Sötét árnyék Izrael mítoszán

Egy harmincéves izraeli mítosz dőlhet meg, ha helytálló a brit diplomácia most nyilvánosságra hozott feljegyzése. London képviselői 1976-ban azt gyanították, hogy az izraeli titkosszolgálat, a Sin Bét is részt vett az Air France gépének Entebbébe való eltérítésében.

2007. 06. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Entebbe harminc éve fogalom Izraelben. A rajtaütés az izraeli hősiesség és tökéletes harci gépezet szinonimája, a részt vevő kommandósok szinte népmesei hősökké avanzsáltak. A mostani brit közlés azonban megkérdőjelezi, hogy valóban olyan hősies volt-e a túszszabadító akció, ahogy arról később beszámoltak, s a valódi célok sem egyértelműek.
A brit országos levéltárból tegnap előkerült egyik korabeli bizalmas diplomáciai átiratban a párizsi brit nagykövetség D. H. Colvin néven azonosított első titkára meg nem nevezett forrására hivatkozva azt írta: a géprablókat, a Népi Front Palesztina Felszabadításáért nevű radikális szervezet egységét a Sin Bét, az izraeli belső elhárítás is segítette. A titkosítás alól most felszabadított dosszié szerint az arab forrás azt mondta a brit diplomatának, hogy a művelet célja a Jasszer Arafat vezette Palesztin Felszabadítási Szervezet franciaországi kedvező megítélésének tönkretétele, valamint a palesztin szervezet és az amerikaiak Izrael által vélelmezett közeledésének megakadályozása lett volna. A papírból nem derül ki, hogy London komolyan vette-e a közlést, vagy bármi módon vizsgálta-e annak igazságtartalmát. A dokumentumot 1976. június 30-án, három nappal a géprablás után, de a szabadítóakció előtt írták.
Az Air France Tel-Avivból induló, Athénból Párizsig közlekedő járatát a görög fővárosból való felszállása után nem sokkal két palesztin férfi eltérítette, és az egy líbiai kitérő után az ugandai Entebbe repülőterén leszállt. Ott az izraeli és zsidó utasokat elkülönítették a többiektől, akiket szabadon engedtek. A gépeltérítést követő hetedik éjszaka megérkezett az izraeli hadsereg elitkommandója, és magukat Idi Amin ugandai diktátor – aki együttműködött a géprablókkal – kíséretének álcázva bevonultak a repülőtérre. Az akcióban 29 izraeli elitkatona vett részt, közülük mindössze az akció vezetője, Jonatán Netanjahu, a későbbi miniszterelnök Benjamin Netanjahu bátyja vesztette életét. Lelőtték mind a hat túszejtőt, s meghalt az akció közben három fogoly is a 103 közül.
A szinte tökéletes fogolyszabadítást követően Jichák Rabin miniszterelnök népszerűsége az egekbe szökött. A siker valószínűleg annak köszönhető, hogy az entebbei repülőteret egy izraeli cég építette, amely a terveket átadta a kormánynak. Ez alapján villámgyorsan felépítették a terminál mását Izraelben, hogy ott gyakorlatozzanak a fogolyszabadító kommandósok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.