Gyűlnek a felhők az Airbus felett

Még soha ilyen rossz idők nem jártak az Európa technológiai önállóságát szimbolizáló zászlóshajóra, az Airbus repülőgépgyártó konzorciumra. Bár a csoport néhány éve még vezette az eladási listákat legfőbb riválisával, az amerikai Boeinggel szemben, ma már ádáz politikai vita dúl arról, hogy a rossz stratégia következtében feleslegessé vált tízezer dolgozót melyik partnerország területén lévő üzemegységből és milyen arányban bocsássák el.

2007. 04. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A problémát az A380-as kétszintes (háromosztályos konfigurációban 555 főt befogadni képes) óriásgép programjának két évre duzzadt csúszása okozta. A betervezett, de késő gépek hiánya óriási kapacitáshiányhoz és veszteséghez vezet. A megrendelő légitársaságok így joggal tartják a markukat az anyagi kárpótlásért, ami a következő négy évben megközelítheti az ötmilliárd eurót. A pénzügyileg sebezhető ágazatban egy ilyen helyzet egyet jelent a gyors költségcsökkentéssel, amit elsősorban jelentős elbocsátásokkal lehet elérni.
A szakmabeliek ugyan nem csodálkoztak az előállt műszaki problémákon (a gondok nagy része az utastájékoztató, illetve szórakoztató-rendszerekkel, azok kábelezésével volt kapcsolatos), hiszen a nagy kockázat mindig is velejárója volt a repülőgépiparnak. Azt a hozzáértők sokkal inkább problémásnak tartják, hogy az ágazat törvényszerűségeinek ismeretében a cég vezetése ilyen nagy fába merte vágni a fejszéjét. Az A380-as ugyanis az óriási ázsiai forgalomnövekedésre adott válaszok egyikeként került annak idején a tervezőasztalra, és emiatt nyitották ki pénztárcájukat az Airbus-konzorcium mögött álló repülőgép-ipari egyesülések (az EADS, illetve a brit BAE), és természetesen a résztvevő európai kormányzatok is. Csakhogy a „méretes” megoldás kezdettől fogva megosztotta a szakmát, amely attól tart, hogy az óriási gép speciális kiszolgálási igényeitől megrettennek a potenciális megrendelők, így gyártása csak korlátozott lehet, nem hozva vissza a fejlesztésre fordított milliárdokat. Összesen alig 160 megrendelés érkezett a gépre, miközben az Airbus kezdetben 270, napjainkban pedig már 420 gép eladásától remél nullszaldót.
A rivális Boeing ugyanakkor más válaszokat adott az ázsiai piac kihívásaira: az alkalmazott technológiai színvonal erőteljes emelésével tervezett 787-ese ugyan középkategóriás (250 üléses) gép, ám hatékonysága több haszonnal kecsegteti az üzemeltetőket. Másrészt az amerikaiak az Airbusról érkező hírek függvényében talonban tartották a hírneves 747-es Jumbo „felhizlalására” vonatkozó terveiket, amelyeket a rivális válságának mélyülésével életre is keltettek, értékes megrendeléseket seperve be.
Az európai politika is érzékenyen reagált az Airbus válságára. Egyrészt azért, mert a masszív elbocsátások árát hosszú távon a politikusok fizethetik meg, másrészt azért, mert az állami támogatás felhasználásának sikertelensége miatt joggal merültek fel kételyek a konzorciumban zajló tevékenységgel kapcsolatban. A létszámleépítésekről Angela Merkel kancellár és Jacques Chirac elnök is konzultált, miközben a német egységek munkásai érezték magukat a leginkább kiszolgáltatottnak – bár nem csak ők tiltakoztak. Demonstrációk, munkabeszüntetések voltak szinte minden gyárban az 57 ezer főt foglalkoztató Airbus-birodalmon belül. Nem véletlen az sem, hogy a válság kiszélesedésével egy időben merültek fel tervek azzal kapcsolatban, hogy az Airbust részben tulajdonló EADS repülőgép-ipari egyesülésben részvényeket vásárolna a német állam. Szóba került a BAE kivonulása is, ami brit munkások esélyeit csökkentette. Az „oldalvizeken” pedig megjelent az orosz tőke, néhány százalékos részvénycsomagot szerezve.
Bár megfigyelők a nagymértékű állami támogatásokra, a konzorcium összeurópai politikai jelentőségére gondolva nem tartanak az Airbus vesztétől, az A380-as körüli hercehurca sokakat ráébresztett a cég sebezhetőségére. Öröm az ürömben, hogy a csúszásért felelős műszaki problémákat mára állítólag leküzdötték, a típus a kontinensen és az óceán túlpartján elnyerte hatósági bizonyítványait, és nemrégiben sikeres marketingkörutat tett az Egyesült Államokban is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.