Nicolas Sarkozy francia elnök egy nagy nemzeti energiavállalatot akar létrehozni, amiben benne lenne az Areva nukleáris csoport, s mellette az Alstom, valamint a Bouygues francia vállalat is, jelentette az MTI. A tervről – amely az elnök személyes indítványa – a német Wirtschaftswoche című lap ír annak kapcsán, hogy élve opciós lehetőségével, a francia kormány hamarosan kivásárolná a német Siemens cég részesedését a máskülönben többségi állami tulajdonban lévő francia Areva konszernben. Az új francia energiaipari óriást az Alstom eddigi vezetője, Patrick Kron irányítaná a német lap szerint, aki igen jó kapcsolatokat ápol Nicolas Sarkozyvel.
Az érintettek képviselői egyelőre nem tudták, illetve akarták a lap értesülését megerősíteni, de a jelentés emlékeztet rá, hogy a múlt hónapban tárgyalás zajlott az Areva és a Siemens képviselői között. A német cég 34 százalékos részesedéssel bír az Areva csoportban és az ahhoz szervesen tartozó Framatome atomipari vállalatban. A Siemens állítólag részesedésének megerősítését jelezte a tárgyaláson. Ugyanakkor a franciáknak 2011-ig fennálló opciós lehetősége, hogy kivásárolják a Siemens-részesedést, amely nagyjából egymilliárd eurós összeget jelent. A gazdasági jellegű lépés azonnal politikai lett, Peter Löscher, a német vállalat egyik vezetője ugyanis Angela Merkel német kancellár segítségére is számít a tárgyalásokon. Korábban a Siemens az Alstommal való kapcsolatát mint nagy európai projektet mutatta be.
Az Alstom 2004-ben felhívta magára az Európai Bizottság tagjainak figyelmét. Akkor Párizs 3,2 milliárd eurós mentőövet dobott a többek között a TGV francia szuperexpressz gyártójaként is elhíresült cégnek. Mario Monti versenypolitikai biztos haragját is kivívta a Raffarin-kormány lépése, amellyel egyértelműen a versenytársai elé emelte a „családi ezüst” kissé megkopott fényű tagját. Az Európai Bizottság végül egyedi döntése alapján engedélyezte a támogatást. Az akkori gazdasági miniszter Nicolas Sarkozy leszögezte: Életerős nemzeti vállalatok nélkül nincs erős európai gazdaság.
Talán a mostani energiaipari óriás létrehozásának előszele volt a TGV áprilisi sebességi rekordja. A francia nemzeti büszkeségnek tekintett szuperexpressz 574,8 km/h-s sebességgel száguldott, feladva a leckét versenytársainak, köztük a Siemens által gyártott ICE-nek.
Soltész Miklós alaposan eligazította Mellár Tamást: ezért sem fognak önök bekerülni a következő parlamentbe