Francia energiaóriás

2007. 07. 23. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nicolas Sarkozy francia elnök egy nagy nemzeti energiavállalatot akar létrehozni, amiben benne lenne az Areva nukleáris csoport, s mellette az Alstom, valamint a Bouygues francia vállalat is, jelentette az MTI. A tervről – amely az elnök személyes indítványa – a német Wirtschaftswoche című lap ír annak kapcsán, hogy élve opciós lehetőségével, a francia kormány hamarosan kivásárolná a német Siemens cég részesedését a máskülönben többségi állami tulajdonban lévő francia Areva konszernben. Az új francia energiaipari óriást az Alstom eddigi vezetője, Patrick Kron irányítaná a német lap szerint, aki igen jó kapcsolatokat ápol Nicolas Sarkozyvel.
Az érintettek képviselői egyelőre nem tudták, illetve akarták a lap értesülését megerősíteni, de a jelentés emlékeztet rá, hogy a múlt hónapban tárgyalás zajlott az Areva és a Siemens képviselői között. A német cég 34 százalékos részesedéssel bír az Areva csoportban és az ahhoz szervesen tartozó Framatome atomipari vállalatban. A Siemens állítólag részesedésének megerősítését jelezte a tárgyaláson. Ugyanakkor a franciáknak 2011-ig fennálló opciós lehetősége, hogy kivásárolják a Siemens-részesedést, amely nagyjából egymilliárd eurós összeget jelent. A gazdasági jellegű lépés azonnal politikai lett, Peter Löscher, a német vállalat egyik vezetője ugyanis Angela Merkel német kancellár segítségére is számít a tárgyalásokon. Korábban a Siemens az Alstommal való kapcsolatát mint nagy európai projektet mutatta be.
Az Alstom 2004-ben felhívta magára az Európai Bizottság tagjainak figyelmét. Akkor Párizs 3,2 milliárd eurós mentőövet dobott a többek között a TGV francia szuperexpressz gyártójaként is elhíresült cégnek. Mario Monti versenypolitikai biztos haragját is kivívta a Raffarin-kormány lépése, amellyel egyértelműen a versenytársai elé emelte a „családi ezüst” kissé megkopott fényű tagját. Az Európai Bizottság végül egyedi döntése alapján engedélyezte a támogatást. Az akkori gazdasági miniszter Nicolas Sarkozy leszögezte: Életerős nemzeti vállalatok nélkül nincs erős európai gazdaság.
Talán a mostani energiaipari óriás létrehozásának előszele volt a TGV áprilisi sebességi rekordja. A francia nemzeti büszkeségnek tekintett szuperexpressz 574,8 km/h-s sebességgel száguldott, feladva a leckét versenytársainak, köztük a Siemens által gyártott ICE-nek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.