Elkapkodott magyar uniós pályázatok

Elfogadták, hogy mennyit kaphatunk, de még nem tisztázott, hogy pontosan mire és hogyan költhetjük el a közösségi fejlesztési pénzek ránk eső részét – nagyjából ennyit jelent, hogy Brüsszel tegnap jóváhagyta az Új Magyarország fejlesztési tervet (ÚMFT).

2007. 05. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A sokat emlegetett pénzcsapok – 2007 és 2013 között 25,3 milliárd eurónyi, azaz csaknem 7000 milliárd forintnyi uniós támogatás érkezhet hazánkba – csak elvileg nyíltak meg tehát, de hogy a pénzt le is tudják hívni a magyar vállalkozások, ahhoz még folytatni kell a december óta húzódó tárgyalásokat az ágazati és regionális operatív programokról az Európai Unió illetékeseivel.
A tárgyalások lezárása értesüléseink szerint nyár vége előtt nem várható, így elvileg ez előtt pályázatokat sem írhat ki a kormány – helyesebben nem írhatna ki. A Bajnai Gordon vezette Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) azonban előreszaladt a munkában, hétfőn ugyanis Brüsszel jóváhagyása nélkül tíz kiírás jelent meg öt témában az ÚMFT regionális operatív programjaiban. Ezekből kiderül, hogy a kormány a regionális operatív program a 26,9 milliárd forintos keretének mindössze az egyötödét, ötmilliárd forintot szán iskolafelújításra, ezt is csak a közép-magyarországi régióban. Ebből egyszerre fejlesztene ipari parkokat és iskolákat, létesítene kerékpárutakat és akadálymentesítene középületeket. A források és a témák elosztásánál az NFÜ a kormányzati többségben lévő hét regionális fejlesztési tanács iránymutatásait vette figyelembe.
*
Pelczné Gáll Ildikó, a Fidesz alelnöke úgy látja: a kiírások nem jelentenek gazdaságélénkülést és munkahelyteremtést, csak egy újabb „kommunikációs trükkről” van szó. Nem született még megállapodás az Európai Bizottsággal a Közlekedési operatív program egészéről sem, így a fővárosi négyes metró finanszírozásáról. Az NFÜ szóvivője szerint ez ősz előtt nem is várható. Bajnai Gordon állítja, lesz uniós forrás a metróra. A kormánybiztos az Info Rádiónak úgy nyilatkozott: a kormány és a főváros közötti szerződés meghatározza, hogy a kabinet a költségek 79 százalékát állja, egyúttal tartalmazza a kifizethető maximális összeget. – Közös érdek, hogy a metróépítés finanszírozását megpróbálják átvinni az uniós forrásokba, így mentesítve a büdzsét – közölte.
Nem elégedettek a turisztikai vállalkozók azzal, ahogy a dolgok jelenleg állnak. Mivel a Nemzeti fejlesztési tervben az ágazat nem jelenik meg önálló operatív programként, így a regionális operatív programok által lenne lehetőség a fejlesztésekre. A mostani kiírásoknak ugyanakkor – mint ahogy azt szakértők korábban jósolták – nincs közük a turizmushoz. Bánki Erik, az Országgyűlés turisztikai bizottságának fideszes elnöke úgy véli, félrevezet a kormány, a tenderek már így is jelentős késésben vannak, ami növeli a vállalkozások versenyhátrányát. Az első turisztikai kiírások leghamarabb júliusban jelennek meg, holott Lamperth Mónika területet felügyelő miniszter a szakbizottság előtt múlt év novemberében még januári megjelenésre tett ígéretet. Ráadásul az Európai Bizottság szakértői már többször jelezték, hogy a turisztikai fejlesztések a korábbi időszaknál szigorúbb megítélés alá esnek, ennek hátterében pedig a korábban benyújtott programok kidolgozatlansága áll.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.