Saját cégét sodorja csődbe a MÁV?

Vajon miért vérezteti ki a MÁV Zrt. saját tulajdonú hídépítő cégét, amelyik 1948 óta valamennyi vasúti híd építési és fenntartási munkájában részt vett? A MÁV Hídépítő Kft. rendelkezik mindazzal a szaktudással és eszközzel, ami a nagy- számú vasúti híd fenntartásához szükséges, anyacége mégis külső fővállalkozókkal dolgoztat. A hídépítő cég telephelyén forradalmi hangulat van, a dolgozók nem kaptak bért, a cég vezetője nem tud vagy nem akar válaszolni a kérdésekre.

2007. 06. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Itt van a munkaszerződésem kikészítve, benne van, hogy nem nyilatkozhatok a sajtónak – fogadott Gáti Ete ügyvezető igazgató, amikor felkerestem irodájában. Gáti úr nem csak az újságírókkal szemben szűkszavú: februári kinevezése óta nem talált módot arra, hogy a MÁV Hídépítő Kft. 140 dolgozójával leüljön beszélgetni a cégnél kialakult helyzetről.
A helyzet akkor vált kritikussá, amikor kiderült: az egyik beszállító kezdeményezésére felszámolási eljárást indítottak a cég ellen. A vállalkozás bankszámlájára májusban inkasszó került, a több mint 300 millió forintos bankhitel átutalására éppúgy nincs remény, mint a dolgozók bérének kifizetésére. A napokban a munkavállalók egy csoportja összegyűlt az ügyvezető irodája ablaka előtt, és keresetlen formában adtak hangot követeléseiknek. A dolgozók többsége kitart a 25–40 éves munkaviszony lezárásakor esedékes, akár félévnyi végkielégítés reményében, azt azonban a Vasutasok Szakszervezetének helyi titkára, Safranyik Lászlóné sem tudja megmondani, ki, miből és főleg mikor fogja ezt a pénzt kifizetni.
A hídépítők kálváriája a 2000-es évek eleje óta tart – mondta el lapunknak Sélley Tivadar főmérnök. A tradícióval és komoly szakmai tekintéllyel rendelkező cég 1948 óta szinte valamennyi vasúti híd építési és fenntartási munkájában részt vett. Munkájukat több alkalommal szakmai díjjal honorálták, például a Kaposvár–Fonyód vasútvonalon a 61-es út felüljárójának acélszerkezetéért vagy a salgótarjáni acélhíd kivitelezéséért kaptak elismerést. Nemcsak acélszerkezetű vasúti hidakat építettek, de autópályahidakat és közúti felüljárókat is. Az M0-s 650-ös jelű hídját vagy a Ferihegy I. vasúti megálló gyalogos felüljáróját a közeljövőben fejezik be.
A cég bajainak forrása a tulajdonos MÁV Zrt. magatartása – állította Sélley Tivadar. A nagy pályahálózattal rendelkező vasúttársaság bőségesen elláthatná munkával saját hídépítő cégét, azonban ezt valamilyen okból nem teszi. Egy név nélkül nyilatkozó Hídépítő-alkalmazott nem zárta ki azt a lehetőséget, hogy a pályafenntartási pénzek felett rendelkező MÁV-vezetők személyesen érdekeltek bizonyos külső cégek megbízásában. A következmény az, hogy a MÁV Hídépítő Kft. alvállalkozóként rossz feltételekkel jut munkához. A vállalási összeg alacsony, azt is utólag, több hónappal a munka befejezése után fizetik ki. A kivitelezést a cégnek magának kell finanszíroznia, a hitelek terhe elviszi a munka profittartalmát, ezért a cég veszteséges.
A tulajdonos MÁV Zrt. több alkalommal igyekezett privatizálni a céget, legutóbb ez év márciusában, azonban nem járt sikerrel. Az adósságállomány rendezésére a vasúttársaság 170 millió forintos tőkejuttatásról döntött, a privatizációra időzítve 100 millió forintot át is utalt, ezzel azonban a hitelállomány nem szűnt meg, csak csökkent. A Hídépítő munkatársai a sikertelen privatizáció után levélben Heinczinger István vezérigazgatóhoz fordultak felvilágosításért. A levélben kerek perec a vezetőnek szegezték a kérdést: készül-e a MÁV a Hídépítő megszüntetésére? Finanszírozza-e a folyamatban lévő nagyobb munkákat, hogy azokat át tudják adni? A levél aláírói kilátásba helyezték, hogy ha záros határidőn belül nem kapnak választ, a szakszervezethez és sajtóhoz fordulnak. A vezérigazgató a megjelölt határnapot követően egy hónappal válaszolt. Az udvariassági formulák után Heinzinger István leszögezi: „A társaság helyzetének stabilizálása érdekében hozott eddigi tulajdonosi döntések sajnos eddig nem vezettek eredményre, a veszteséges gazdálkodás következtében a MÁV Hídépítő Kft. ismét nehéz helyzetben van.” A levélben a vezérigazgató ígéretet tesz arra, hogy egy meg nem határozott időpontban „választ ad a tulajdonosi döntést igénylő kérdésekre”.
Egyfajta tulajdonosi válaszként értelmezhető, hogy a MÁV Zrt. a hídépítő cég 500 millió forintos törzstőkéjét hárommillió forintra szállította le – mondta Sélley Tivadar főmérnök. Ez üzenet a beszállítóknak, a hitelezőknek, a dolgozóknak, hogy ne reménykedjenek semmiben. Safranyik Lászlóné, a Vasutasok Szakszervezete helyi titkára szerint emberi tragédiák várhatók: a közeli munkásszállás lakói hajléktalanná válnak, ha nem kapnak bért rövidesen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.