépet és derűset a nyilvánosság elé tárni engedő propaganda gondosan elrejtett a fiókok mélyére. Így aztán e kiállítás legalább utólag igazságot szolgáltat a magyar fotósok közép- és idősebb generációjának, bizonyítva, hogy nem csak a maiaknak van jó szemük.
Vegyük mindjárt Reismann Jánost, akinek a Magyar Fotográfiai Múzeumban jó néhány negatívja túlélte a szovjet állambiztonsági szervek ténykedését, így aztán olyan izgalmas, érdekes, intim pillanatokkal ajándékoz meg bennünket a harmincas évekből, mint amilyet például a Találka című képen lencsevégre kapott. Sok mindent megértet velünk a Jefremova textilgyári munkásnő a moszkvai Nagyszínházban nevet viselő alkotás is. Fel-felbukkannak a tárlaton a szocialista évek olyan jól ismert szimbólumai, mint a kultúrház falára festett hatalmas űrhajós kép vagy a mindent uraló felirat – Előre a kommunizmus útján! – az ipari kiállításon.
A hatvanas, hetvenes, nyolcvanas évek ellesett pillanatai maradtak ránk Benkő Imre, Bojár Sándor vagy Ács Irén igazán remek fotóin. A Szibéria című képbe beleégett az orosz tér és idő, a központtól több ezer kilométerre lévő eldugott helyek sárba fúló rögvalósága. A Metró, a Mi van a Pravdában? címet viselő vagy a GUM áruház előtt ülő idős hölgyet és talán unokáját ábrázoló képek arcain ott van a szovjet élet minden nyomorúsága s viszonylagos hétköznapi könnyedséggel megélt gyötrelme. Lili Brik szobáját (Balla Demeter képe) elnézve pedig azzal szembesülhetünk döbbenten, miként maradtak meg a polgári lét darabjai a vértől, kínoktól és rombolástól kísért kommunista „modernizációs kísérlet” ötven éve után is.
Ugyancsak a Szovjetunió című folyóirat fotóriportere örökítette meg számunkra az orosz–francia színésznő, Marina Vlady és a Brezsnyev-korszak lelkiismeretének nevezett, tragikus sorsú Vlagyimir Viszockij találkozását a hatvanas évek díszletei között, egy szocreál berendezésű szobában, Akkord lemezjátszóval a háttérben. No, de ott a képen az a bizonyos gitár, amely minden sivárságon átüt. S ne feledjük Molnár Edit szintén ebben a korban keletkezett Szuzdalját sem, amelyen nemes egyszerűségében ott van minden, amiért Oroszországot önmagában szeretni lehet. A havas végtelenség, benne biztos pontként a templommal, és egy vizet hordó asszony az orosz emberek kedvességével, nyíltságával. Ebben a képben ott van az időtlenség is.
Szilágyi Lenke, Déri Miklós, Szabó Barnabás vagy Bánkuti András fotói már a vadkapitalizmus viharos éveibe kalauzolnak bennünket. Az orosz élet szélsőségeit, a társadalmi olló szétnyílását jelzi egyik oldalon az aluljáróban három szem citromot áruló öregasszony, akinek arcára van írva az élet összes terhe, ezzel szemben a szabadság mámorát, a fiatalságot, az életörömöt árasztja a szentpétervári éjszakai bár táncosnője. S bár a Moszfilm-stúdió varrórészlegének falán (Fekete András) még valahogy ott maradt a Lenin-kép, Moszkva fényei (Fejér Gábor) már egyértelműen mutatják, hogy Oroszország visszavonhatatlanul maga mögött hagyta a szovjet korszakot.

Orosz krónika magyar szemmel
(Mai Manó Ház, Budapest VI., Nagymező utca 20.
A kiállítás március 4-ig látható.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.