időjárás 1°C Taksony 2022. november 29.
logo

Elkapkodott magyar uniós pályázatok

Thurzó Katalin
2007.05.09. 23:00

Elfogadták, hogy mennyit kaphatunk, de még nem tisztázott, hogy pontosan mire és hogyan költhetjük el a közösségi fejlesztési pénzek ránk eső részét – nagyjából ennyit jelent, hogy Brüsszel tegnap jóváhagyta az Új Magyarország fejlesztési tervet (ÚMFT).

A sokat emlegetett pénzcsapok – 2007 és 2013 között 25,3 milliárd eurónyi, azaz csaknem 7000 milliárd forintnyi uniós támogatás érkezhet hazánkba – csak elvileg nyíltak meg tehát, de hogy a pénzt le is tudják hívni a magyar vállalkozások, ahhoz még folytatni kell a december óta húzódó tárgyalásokat az ágazati és regionális operatív programokról az Európai Unió illetékeseivel.
A tárgyalások lezárása értesüléseink szerint nyár vége előtt nem várható, így elvileg ez előtt pályázatokat sem írhat ki a kormány – helyesebben nem írhatna ki. A Bajnai Gordon vezette Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) azonban előreszaladt a munkában, hétfőn ugyanis Brüsszel jóváhagyása nélkül tíz kiírás jelent meg öt témában az ÚMFT regionális operatív programjaiban. Ezekből kiderül, hogy a kormány a regionális operatív program a 26,9 milliárd forintos keretének mindössze az egyötödét, ötmilliárd forintot szán iskolafelújításra, ezt is csak a közép-magyarországi régióban. Ebből egyszerre fejlesztene ipari parkokat és iskolákat, létesítene kerékpárutakat és akadálymentesítene középületeket. A források és a témák elosztásánál az NFÜ a kormányzati többségben lévő hét regionális fejlesztési tanács iránymutatásait vette figyelembe.
*
Pelczné Gáll Ildikó, a Fidesz alelnöke úgy látja: a kiírások nem jelentenek gazdaságélénkülést és munkahelyteremtést, csak egy újabb „kommunikációs trükkről” van szó. Nem született még megállapodás az Európai Bizottsággal a Közlekedési operatív program egészéről sem, így a fővárosi négyes metró finanszírozásáról. Az NFÜ szóvivője szerint ez ősz előtt nem is várható. Bajnai Gordon állítja, lesz uniós forrás a metróra. A kormánybiztos az Info Rádiónak úgy nyilatkozott: a kormány és a főváros közötti szerződés meghatározza, hogy a kabinet a költségek 79 százalékát állja, egyúttal tartalmazza a kifizethető maximális összeget. – Közös érdek, hogy a metróépítés finanszírozását megpróbálják átvinni az uniós forrásokba, így mentesítve a büdzsét – közölte.
Nem elégedettek a turisztikai vállalkozók azzal, ahogy a dolgok jelenleg állnak. Mivel a Nemzeti fejlesztési tervben az ágazat nem jelenik meg önálló operatív programként, így a regionális operatív programok által lenne lehetőség a fejlesztésekre. A mostani kiírásoknak ugyanakkor – mint ahogy azt szakértők korábban jósolták – nincs közük a turizmushoz. Bánki Erik, az Országgyűlés turisztikai bizottságának fideszes elnöke úgy véli, félrevezet a kormány, a tenderek már így is jelentős késésben vannak, ami növeli a vállalkozások versenyhátrányát. Az első turisztikai kiírások leghamarabb júliusban jelennek meg, holott Lamperth Mónika területet felügyelő miniszter a szakbizottság előtt múlt év novemberében még januári megjelenésre tett ígéretet. Ráadásul az Európai Bizottság szakértői már többször jelezték, hogy a turisztikai fejlesztések a korábbi időszaknál szigorúbb megítélés alá esnek, ennek hátterében pedig a korábban benyújtott programok kidolgozatlansága áll.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.