Rajzok az iskolapadon

Konkoly Edit
2007. 02. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy szatymazi tanyán futottam össze vele először. Hosszú bőrkabát, simléderes sapka, lendület beszédben és mozgásban, ennyi volt Nagy Attila első blikkre. Egy markolóval meg a barátjával épp tavat ástak, de kiderült, hogy ez csak afféle kaland, ő valójában szobrász. Szereti az ilyen kihívásokat, ezért is ment ki annak idején a római akadémiára. Tanulni, látni és érezni.
A római akadémián tanult a világhírű szobrász Amerigo Tot és Mészáros Márta apja, Mészáros László, a naiv kommunista művész is. (Mészáros aztán átköltözött feleségével és kislányával a Szovjetunióba, hogy építse az új rendszert, ahol végül, köszönetképpen, 1937-ben kivégezték.) Persze az 1920-as évek Rómája más volt, mint napjainkban. Akkor három évig járt az ösztöndíj, most csupán két hónapig. Bár az összeg sosem volt elég a megélhetésre. A piac környéke tele volt éhező művész koldusokkal, akik elmélyülten keresgéltek egy-egy ehető banánt a kofák hátrahagyott dobozaiban. Mégis sok magyar fiatal vállalta a megpróbáltatásokat, hiszen a Tevere partján lakni már önmagában is nagy élmény, hogy a Szőnyi Zsuzsánál, a Szabad Európa Rádió hajdani bemondójánál eltöltött néhány szombati partiról ne is beszéljünk. De ezek már a negyvenes–ötvenes évek, amikor Szőnyi és férje, Triznya Mátyás festő Olaszországot választják második hazájuknak. Római házuk hamarosan a magyar emigráció egyik szellemi központja lesz Máraival, később Pilinszkyvel. Szőnyi Zsuzsa még ma is előszeretettel hívja otthonába az akadémistákat. A nyolcvanas években amúgy sem volt tanácsos az akadémián beszélgetni, hiszen minden tele volt lehallgatókészülékkel. A diákok inkább a Tevere partján tárgyalták meg ügyes-bajos dolgaikat, vagy a „Triznya-kocsmában”, ahol néha szintén megfordultak a besúgók, de hát az lett volna a csoda, ha nem.
Nagy Attila azonban már más idők szülöttje. Nemcsak Szőnyi Zsuzsa házában, de legújabb könyvében, a Római teraszban is helyet kapott a fiatal művész. Viszonzásképpen hazatérte után megmintázta Szőnyi Istvánt, Zsuzsa apját, a híres festőt. A szobor Zebegényben, Szőnyi Zsuzsa gyerekkorának színhelyén található.
– A római két hónap semmire sem volt elég – mondja Attila. – Csupán érzésekre.
Azért van egy kép Nagymaroson, a szülei házában, amely Róma hatására született. Egy freskó az ágy fölött. Felhőkkel, aktokkal és angyalokkal. Akrillal és ceruzával készült. Nekem tetszik.
Korábban Görögországban és Egyiptomban is járt. De a szívszerelme Olaszország maradt. Na meg Németország északi része, Rügen szigete, ahol szerinte a levegőben szatymazi „fíling” van. Szeret élni, bár élnie nehéz, és nem azért, mert mint szobrász szó szerint birkózik az anyaggal. A műgyűjtők miatt, akik kizsigerelik a művészt.
– Az ötödét adják a művek valódi árának – mondja. – Akik megtehetnék, hogy szobrot vegyenek, azok meg inkább egy harmadik autót vesznek.
Jóllehet a szobor megőrzi az értékét, az autó nem. Az is baj, hogy csak egy szűk réteg érti a művészetet. Róma előtt Attila a visegrádi műemlék-felügyelőséghez ment dolgozni, három téli hónapon keresztül a szabadban faragott, hogy legyen miből élnie a művészetek városában. A római kaland is anyagi csőd volt.
Visegrádon már ismerték. Utolsó felvételije előtt egy évig dolgozott ott, reggel héttől fél négyig, hogy aztán aszkéta módon a saját dolgait csinálhassa éjfélig. Szombatonként Pestre járt a postás rajzszakkörbe egy kiváló tanárhoz, aki remekül irányította, de egymástól is tanultak. Sokat fejlődött, másképp állt hozzá a felvételihez is. Már bízott magában. És harmadik nekirugaszkodásra fölvették a képzőművészeti főiskolára. Az első kettőnél elcsúszott. A modell sem volt az igazi. Nem volt jó a kisugárzása. A másikat kellett volna választania, vallja utólag, de az meg öreg volt. A főiskolán korábban a közveszélyes munkakerülés elkerülése miatt sok prostituált vállalt – félállásban – modellkedést. Aztán az egyik rektor kirakta őket, mert a csúnya beszédük nem volt összeegyeztethető a szocialista erkölccsel. Attila idejében már előfordult, hogy drogosokat kellett megmintázniuk. Némelyik alig állt a lábán. Maradtak hát az idősek, a normális modellek. Nehéz a modellnek és a művésznek találkoznia. Mindkettő rigolyás, az érzelem pedig átüt a képen. De végül sikerült.
