Rosszkedvünk éve – 2006

Nyolc trend – nyolc új veszély. Ez is lehetne a címe a Nézőpont Intézet újszerű évértékelő elemzésének, amelyben nyolc olyan tendenciát vázolnak föl, amelyekben az a közös, hogy a politikai szféra hatalmi döntéseire vezethetők vissza, s tudatos beavatkozás hiányában önerősítő ördögi körökként köthetik gúzsba mozgási szabadságunkat, lehetőségeinket. További rokon vonása a köröttünk gyűrűző trendeknek, veszélyforrásoknak, hogy a kormányzat intézkedései nyomán jöttek létre, s ellentmondanak mind a piaci és egyéni szabadság, mind pedig a hozzáértő vezetés vagy a társadalmi szolidaritás alapkövetelményeinek.

2007. 02. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az eredmény közismert: a megszorításokat érthetetlen módon reformoknak, a visszalépést haladásnak keresztelő kabinet működése következtében nem csak a társadalom életlehetőségei sorvadnak egyre vészesebben. Az egykori élenjáró Magyarország egyre több régióbeli országnak nézheti a hátát a versenyben. Az elemzésből kiviláglik: a kormányzást nem helyettesítheti a kommunikáció és az ellenségkép keresése.
Az egzakt gazdasági és társadalmi mutatók nem hazudnak. Még ha a konzervatív- szabadelvű szellemi műhelyként dolgozó Nézőpont Intézet szakemberei távolságtartók is, kerülve az aktuálpolitikai felhangokat, egyértelművé válik a jelenlegi kormányzat múlhatatlan felelőssége a káros folyamatokért. Minden összefügg mindennel, nem lehet egymástól mesterségesen különválasztva kezelni a demokratikus deficitet, az elitista kormányzati gyakorlatot a fiskális politika rossz irányaitól, a növekvő államadósságtól, a megugró kamatterhektől. Ugyanígy a megszorító intézkedések és a reformok egymásba átcsúszó, tisztázatlan viszonyai, a növekvő társadalmi egyenlőtlenségek is egymást erősítő tendenciák. Úgy is fogalmazhatunk: Gyurcsány Ferenc jelenlegi miniszterelnöknek ebből a szempontból igaza lehet, amikor a kormányzat működését egy nagyvállalatéhoz hasonlítja. Éppen ezért tudhatná: ahogy egy cég vezetésében sem lehet büntetlenül figyelmen kívül hagyni a benne dolgozó szakemberek, dolgozók igényeit és szakmai kvalitásait, az állam boldogulásához is szükséges a társadalmi és pénzügyi-gazdasági környezet maximális figyelembevétele.
Politikaellenes a hangulat – mondja ki az immár evidenciaként emlegetett szomorú igazságot a tanulmány, ám más intézetek szemérmes állásfoglalásától eltérően rámutat a kormány elsődleges szerepére. Az emberek politikáról alkotott képét ugyanis főként a mindenkori kormányzat minősége határozza meg. Igaz, a növekvő kiábrándultságnak a kiváltó okai mélyebben keresendők, s ezekhez az áprilisi országgyűlési választások utáni időszakhoz kell visszanyúlni. A voksolásokat követően ugyanis egy csapásra kiderült, hogy az, amit korábban konokul tagadtak, mégis igaz: a költségvetés hiánya messze meghaladja a korábban ismertetett adatokat. Vészjósló szakkifejezéssel: Magyarország államháztartási szükségállapotban van. Nem holmi bűvös politológiai folyamatokkal, hanem a kormányzati őszintétlenséggel és balfogásokkal magyarázható tehát az MSZP– SZDSZ-kabinet várakozásokat meghaladó népszerűségvesztése. A társadalom ugyanis az előzetes ígéretekhez képest száznyolcvan fokos fordulatként élte meg, hogy nem várt mértékű megszorításokat hajtott végre az újjáalakult kabinet, ami adó- és járulékemelések, ártámogatási csökkentések és minden szférától való azonnali pénzelvonási intézkedések alakjában öltött testet. A Nézőpont Intézet a népszerűség-zuhanási tényezők között jelöli meg azt is, hogy az okok és felelősségi viszonyok tisztázása nélkül mentek végbe a reformoknak aposztrofált megszorítások.

