Itt van a munkaszerződésem kikészítve, benne van, hogy nem nyilatkozhatok a sajtónak – fogadott Gáti Ete ügyvezető igazgató, amikor felkerestem irodájában. Gáti úr nem csak az újságírókkal szemben szűkszavú: februári kinevezése óta nem talált módot arra, hogy a MÁV Hídépítő Kft. 140 dolgozójával leüljön beszélgetni a cégnél kialakult helyzetről.
A helyzet akkor vált kritikussá, amikor kiderült: az egyik beszállító kezdeményezésére felszámolási eljárást indítottak a cég ellen. A vállalkozás bankszámlájára májusban inkasszó került, a több mint 300 millió forintos bankhitel átutalására éppúgy nincs remény, mint a dolgozók bérének kifizetésére. A napokban a munkavállalók egy csoportja összegyűlt az ügyvezető irodája ablaka előtt, és keresetlen formában adtak hangot követeléseiknek. A dolgozók többsége kitart a 25–40 éves munkaviszony lezárásakor esedékes, akár félévnyi végkielégítés reményében, azt azonban a Vasutasok Szakszervezetének helyi titkára, Safranyik Lászlóné sem tudja megmondani, ki, miből és főleg mikor fogja ezt a pénzt kifizetni.
A hídépítők kálváriája a 2000-es évek eleje óta tart – mondta el lapunknak Sélley Tivadar főmérnök. A tradícióval és komoly szakmai tekintéllyel rendelkező cég 1948 óta szinte valamennyi vasúti híd építési és fenntartási munkájában részt vett. Munkájukat több alkalommal szakmai díjjal honorálták, például a Kaposvár–Fonyód vasútvonalon a 61-es út felüljárójának acélszerkezetéért vagy a salgótarjáni acélhíd kivitelezéséért kaptak elismerést. Nemcsak acélszerkezetű vasúti hidakat építettek, de autópályahidakat és közúti felüljárókat is. Az M0-s 650-ös jelű hídját vagy a Ferihegy I. vasúti megálló gyalogos felüljáróját a közeljövőben fejezik be.
A cég bajainak forrása a tulajdonos MÁV Zrt. magatartása – állította Sélley Tivadar. A nagy pályahálózattal rendelkező vasúttársaság bőségesen elláthatná munkával saját hídépítő cégét, azonban ezt valamilyen okból nem teszi. Egy név nélkül nyilatkozó Hídépítő-alkalmazott nem zárta ki azt a lehetőséget, hogy a pályafenntartási pénzek felett rendelkező MÁV-vezetők személyesen érdekeltek bizonyos külső cégek megbízásában. A következmény az, hogy a MÁV Hídépítő Kft. alvállalkozóként rossz feltételekkel jut munkához. A vállalási összeg alacsony, azt is utólag, több hónappal a munka befejezése után fizetik ki. A kivitelezést a cégnek magának kell finanszíroznia, a hitelek terhe elviszi a munka profittartalmát, ezért a cég veszteséges.
A tulajdonos MÁV Zrt. több alkalommal igyekezett privatizálni a céget, legutóbb ez év márciusában, azonban nem járt sikerrel. Az adósságállomány rendezésére a vasúttársaság 170 millió forintos tőkejuttatásról döntött, a privatizációra időzítve 100 millió forintot át is utalt, ezzel azonban a hitelállomány nem szűnt meg, csak csökkent. A Hídépítő munkatársai a sikertelen privatizáció után levélben Heinczinger István vezérigazgatóhoz fordultak felvilágosításért. A levélben kerek perec a vezetőnek szegezték a kérdést: készül-e a MÁV a Hídépítő megszüntetésére? Finanszírozza-e a folyamatban lévő nagyobb munkákat, hogy azokat át tudják adni? A levél aláírói kilátásba helyezték, hogy ha záros határidőn belül nem kapnak választ, a szakszervezethez és sajtóhoz fordulnak. A vezérigazgató a megjelölt határnapot követően egy hónappal válaszolt. Az udvariassági formulák után Heinzinger István leszögezi: „A társaság helyzetének stabilizálása érdekében hozott eddigi tulajdonosi döntések sajnos eddig nem vezettek eredményre, a veszteséges gazdálkodás következtében a MÁV Hídépítő Kft. ismét nehéz helyzetben van.” A levélben a vezérigazgató ígéretet tesz arra, hogy egy meg nem határozott időpontban „választ ad a tulajdonosi döntést igénylő kérdésekre”.
Egyfajta tulajdonosi válaszként értelmezhető, hogy a MÁV Zrt. a hídépítő cég 500 millió forintos törzstőkéjét hárommillió forintra szállította le – mondta Sélley Tivadar főmérnök. Ez üzenet a beszállítóknak, a hitelezőknek, a dolgozóknak, hogy ne reménykedjenek semmiben. Safranyik Lászlóné, a Vasutasok Szakszervezete helyi titkára szerint emberi tragédiák várhatók: a közeli munkásszállás lakói hajléktalanná válnak, ha nem kapnak bért rövidesen.
Kábítószer-kereskedőket fogtak a rendőrök a Havanna-lakótelepen