A mozdíthatatlan létra

Az egyház évszázadokban méri az időt. Ami a világi kormányoktól azonnali döntést igényel, az az egyháznak esetleg múló korszellem, amely számára pillanatok – tíz-húsz-száz év – alatt eltűnik, így mélyreható változtatásokat nem kell tennie. Talán ezért is van egy létra a Szent Sír-bazilika falán 150 éve.

2007. 07. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Jeruzsálem)
Jeruzsálem keresztény negyedének utcáin alapvetően négyféle embert látni: arabokat, turistákat, izraeli katonákat és papokat. Ez utóbbiak lehetnek hosszú szakállú ortodoxok, fekete ruhás, mellükön díszes keresztet hordó örmények vagy barna csuhás ferences szerzetesek a világ minden tájáról. Néha megállnak egy-egy kegytárgyárusnál, esetleg barátaikat vezetik körbe a szent városban. Mindenesetre látványosan sok egyházi ember van az utcán. Ők itt otthon vannak.
Persze nem itt születtek, ám a szent helyek fölött ők gyakorolnak fennhatóságot, s nem az őket körülvevő állam, esetünkben Izrael. Kafarnaumban fémkerítés fut körbe, a bejáratnál pedig diszkrét címer mutatja: átléptünk egy „országhatárt”, innentől már nem izraeli területen járunk, hanem a ferences szerzetesek földjén. No, ez persze nem nagy, legfeljebb néhány száz négyzetméter, ám a hely szentsége miatt mégis súlya van. A Szentföldön minden keresztény szent helyet a ferencesek tartanak fenn, mégpedig mintegy hatszáz éve. A feladatuk pedig továbbra is ugyanaz, mint a török hódoltság idején: a Krisztushoz kötődő szent helyek őrzése, fenntartása, a zarándokok védelme, elszállásolása és a hitélet fenntartása.
Az évszázadok alatt azonban történt egy és más a világtörténelemben, s a különböző keresztény felekezetek egymás közötti viszonya sem volt mindig kimondottan baráti, így kellett pecsétet ütni 1852-ben arra a megállapodásra, amely kisebb módosításokkal máig érvényben van, s eredetileg a török porta utasítása. Ez alapján osztották be a jeruzsálemi Szent Sír-bazilika fennhatóságát. A status quo szerint a szent hely, ahol Krisztus keresztje állott, valamint ahol eltemették, és harmadnapra feltámadt, hat keresztény gyülekezet közös irányítása alatt áll. Ezek közül háromnak van valódi hatalma, a többi három pedig egy-egy kis terület birtokosa. A kicsik a szír keresztények, a koptok és az etióp keresztények. Ez utóbbi csoport olyan szegény, hogy koldulásból tartják fenn magukat, celláik pedig a bazilika tetején épültek fel. A szírek még szerzetest sem tudtak Jeruzsálembe küldeni, így maradt nekik az a büszkeség, hogy egyetlen kis szoba, Arimateai József sírja az ő irányításuk alatt áll a kereszténység egyik legszentebb helyén.
A nagyok – a római katolikusok, az örmény ortodoxok és a görögkeletiek – azonban más léptékkel mérnek. A status quo szerint az épületet közösen tartják fenn, ám a törékeny egyezményt fenntartandó egyik sem zavarja a másikat. Az említett létra a bazilika külső homlokzatán van, mégpedig a szerződés megkötése óta. Mivel a templom területen kívüliséget élvez, a világi hatóságok nem nyúlhatnak hozzá, az illetékesek, azaz a hat felekezet egyik tagja sem vetemedik viszont arra, hogy a többiek engedélye nélkül hozzányúljon a faalkotmányhoz. Ha viszont valamely szerzetes felmenne eltávolítani a létrát, azt úgy lehetne értelmezni, hogy a külső fal az adott egyház irányítása alatt áll, ezt pedig senki nem akarja. Így a létra marad.
Bent hasonló kép fogadja a zarándokot. Középen az a márványtömb, ahol egykor állítólag Krisztus testét balzsamozták be a keresztről való levétel után. Jobbra nézve latin nyelvű mise folyik, ám nem szabad közel menni, ugyanis egy fekete ferences szerzetes elállja az utat. Jó oka van erre, ugyanis a sok turista megakadályozhatná a százötven éves megállapodás betartását. Bal kéz felől ugyanis ugrásra készen állnak az örmények. Fiatal szerzetesek várnak sorukra, hogy elindulhassanak szokásos liturgikus útjukra, végig a szent helyeken. A katolikusok nagyjából tíz perccel előzik meg örmény testvéreiket, hangosan énekelve a szent helyeken. A latin rítusú keresztények testületileg felvonulnak a Golgotára, pontosabban arra a helyre, ahol egykor a kereszt állt. Ide ma csigalépcső vezet, odafenn pedig két templom, egymástól oszlopsorral elválasztva. A katolikusok imája után a szerzetesek gyorsan távoznak. „Jönnek az örmények” – magyarázzák helyiek a sietséget, és valóban, egyre erősödik a kaukázusiak éneke, majd belép a kis csoport. Füstölővel átmennek az oszlopsoron, megszentelik a katolikusok oltárát is, közben néhány szerzetes arra ügyel, nehogy a turisták beavatkozzanak az évszázados rituáléba. A görögkeletiek eközben a Szent Sír mellé állítottak egy szerzetest, amely egyébként a három nagy egyház közös irányítása alatt áll. Ő negyven másodpercet engedélyez egy-egy látogatónak, hogy bemehessen a helyre, ahol Krisztust sírba tették. A latinok kápolnája épp a sír mellett van, a katolikus híveknek át is kell vágniuk magukat az ortodox zarándokok tömegén misére menet. Míg odabenn többek között angolul is lehet hallgatni Isten igéjét, kívülről hangosan behallatszik a jellegzetes ortodox ének.
A viszálykodás gyakorlatilag azóta tart, hogy az első keresztes háborúk megkezdődtek. 1192-ben Szaladin döntött úgy, hogy az 1187-ben elfoglalt város keresztény szent helyének kulcsát két mozlim családnak adja. A harcos szultán parancsa pedig még ma is él. Minden reggel a Dzsude család egyik tagja kiviszi a kulcsot a Szent Sír-bazilikához, ahol várja őt a Nuszejbe nemzetség örököse, aki átveszi tőle azt, és kinyitja a templomot. Napszálltakor a Nuszejbe bezárja a szent helyet, a kulcsot pedig visszaadja Dzsudéék fiának. 1192 óta. A status quót betartani pedig nehezebb, mint ahogy elsőre tűnik. A középkor során még háborúk dúltak a fennhatóságért, manapság már beérik egy-egy kisebb torzsalkodással. 2002-ben egy kopt szerzetes úgy tiltakozott az egyezmény szerinte rájuk nézve sértő megállapítása ellen, hogy a székének kijelölt helyet önkényesen megváltoztatva az árnyékba húzódott a nap sugarai elől. Az éberen figyelő etiópok haragja nem ismert határokat, tizenegy embert szállítottak kórházba a kialakult harcok után. Két évre rá a Szent Kereszt ünnepén az ortodox szerzetesek azt vették észre, hogy a római katolikusok nyitva hagyták saját kápolnájuk ajtaját. A barátságtalan gesztus mélyen megsértette a keleti egyház tagjait, többen megsérültek az ökölharcban, ám senkit sem kellett végül kórházba szállítani. Nem véletlenül imádkozik minden keresztény Krisztus követőinek teljes egységéért 1054, a szkizma óta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.