Média-szépségversennyé váló magyarországi politika

Az elemzés ugyan nem teremti meg a direkt kapcsolatot az őszi politikai válság és az ígéretekkel szembehaladó kormányzati magatartás közt, ám egyértelmű: a láncreakciót ez utóbbi indította el. Azt viszont már a kiábrándultság további gerjesztőjeként említik, hogy a kormányzat hibásan kezelte az intézkedései nyomán kialakult krízist. A miniszterelnök kritikátlan támogatásáról biztosította a felelős rendőri vezetőket, noha az ENSZ szakbizottsága is elítélte a karhatalmi atrocitásokat. Az erőszakos rendfenntartók melletti szimbolikus kiállás a politikai tiltakozók megfélemlítését szolgálta, s végig tisztázatlan maradt a kormány és rendőrsége közötti kapcsolat. Mindezek együttesen és logikusan növelték az elégedetlen lakosság kormányellenességét. Az elemzők szerint azonban külön veszélyt rejt, hogy a múlt évben kialakult nálunk és megkövesedni látszik a kétfajta igazság rendszere. Jól illusztrálja ezt az őszi fejlemények megítélése, hiszen az emberek pártpolitikai szimpátiák alapján ítélhetnek meg egy olyan eseménysort, ami a televíziók és a képek által a dokumentálható tények világába tartozik. A pártpolitikai szembenállás tehát torzítja az objektivitást, s így a politika egyre inkább média-szépségversennyé válik – olvasható a szövegben. Vákuum alakul ki, s ezt a polgárok spontán, szervezetlen akaratképzése és véleménynyilvánítása tölti ki – mint azt az őszi események is illusztrálták. A Nézőpont Intézet konklúziója: a hazai politikai életben olyan öngerjesztő mechanizmus indult el, amely az intézményrendszerrel szembeni össztársadalmi bizalomvesztés elmélyüléséhez vezethet, ha a politikai pártok nem kínálnak világos eszme-, nézet- és célrendszert. S hogy miként lehet kitörni az ördögi körből? A válasz: esély nyílhat rá, ha a politikai szereplők tisztázzák értékrendjüket. A jelenlegi miniszterelnök ez irányú kísérleteiből azonban nem állt össze sem jövőkép, sem pedig koherens program, miként azt legutóbb a Népszabadságban megjelent, Szembenézés című dolgozata is szemlélteti. A nézőpontos szakanyag a Fidesz Jövőnk című, nemrég indított vitasorozatával kapcsolatban óvatosan optimistán fogalmaz. Úgy véli, alkalmas lehet egy átfogó program megalkotására az a fajta nyitás a széles társadalom felé, amely diskurzust folytat a nagyközönséggel az igazságosság, az életminőség, az állami közszolgáltatások és a versenyképesség kérdésköreiben. Ezek az „ördögi körök” úgy állnak kapcsolatban egymással, hogy indukálhatják a kedvezőtlen változásokat, mint ahogy a meglökött biliárdgolyó is átrendezi az asztalon a többi helyzetét – vonhatjuk le a következtetést.

