Privatizáció a tőzsdén

A kormány 2005 szeptemberében az árfolyamnyereség-adó bevezetéséért kárpótlásul a Budapesti Értéktőzsdének a hazai tőkepiac élénkítését célzó több követelését is elfogadta, aminek köszönhetően például a nyugdíj-előtakarékossági számla intézményét is bevezették. Ám ismét csak az bizonyosodott be, hogy lehetetlen a hazai tőkepiac-fejlesztésekben áttörő sikert elérni, ha a kormány nem szán a gazdaságpolitikájában valóban stratégiai szerepet a hazai börzének – mondta Szalay-Berzeviczy Attila, a Budapesti Értéktőzsde elnöke lapunknak annak kapcsán, hogy április 6-án a tőzsde, valamint a pénzügyi és befektetési szolgáltatók képviselői találkoztak a Pénzügyminisztérium szakembereivel.

2007. 04. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már megszokhattuk, hogy a Budapesti Értéktőzsde évről évre újabb, a piacot élénkítő, a tőzsdei erőt növelő lépéseket tesz az illetékes minisztérium elé. Ön szerint miért a tőzsdének kell vállalnia ezt a nem túl előnyös szerepet?
– A tőzsde szerepe nem korlátozódhat a kereskedés lebonyolítására, főleg egy olyan országban, ahol a pénzügyi és befektetői kultúra ilyen mérhetetlenül alacsony. Fontosnak érzem, hogy a Budapesti Értéktőzsde az idehaza árva gyerekként kezelt tőkepiac egyes számú érdekvédelmi szervezete legyen. E szerepet pedig csak úgy lehet jól betölteni, ha a tőzsde képes egyszerre arra, hogy javaslataival és munkájával támogassa a mindenkori kormányt, ha az tőkepiacot kíván élénkíteni, s vele határozottan szembemenni, ha lépéseivel a piacot korlátozza vagy rombolja.
– Elmondhatjuk, hogy a 2005. szeptemberi megállapodás végül sikertelen lett, hiszen az árfolyamnyereség-adót jóval nagyobb mértékben és korábban vezették be. Ön miként látja a korábbi megállapodást?
– A tőzsde még soha nem volt képes korábban több ilyen jelentős lépésből álló, piacélénkítő csomagot elfogadtatni a mindenkori magyar kormánnyal. Ezért e megállapodást továbbra is sikernek tekintem. Más kérdés, hogy a gyorsan romló makrogazdasági helyzetben a kormány kénytelen volt a tervezettnél nagyobb kamatadót kivetni, ami azt jelentette, hogy a megállapodásunkból kihátrálva az árfolyamnyereség-adó mértékét is meg kellett emelnie. Ám ennél lényegesebb, hogy a piacélénkítő lépések bevezetése után másfél évvel határozottan kijelenthetjük, hogy a magyar tőkepiac vonzóbbá tételében csak úgy lehet áttörő sikert elérni, ha 17 év után először végre hajlandó a kormány a gazdaságpolitikájában stratégiai szerepet biztosítani a tőzsdének.
– Mit ért stratégiai szerepen?
– Azt, hogy a tőkepiac kínálati és keresleti oldalának növelését nemzetgazdasági érdeknek tekinti a kormány. Két kiemelkedően fontos lépést említenék itt meg. Elengedhetetlen, hogy a hátralévő állami vállalati privatizáció során minden egyéb szemponttal szemben elsőbbséget élvezzen a tőzsdén keresztüli értékesítes. Most arra kértük a pénzügyminisztert, hogy a sorban álló öt nagy állami vállalat – az MVM, a MÁV Cargo, az Állami Autópálya Kezelő, a Magyar Posta és a Szerencsejáték Zrt. – magánosításával a költségvetés mellett a hazai tőzsdét is erősítse.
– Ezeken kívül most milyen egyéb új ötletekkel állt elő a tőzsde a Pénzügyminisztériumban?
