Az amerikaiak még a BBC-t sem látták al információkkal, csak annyit mondanak, az Atlanti-óceánban fedezték fel a hajóroncsot, nemzetközi vízen. Biztonsági és törvényességi okokra hivatkozva nem avatják be a nyilvánosságot a teljes igazságba, a több ezer darab ezüstpénzt és a néhány száz arany- érmét hazájukba szállították, és egy közelebbről meg nem nevezett helyen szakértők kezébe adták. Állításuk szerint kutatásaik alapján a gyarmati időszakban több hajó is eltűnt a lelőhely közelében, ezért muszáj óvatosnak lenniük azzal kapcsolatban, hogy a tengeri jármű kihez tartozik.
Spanyolországi médiaértesülés szerint az elmúlt hónapokban szemtanúk megfigyelték az Odyssey kutatóhajóját az Ibériai-félsziget közelében, még a tevékenységére vonatkozó zászlót is viselt. Carmen Calvo kulturális miniszter bejelentette, hogy kormánya foglalkozik az üggyel, és ha a gyanú bebizonyosodik, az amerikai cég bűncselekményt követett el kulturális javak fosztogatásával és csempészésével. A floridai cég elleni eljárásban a spanyolokat Jim Goold washingtoni ügyvéd képviseli – a Covinton & Burling jogi vállalkozás alkalmazottja –, aki már többször is sikerrel védte meg a Spanyol Királyság érdekeit hajóroncsok rakományai ügyében.
Az 1802-ben elsüllyedt Juno esete több mint példaértékű. Egy Ben Benson nevű kincsvadász az 1990-es években négy évet és kétmillió dollárt áldozott a megtalálására, miután megkapta Virginia állam engedélyét. Az amerikai partoknál mélybe veszett fregatt 700 ezer ezüstöt rejtett, de 2001-ben az amerikai legfelső bíróság Spanyolországnak ítélte a rakományt Benson és Virgina ellenében. A legfelső bíróság leszögezte, hogy a kutatáshoz szükség lett volna a spanyolok jóváhagyására.
A pert nyerő ügyvéd a mostani eset kapcsán elmondta, az Odyssey nem adott válaszokat a kérdéseikre, ezért a törvény előtt kell felelnie. „Spanyolország soha nem mondott le elveszett hajóiról, és semmiféle olyan mentési munkálatot nem tart elfogadhatónak, amelyre nem adott engedélyt. Megtámadjuk az Odyssey jogát a lelet megtartására.”
A fentiek alapján a per során akkor is jók a spanyol esélyek, ha a kincsekre Anglia partjainál bukkantak az Odyssey emberei, ahogy azt az Amerikai Numizmatikai Társaság egyik tagja véli. A szakember – korábban begyűjtött információi alapján – úgy gondolja, a roncsot Cornwall délnyugati csücskétől, Land’s Endtől negyven tengeri mérföldre találhatták, és ez egybevág brit történészek vélekedésével is. Szerintük itt, a Scilly-szigeteknél 1641-ben a Merchant Royal nevű kereskedelmi hajó merült el; más kérdés, hogy az angol vitorlás raktereit Mexikóból származó, spanyoloktól lopott pénzzel töltötték meg.
A Spanyolország kontra Odyssey ügy jelentősen befolyásolhatja az amerikai társaság egy másik kutatási programját, amelyet spanyol vizeken folytat egy angol hajó megtalálására. A kincsvadászok ugyanis – elsőként a történelemben – stratégiai partnerséget alakítottak ki Nagy-Britannia kormányával, hogy rátaláljanak az 1694-ben elpusztult Sussex nevű hadihajó maradványaira, amelyet valahol Gibraltárnál őriz a mélység. A Sussex és tragédiája a maga korában komoly hatással volt az európai politikára: Sir Francis Wheeler admirális flottájának zászlóshajójaként első útján a savoyai herceg felé tartott, hogy kilenc tonna arannyal tegyen pecsétet Anglia és a herceg szövetségére az Augsburgi Liga keretein belül. Ez a protestáns védelmi tömörülés XIV. Lajos francia király hódító törekvései ellen szerveződött. A Sussex azonban heves viharba került, és odaveszett; Anglia egy év múlva igyekezett pótolni szövetségese jussát, de elkésett, Savoya addigra megegyezett Franciaországgal.
Az eltűnt arany viszont még megvan valahol, Nagy-Britannia pedig megállapodott az Odyssey-vel a megmentésére. Szakmai együttműködést is kialakítottak, egy neves régészekből álló bizottság segíti az amerikaiak munkáját. Ha sikerrel járnak, a visszanyert zsákmányon is osztoznak a nyereség függvényében: 45 millió dollár alatt 80 százalék, 45 és 500 millió dollár között 50 százalék, 500 millió dollár fölött 40 százalék illeti a floridai céget. Az Odyssey már 1998-ban megkezdte a felszíni kutatásokat, 1000 méter mélyen Andalúzia partjainál be is azonosított egy lehetséges roncsot, de víz alatti robotját éveken át nem vethette be. A spanyol hatóságokkal ugyanis rendkívül körülményes tárgyalásokba bonyolódott, az idén hárultak el a jogi akadályok a további műveletekhez. A technikai problémák sem kicsik, gyarmati időkből származó vagyont ilyen mélyről még nem tudtak felhozni.
Az Odyssey egyébként eddig többek között egy 2003-as akciójával szerzett magának hírnevet és tekintélyt: Négy éve Georgia partjainál 500 méter mélyen megtalálta az SS Rebublic nevű hajót, amely 1865. október 23-án került a hullámsírba egy vad hurrikán nyomán. New Yorkból New Orleansba tartott, mai áron 150 millió dollárt érő aranypénzt vitt a polgárháború utáni újjáépítésre. Az Odyssey akkor 50 ezer pénzérmét termelt ki az óceán fenekéről – és nem kellett megküzdenie Spanyolországgal és a washingtoni ügyvédi irodával.

Újabb bukott magyarellenes politikus gyorsítana a balszélen