Ördögi kör

A Nézőpont Intézet elemzésének második trendje nem véletlenül kapta a Hiányos demokrácia címet. A kormányzati központosítás ugyanis már az első Gyurcsány-kormány idején elkezdődött a pénzügyi felügyelet önállóságának megszüntetésével, a KSH és a jegybank önállóságának korlátozásával, ám igazi lendületet a tavaszi választás után vett. Az új MSZP–SZDSZ-kormányban még a miniszterek önállósága is megszűnt, s a döntéshozatalok központjává – a jogállami normákkal ellentétes módon – a közvetlen parlamenti ellenőrzés nélküli államreform-bizottság és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség vált. Hogy ezek a folyamatok nem csupán a hazai, hanem a nemzetközi szakmai közvéleményben is megütközést keltettek, azt a jeles londoni elemzőintézet, az Economist Intelligence Unit ez év eleji jelentése jól tükrözi, hiszen hiányos demokráciának minősítette hazánkat. Márpedig ezek a folyamatok újabb öngerjesztő spirálba torkollhatnak, mivel a központi hatalom minden társadalmi egyeztetést kiüresít, s a kabinettel vitába szálló szakmai szervezetek negligálása tovább rombolhatja a demokratikus normarendszert, a kormány elszámoltathatóságát. Erre pedig prognosztizálhatóan újabb centralizációval fog válaszolni a központosítás üdvözítő voltában hívő hatalom. A Nézőpont szakanyaga nem a reformok ellen, hanem éppen azok védelmében emeli ki a 2007-ben várhatóan tovább súlyosbodó ördögi kör veszélyeit. Ha ugyanis a nagy ellátórendszerek reformjai diktatórikusan mennek végbe, nemcsak komoly társadalmi, de gazdasági áldozatokkal is járnak. Az erősödő centralizáció ráadásul visszaüt: kontroll hiányában megnő a hibás döntések kockázata és aránya, ami éppen a reformok sikerét veszélyezteti, s azok bukásához vezethet.
A reformdiktatúra, az egyeztetés hiánya ráadásul a változtatásokkal szembeni ellenállás kiszélesítését váltja ki a társadalomból, ami szintén a reformok sikerét ássa alá. A Nézőpont Intézet pozitív forgatókönyvként vázolja fel, hogy a kabinet a saját érdekében is szakít a már meghozott döntések utáni látszategyeztetések gyakorlatával, s politikai érdekektől mentesen ítéli el a normaszegéseket.
Az iméntiekből következik, hogy az elitista kormányzás szintén az intézeti szakemberek célkeresztjébe került. Az úgynevezett menedzseri vezetés tudniillik tekintélyelvű reformparancsnoklássá változtatja a kormányzást, s a társadalom által átláthatatlan döntések és centralizációs törekvések megint csak a reformok sikerét veszélyeztetik. A kormányzat az intézményrendszerben rejlő szaktudást nem használja fel, s még az általa létrehozott konzultációs fórumokat is kiiktatta a döntéshozatalból. Az elitista kormányzás ugyanígy a természetes partnerként kínálkozó önkormányzatokat sem avatja be döntései mikéntjébe, s erre nem lehet magyarázat az sem, hogy az október elsejei helyhatósági választás után szinte minden megyében ellenzéki többség alakult ki. A megoldás: a közép-európai térségben is bevált többszintű kormányzást kell jogaiba visszahelyeztetni. Úgy tetszik azonban, hogy kedvező fejleményekre e téren sem számíthatunk. Gyurcsány Ferenc ugyanis Szembenézés című dolgozatában leszögezte: 2006 ősze után nincs esély az ellenzékkel átfogó megállapodást kötni az állandósult parlamenti kivonulás, a helyenként brutális odamondogatás közepette. Az elitista kormányzás pedig visszafordíthatatlan folyamatokat eredményezhet. Az intézet értékítélete: idővel a kormányzati és szakmai intézményrendszer teljes leépüléséhez vezethet a centralizáció, de legalábbis kiüresítheti azokat. Az ördögi kör itt is beindul: újabb feladatelvonások, ebből fakadó forráscsökkentések, majd a minőségromlást követően a hatalmi központ menedzseri vezetésének újabb stációja következik.

