Lassítást javasol a Fidesz útdíjügyben

Gyorsan akar a kormány elkölteni elektronikus díjszedő rendszerekre 80-90 milliárdot, s nem törődik a magyar fuvarozók érdekeivel – állítja a Fidesz szakpolitikusa. Márton Attila szerint nem szorít az idő, érdemes alaposan számba venni a lehetőségeket, például azzal kapcsolatban, hogy egyes EU-országok miként védik fuvarozóikat a többlettehertől.

2007. 06. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fidesz nem támogatja az elektronikus útdíjrendszerről szóló kormányzati javaslatot – jelentette ki lapunk kérdésére Márton Attila, az ellenzéki párt országgyűlési képviselője. A Fidesz azt kéri a kormánytól, hogy vonja vissza az országgyűlési határozati javaslatot.
Az ellenzéki párt közlekedési szakpolitikusa elmondta, csak akkor támogatják az uniós rendeleten alapuló előterjesztést, ha a kormány hosszú távú közlekedéspolitikai koncepciót dolgoz ki, amelybe beilleszti a távolságarányos díjfizetési módot, s a fuvarozókkal való megállapodások alapján olyan világos díjstratégiát készít, amely 5-8-10 évre ad képet az autópályadíjakról. Márton Attila szerint a javaslatot azért sem tudják támogatni, mert PPP-konstrukciót tartalmaz. Ugyancsak elfogadhatatlannak nevezte, hogy a kormány a fuvarozókkal való előzetes egyeztetések nélkül, a mainak 4–10-szeresére emelné a tehergépkocsik úthasználati díját. Felvetésünkre, hogy az EU többi országában is bevezették, illetve készülnek bevezetni az elektronikus útdíjat, s mindenütt a jelenlegi magyar díjnál jóval magasabb kilométerenkénti fizetési kötelezettséget állapítottak meg, Márton Attila úgy válaszolt, érdemes tanulmányozni, hogy ezekben az országokban mit tettek a helyi fuvarozók védelméért. Példaként Hollandia és Belgium esetét említette, ahol eltérő módon ugyan, de hasonló céllal azt a szabályozást vezették be, hogy az autópályadíjat a vállalkozások levonhatják az adójukból. A politikus szerint le kell ülni tárgyalni a fuvarozók képviselőivel, s meg kell velük állapodni, hogy a kormány milyen módon ellentételezi a távolságarányos díjfizetés bevezetésével keletkező többletterheiket. Ebben az egyeztetésben a Fidesz szívesen részt vesz, nyitott minden megoldásra – hangsúlyozta a közlekedési szakpolitikus.
Kormányoldalról az is elhangzott érvként, hogy azért nem szabad húzni az időt, mert kicsúszunk az EU által kiszabott határidőből. Márton Attila kijelentette, nem fenyeget ez a veszély, hiszen az uniós rendelet szerint 2010-ig csak a 12 tonnás vagy annál nehezebb járművekre vonatkozik az útdíjfizetés, 2012-től pedig a 3,5 tonna feletti tehergépjárművekre is. Vagyis a legnehezebb járművekre vonatkozó határidő is három év múlva jár le, addig van idő, hogy akár a mikrohullámú, akár a GPS-rendszeren alapuló berendezést kiépítsék. A képviselő ugyanakkor bírálta a kormányt, mert az már jövőre emelt útdíjra kötelezné a 3,5 tonna feletti teherautókat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.