Előfelvételisként Zalaegerszegre kerül katonának. A négyezerből kétezren „táposok”. A nyíregyházi traktoros fiúk utálták is őket ezért, mégis jó iskola volt a sereg. Merthogy ott hamar eldőlt, kit miféle fából faragtak. Szoros barátságok születtek.
– Leszerelés után jött a rég óhajtott főiskola mesteremmel, Somogyi Józseffel, az utolsó bölénnyel, aki bár a rusztikus formákat kedvelte, de csak akkor, ha érezte mögöttük a szerkezetet – folytatja Attila. Somogyi, aki 1958-ban világkiállítást nyert Párizsban, 1993-ban, az osztály szempontjából a legrosszabb pillanatban meghalt. Akkor voltak ötödévesek.
Igaz, addigra Nagy Attila szobrai beértek. Kiállításai egymás után nyíltak, hála a tüzelőanyag-kereskedő apának, aki támogatta fia művészi törekvéseit. Néhány munkája gazdára talált, így újra volt pénze. Adódott lehetőség is, hogy elmenjen otthonról. Pécsett az egyetemen a szabad művészetek doktora akart lenni, majd megpályázta szülővárosában, Hódmezővásárhelyen az egyik megüresedett műteremlakást. Megkapta. Kilenc éve ott él, ahol gyerekként a homokozóban krokodilokat formázott. A rajzolás is hamarabb volt nála, mint a beszéd.
Talán hároméves, amikor apja elviszi egy körre a városban. Valahol hosszabban időznek, a kisfiú a járdaszegélyen üldögél, hosszan néz egy teherautót. Hazamennek, papírt és ceruzát kér, és úgy lerajzolja a kocsit, hogy az oldalán ott virít a felirat: TEFU. Igaz, az „f” fordítva van. Kamaszként régiautó-mániás. A padja az általánosban is tele van rajzokkal, amelyek annyira tetszenek a tanárnőknek, hogy meghagyják. „Az Attila olyan, a padja ilyen.” Már ekkor a rajzszakkörök rendszeres látogatója. Sőt a városban működik egy szobrászkör is. Kruzslicz István tartja, aki valójában történelemtanár, de mindig is szobrász akart lenni. Évtizedekkel később, amikor Attila elvállalja a zebegényi művészeti szabadiskolát, jelentkezik nála volt mestere – diáknak.
Vásárhely és a főiskola között még ott a Tömörkény művészeti szakközépiskola Szegeden Tasnádiné Nagy Irénnel, a hajdani Borsos Miklós-növendékkel. Ő tanítja a szakma szeretetére, az alázatra. „A művész több a mesterembernél, ő afféle médium – véli a szobrász. – Súgnak neki felülről. Ezt viszont csak mesterségbeli tudása által tudja átadni. Az alázat a munkához kell.” Kevesen lettek művészek az osztálytársakból. Nagy részük föladta. Attilának soha nem jutott ez eszébe, pedig csak harmadszorra jutott be a főiskolára.
Magánélet? Csajhegyek. Próbál megállapodni, de egyszerűen nem megy. Voltak kísérletek, de a sors nem akarja. Nagy szerelem volt az is, amely nemrég ért véget, bár úgy gondolja, a nagy szerelemből köttetett házasság soha nem jó. Már nem is akarja anynyira.
– Ha nagyon akarunk valamit, visszafelé sül el – bölcselkedik Attila. – Katasztrófa az egész. Ma minden, még a párkapcsolatok is az anyagiakról szólnak. Én meg nem a pénzről szólok. Alkalmazott művészet kell, csak akkor van szükség rád, ha hasznot hajtasz.
Kevesen kíváncsiak a művészetekre. Szegeden bezárt a képtár, de Hódmezővásárhelyen azért új múzeumok is születnek. Mint az Alföldi Galéria, ahol kitűnő képek vannak.
– Létezik még ugyan a vásárhelyi meg a szentendrei iskola, de ezek valójában klikkek. Én egyedül vagyok. A művészcsoportok között is sok a feszültség. A szegediek lenézik a vásárhelyi őszi tárlatot, ahol szerintük csak parasztok és lovak vannak ábrázolva hátulról. Merthogy nincsenek is már parasztok. Lehet, hogy igazuk van, inkább hajléktalanokat kellene festeni – gondolkodik el a szobrász.
Van egy uszoda Vásárhelyen, amely elé Nagy Attila egy lányt álmodott bronzból. A Vásárhelyi Vénuszt. A Németh László Gimnáziumba egy földanyaszobrot készített. Sopronban pedig a Művészetek allegóriája áll, ami egy sgraffito (vakolatkép). Tavaly ősszel Nagymaroson avatták a Szent Márton és a koldust. A nagymarosiak szeretik a tér közepén lovon ülő Szent Mártont és az előtte kéregető koldust. Erről az is tanúskodott, hogy míg sétáltunk a főtéren, mindenki köszönt Attilának. Ki méltósággal kezet fogva, ki egy Trabant lehúzott ablakán kiintve.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.