– Az előbb említetteken kívül három pontban jelöltük meg azokat a javaslatainkat, amelyeket fontos lenne, hogy a kormány megvizsgáljon, és magáénak érezzen. Az egyik, hogy célszerű lenne a tőzsdére bevezetett befektetési jegyeken elért hozamot nem kamatként, hanem árfolyamnyereségként adóztatni. Ez vonzóbbá tenné a befektetési alapokat, ami tovább segíthetné, hogy az emberek ne a párnájuk alatt tartsák a pénzüket. Egy másik javaslatunkban arra kértük a pénzügyminisztert, hogy a már régóta előkészületi fázisban lévő hosszú távú befektetési számlát a korábbi ígéreteknek megfelelően mihamarább léptesse hatályba. A harmadik javaslatunk pedig abból indult ki, hogy a magyar lakosság megtakarítási szerkezetét tekintve az állampolgárok döntő többsége még mindig az ingatlanbefektetésben hisz a legjobban. A magyar ingatlanpark 95 százaléka magánkézben van, és az állaga sajnos egyre romlik. Azt is tudjuk, hogy az ingatlanértékesítésnek van egy sarkalatos pontja, a jelenlegi adószabályozás. Ha egy ingatlant eladunk, s nem veszünk azonos árút vagy drágábbat helyette, akkor a korábbi vételi és az eladási ár közötti összeg 25 százalékát kell befizetnünk a költségvetésbe. Azt azonban tudjuk, hogy a forrásadót a lehető legkevesebben fizetik meg, azaz újabb lakás, lakások vásárlására kényszerülnek. Arra gondoltunk, hogy mivel az ingatlanpozícióba visszakényszerülő lakosság miatt a kormány amúgy is igen csekély bevételt lát ebből a forrásból, mi lenne, ha az ingatlaneladásból származó bevételt adómentességet élvezve be lehetne fizetni egy nyugdíjpénztárba vagy egy nyugdíj-előtakarékossági számlára, illetve a kidolgozás alatt lévő hosszú távú befektetési számlába.
– Vagyis nem kellene megfizetni a 25 százalékos forrásadót és az árfolyamnyereség-adót sem?
– Igen, de a kormány jól járna, mert azzal, hogy lemond egy bevételt valójában soha nem jelentő adóról, cserébe megnövekedett társaságiadó-befizetésre számíthat az ingatlanpiaci és a tőkepiaci szolgáltatók részéről. A tőkepiac jelentős forgalomnövekedést produkálna, s a lakosság is komoly részt szerezhetne magyar vállalatokban. Tudjuk, hogy négymillió ingatlan van ma Magyarországon, s ha egy átlag tízmillió forintos értékkel számolunk, akkor 40 000 milliárd forint áll lakásokban, és ennek a 95 százaléka a lakosság kezében. Ha ezen összegnek akár az egy százaléka megmozdul, akkor jelentős kereslet alakulhat ki a tőzsdén. Az adó elmozdításával segítünk a tőkepiacon, annak keresleti oldalán, segítünk az ingatlanpiac állagának javulásán, és segítünk a nyugdíj-előtakarékosságon. Annak érdekében, hogy bizonyosak legyünk abban, hogy ez az elméletünk valóban működik, megrendeltünk egy átfogó hatástanulmányt, ha az alátámasztja a számainkat, akkor törvénymódosítási javaslatot juttatunk el a Pénzügyminisztériumhoz.
– Felmerült az a kérdés is, hogy valójában van-e szükség a magyar tőzsdére. Már korábban is megjelentek olyan információk, hogy a BÉT legnagyobb tulajdonosai bezárnák és Bécsbe telepítenék át a magyar tőkepiacot.
– Határozottan állíthatom, hogy szükség van a magyar tőkepiacra. A BÉT forgalma az elmúlt években továbbra is szépen növekedett, ráadásul nyereséges. Bezárásával Budapestet és a magyar pénzrendszert értékelnénk le, a gazdaságunkat pedig még függőbbé tennénk a külföldtől. Sehol a világon nincs olyan pénzügyi központ, ahol ne működne tőzsde.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.