Négy láb jó, két láb rossz

Felvonulnak megint jók és rosszak, ezúttal Bille August dán rendező új filmjében, amely Nelson Mandela előtt tiszteleg. A Goodbye Bafana spielbergi modorban szónokol rasszizmusról, toleranciáról és arról, hogy egy diktatúrában nem a rabtartó, hanem a rab az igazán szabad. Díszliberális tanmese Dél-Afrika három évtizedéről és arról, hogy azért a víz az úr.

Muray Gábor
2007. 08. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miért szakították el azt az anyát a babájától? – kérdezi a gyermek az apját a Goodbye Bafanában.
– Nincs útlevelük. Ezért tartóztatták le őket – hangzik a válasz.
– Nekünk van útlevelünk?
– Nincs szükségünk rá.
– Miért?
– Mert fehérek vagyunk. Ez az apartheid.
Bille August nem vacakolt a történetmeséléssel. Nem volt kíváncsi okokra és következményekre, piacra dobott egy könnyen megrágható és emészthető, lineáris cselekményű s természetesen megható PC-filmet az apartheidrendszer bukásáról, azzal a meglepően új tanulsággal, hogy a rasszizmus rossz, s hogy az emberek egyenlők. Valós történelmi alapra (az apartheid- rendszer embertelensége, a kegyetlen börtönök, Mandela kitartása, a dél-afrikai szabadságharcosok elszántsága) épülő filmje javarészt fikció. Egy börtöncenzor története, aki Nelson Mandela karizmájának köszönhetően olyan személyiségváltozáson esik át, mint A mások élete megtört Stasi-tisztje: szinte átigazol a túloldalra, a kétlábúaktól a négylábúakhoz. A börtönőr visszaemlékezései alapján készült Goodbye Bafana a Mandela árnyékában tevékenykedő rendszerbábu portréja; a kisemberé, aki a nagy emberek fölötti hatalmát gyakorolva ébred rá kisemberségére.
Csakhogy a börtöncenzor, Gregory nem érdekes ember. Olykor esendő, olykor szeretni-, olykor megsiratnivaló, de unalmas. Meg sem közelíti A mások élete – a nemrég elhunyt Ulrich Mühe által játszott – csinovnyikját, Ulrich Mühének még az arcizma sem rezdült, mégis lehetett tudni (érezni), mikor fut át homloka felett a kiábrándultság fellege. A Joseph Fiennes megformálta börtöncenzorról viszont „üvölt”, hogyan/miért lehet a rossz ember jóvá (a film elején legszívesebben agyonveretné „a világ legelvetemültebb terroristájának” egész rokonságát, nem sokkal, úgy húsz évvel később viszont csodáló cselédjévé lép elő). Nála már csak a felesége, a vérbeli náci karaktere a szánalmasabb: a jéghideg gyűlölködőből a film végére szerelmetes Mandela-fan lesz. Gregory tehát kevés ahhoz, hogy lekössön (ráadásul a valóságban nem létezett), ellentétben Dennis Haysbert Mandelájával, akiről viszont csak annyit tudunk meg, hogy – miként az a politikai foglyok esetében lenni szokott – intelligensebb és tisztességesebb a teljes börtönszemélyzetnél, beleértve természetesen az egész politikai elitet.
A Goodbye Bafana Nelson Mandela börtönbe kerülésével nyit, szabadulásával zár. Nem beszél arról, kik beszélik a xhosa nyelvet, kik azok a kaffirok, hogyan élnek, s miért jött létre a kiirtásukra berendezkedett apartheidrendszer. Nem beszél arról, hogy a fordulat (Mandela szabadulása) után mi lett velük. Hogy Dél-Afrika olyan paradicsom lett-e, mint azt a Szabadság Charta szerzői remélték. Arról sem, hogy Dél-Afrika lakói az apartheid után egyenlők és szabadok lettek-e, és mi lett az apartheid kiszolgálóival.
A bafana xhosa nyelven fiút jelent. A börtöncenzor gyerekkorát egy fekete gyerekkel, egy bafanával töltötte. Egész élete arról szól, hogy visszataláljon hozzá. Végül Bafana, a békés természetű behemót bácsi, aki négy lábon mászott be, két lábon sétál ki a börtönből, ő meg ott marad őrizni a magányt – a rácsok mögött.
(Goodbye Bafana. Színes, feliratos, angol, dél-afrikai, német, belga, luxemburgi dráma. Rendezte Bille August. Forgalmazza a Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.