Előre megírt érvek Bajnainak

Bajnai Gordonnak külön kommunikációs sorvezetőre van szüksége ahhoz, hogy megbirkózzon egy bizottsági meghallgatás kihívásaival, illetve el tudja mondani, mi a feladata mint fejlesztéspolitikai kormánybiztosnak – erről tanúskodik egy lapunk birtokába került irat. Egy parlamenti bizottsági jegyzőkönyvből kiderül: Bajnai megtanulta a leckét.

Bodacz Péter
2007. 03. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pontokba szedi a korrepetáló kommunikációs mankó, hogy szó szerint milyen helyes választ kell adnia bizonyos kérdésekre, illetve mikor, milyen kommunikációs eszközökkel kell élnie az EU-s milliárdok fölött diszponáló Bajnai Gordonnak az Új Magyarország fejlesztési terv (ÚMFT) végrehajtását felügyelő eseti bizottság meghallgatásán.
A felkészítő anyag olyan fő stratégiai célokat tartalmaz, mint a „hiteltelenítés”, vagy a kérdezők „szakmaiságának” megkérdőjelezése. Bajnait egy esetleges meglepő kérdésre is felkészítették, amelyre elterelő kommunikációs stratégiát írtak elő. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség vezetőjét a „konfliktusos” témák kezelésére is kiokították. A sorvezető az iskolákat érintő bizottsági kérdések esetén a következő kommunikációs tanácsot adja Bajnainak: „Az iskolákba nem márványpadló és aranycserép, hanem XXI. századi tudást adó eszközök kellenek.”
*
Az egyes vázlatpontok alatt a javasolt válaszokat szóról szóra megfogalmazta a „mankó” szerzője, amit Bajnainak csak be kellett magolnia. Néhány gyöngyszem ezekből: „Hiteltelenítés: a szakmailag téves vádakra, kérdésekre a kérdező hozzá nem értésének diplomatikus kiemelésével érdemes válaszolni. Például: Képviselő úr, nem pontosan ismeri az EU vonatkozó szabályait, emiatt tette fel ezt a szakmailag megalapozatlan kérdést. Engedje meg, hogy elmagyarázzam, hogyan működik ez az EU-ban.”
A kis- és a középvállalkozásokkal kapcsolatos támadó kérdések esetére meglepetésként: „Engedjék meg, hogy itt jelentsem be önöknek, hogy az EU Jeremie programján keresztül a következő hét évben 167,5 milliárd forint kedvezményes hitel, hitelgarancia vagy tőkegarancia áll majd a mikro-, családi és kisvállalkozások rendelkezésére.” A 70 százalékos önrészt firtató esetleges kérdés veszélyére javasolt válasz: „Hadd kérdezzek vissza, képviselő úr. Ön a saját pénzéből adna ingyen pénzt egy ismeretlen vállalkozásnak? (…) Kérem, ne feledjék, hogy mi az európai és benne a magyar adófizetők pénzéből gazdálkodunk. A mi felelősségünk, hogy ezt a pénzt kezeljük, hogy ne vesszen kárba. Arról nem is beszélve, hogy ezeknek a támogatásoknak nem az a céljuk, hogy életben tartsanak amúgy életképtelen vállalkozásokat. Amit mi kínálunk az adófizetőknek, az nem ajándék, hanem lehetőség…”
A február 20-i bizottsági meghallgatás jegyzőkönyve alapján Bajnai megtanulta a leckét, számos esetben a kommunikációs segédanyag szófordulatait alkalmazta. A vállalkozásokkal kapcsolatos kérdésre úgy fogalmazott: „Hadd mondjam el a bizottságnak – talán először hallhatják tőlünk – azt, hogy egy olyan kezdeményezéssel élünk, amely az unióban is új. (…) Ez az uniónak az úgynevezett Jeremie programja, amely arról szól, hogy a vállalkozások támogatásának egy új módszerét vezetjük be. (…)170 milliárd forint körüli öszszeget három alapvető formában: elsősorban mikrohitel, hitelgarancia és kockázati tőkebefektetések formájában helyezzük ki vállalkozásokhoz.” Latorczai János KDNP-s bizottsági tag kérdésére pedig a segédanyagból vett módon visszakérdezett: „Ön a saját pénzét odaadná egy vállalkozónak, hogy abból ő fejlődjön?”
A kormányoldalon nem új, hogy kommunikációs útmutatóval segítik embereik munkáját. A parlament – ugyancsak február 20-i – demográfiai vitanapján a szocialista képviselők listát kaptak a használandó és kerülendő szavakról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.