Éllovasból sereghajtó

A különfajta szcenáriók felvázolásával a magát szocialistának, illetve liberálisnak nevező kormányzat józan belátóképességére, de legalább önös érdekeinek szem előtt tartására is próbálnak hatni az elemzés készítői. Így a további trendek, az újszerű közép-európai összehasonlítások és a kockázati elemek számbavételekor laikusok számára is közérthetően vezetik le, miként állíthatnak elő az imént felrajzolt folyamatok további kormányzati anomáliákat. Azt tudniillik nem lehet a pártszimpátia szemüvegén keresztül nézni, hogy a második Gyurcsány-kormány éppen az ellenkező reálfolyamatokat generálja, mint amit szándékai szerint üdvösnek tartana. A szakmai nóvumnak számító közép-európai összehasonlító elemzések is éppen azt a célt szolgálják, hogy tudatosuljon a kormányzó elitben és a társadalomban egyaránt: ha egykori éllovasokból sereghajtókká válunk, nem csupán szimbolikus versenyt vesztünk el, hanem bebetonozódhatnak jelenlegi gazdasági fogyatékosságaink is. A maastrichti kritériumoknak, a költségvetési, államháztartási hiány lefaragásának ugyanis valóban eleget kell tennünk, ha nem akarjuk, hogy még a legfrissebben csatlakozott országok, Bulgária és Románia is megelőzzenek bennünket. Kedvezőtlen fejlemény lehet, hogy a befektetők inkább olyan államokat választanak, amelyekben nem sarcolják meg végletesen a vállalkozásokat, nem kell bajlódni a nemzeti valuta euróra való átszámításával, van fizetőképes kereslet és olyan, szakmailag képzett munkavállalói kör, amelyre lehet építeni. A Nézőpont Intézet tanulmányából is kiolvasható, hogy a kormányzati bizalmatlanság szülte mechanizmusok ördögi köréből csakis átgondolt, és a társadalmi, szakmai egyeztetéseken kiérlelt adó- és járulékcsökkentéseken keresztül lehet kilábalni.
Mint ahogy egy versenyló sem fut attól jobban, ha megvonják tőle az abrakot, ütik-verik, és sokszor még a pályára sem engedik, úgy a társadalmi-gazdasági szereplők jogi, egzisztenciális korlátozása sem emelhet ki minket a gödörből – szűrhetjük le a szakemberek gondolatmenetéből. Az államháztartás súlyos problémái törvényszerűen újratermelődnek a felülről vezérelt, életidegen intézkedések nyomán, s az amúgy prosperáló reálgazdaság teljesítményét is lerontják – hacsak nem történik iránymódosítás. Merthogy a Nézőpont Intézet nem marad adós azzal, amit a közvélemény immár majd egy éve hiába vár a régi-új kabinettől: a reformok mibenlétének valós, közérthető értelmezésével. Amennyiben ugyanis a nagy elosztórendszerek – az egészségügy, a nyugdíj, az oktatás – nem újulnak meg, úgy a pénzt a rossz struktúrák továbbra is csak elviszik. A társadalmi, szakmai egyeztetés azonban nem lehet utólagos ornamentika, díszítőelem egy foggal-körömmel a központosításhoz ragaszkodó, előre levajazott döntési mechanizmus végén. Máskülönben jó időre búcsút inthetünk a felzárkózás reményének, ha össztársadalmi erőfeszítéssel nem vagyunk képesek kilépni az ördögi körökből. Ehhez pedig – miként a Nézőpont Intézet további trendjei alátámasztják – nem csupán humanitárius, hanem szigorúan makroökonómiai megfontolások alapján is fel kell számolnunk a hazai kis- és középvállalkozások diszkriminációját, a munkanélküliség növekedését, a középosztály mesterséges leépítését. A lakosság újabb áldozatvállalása csakis ily módon várható el, s az MSZP–SZDSZ-kormányzat alatt megugró államadósság csapdájából is csupán így szabadulhatunk ki. Ez lenne a Nézőpont Intézet pozitív forgatókönyve. Hogy a tavalyihoz hasonlóan ne legyen 2007 is negatívumokkal terhes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.