Nincs kapás a Balatonon

Kevés a hal a Balatonban, rendre erre panaszkodnak a horgászok, holott – a halászok nyelvén szólva – a víz nagyságához mért „halbiomassza-arány” megfelelő lenne. Azaz van elegendő hal a tóban, csak nem lehet kifogni. A halállomány egyharmada-fele ugyanis a hetvenes években víztisztítás céljából betelepített dél-kínai busából áll, amely túlszaporodott. A „rettenetesen erős” busa nem harap a horogra, s a motoros hajók által húzott halgazdasági hálóból is kiúszik. A halászoknak rafinált módon kell az éjszakai halrajokat a hálóba úsztatni, így az állomány ritkítása igencsak gazdaságtalan. Ráadásul a busa húsát nem eszi a magyar, a bátor séfek is leginkább csak halászléalapként merik bekeverni a főételbe.

Varga Attila
2007. 08. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nézem a balatoni horgászokat, akik a móló kövein csücsülve lóbálják botjaikat. Kikészített vedreikben alig van hal, már nagy izgalom számukra az is, ha egy húszcentis keszeg akad a horogra. Az igazi horgászok biztosan a nádasban, combtőig érő gumicsizmában szákolják a tíz-tizenöt kilós halakat – gondolná az ember, de a partot járva mégse találkozom halfogás miatt elégedett emberrel.
Balatonakalin a sűrű nádasnál felszereléséből ítélve gyakorlott horgászt szólítok meg. A budaörsi férfi számára futó kaland, hogy átjött fogásért az északi partra, hiszen egy egész délelőttös horgászat alatt egy kicsiny dévért sikerült kifognia. – Nem jövök át ide északra többet. Kilenc éve Fonyódra járok, s ott horgászom. Ott sincs sok hal, de itt semmi sikerem nincsen. A ponty- vagy a kárászfogás lenne jó, de elkerül a szerencse. Vagy a hal túl kevés? Ráadásul a horgászóhelyek száma is korlátozott, az északi part számos helyén csak csónakkal érdemes kimenni. Mint mondja, évek alatt fogott már úgy busát is, hogy beleakadt a hal kopoltyújába a horga, de nem kedvelték meg a hal ízét – panaszkodik az ember.
A tó másik részén feszülten figyeli a bot végét egy férfi, aki évek óta horgászik a Balatonnál, Tihany környékén. Mint mondja, egyértelmű, hogy kevés a hal a tóban. – Az elmúlt hetekben, amikor egy háromkilós pontyot fogtam, szinte összeszaladtak a sporttársak, mondván, íme, itt az az ember, aki fogott halat – mondja korántsem vicces kedvében.
Sikertelen telepítések
A balatoni halállományért felelős, száznyolc éve alapított halászati társaság, az állami tulajdonú Balatoni Halászati Zrt. elnök-vezérigazgatója, Kiss György Károly némi történelmi utazásra invitál.
Mint megtudtam, az első haltelepítés a Balatonba az irodalom tanúsága szerint 1880-ban történt. Ebben az évben 15 000 kaliforniai lazacot telepítettek a Keszthely és Balatongyörök közötti vízterületen. A következő évben újabb negyvenezer lazac került a Balatonba. A telepítés sikertelenségét mutatja, hogy egyetlen példányt sem láttak többé viszont. 1904–1907 között mintegy harmincezer észak-amerikai eredetű törpeharcsát és még két amerikai jövevényként a pisztrángsügért és a naphalat telepítették a tóba. A naphal szaporodott el legjobban az ilyen egzotikus halak közül. 1955-ben a nagy maréna balatoni telepítésével kísérleteztek, eredmény nélkül. Megalapozatlan honosítási kísérletként Magyarországon az 1950-es évek végén törpe marénát telepítettek a Balatonba és néhány kisebb vizünkbe. A nagy maréna és a törpe maréna betelepítése teljes kudarc volt. Angolnaivadékot pedig 1961-től 1991-ig, a nagy balatoni angolnavészig évről évre hoztak a tóba. Gyakorlatilag a süllő mellett a ponty volt az a halfaj, melynek állománynövelésére a tudatos gazdálkodás részeként nagy gondot fordítottak már az 1920-as évek kezdetétől.
A jelen problémáihoz érve a halászati részvénytársaság vezetője elmondta, hogy hosszas vitákat követően 1972–1984 között közel kétmillió kétnyaras fehér busát telepítettek a Balatonba azzal a céllal, hogy algafogyasztásukkal csökkentsék a tó úgynevezett eutrofizálódási folyamatát. (Az eutrofizálódás a vizek tápanyagokban, főként nitrogén- és foszforvegyületekben való gazdagodása, aminek következtében a vízben élő növények gyorsan szaporodnak, a tó elalgásodik, közben a hagyományos vízi élővilág pusztulni kezd.)
Sajnos, a kutatók ma már egyértelműen kimondták, hogy a busa ennek a célnak nem felelt meg, így jelenléte a tóban súlyos problémává vált, s a halfajta intenzív visszafogása indokolt. Ráadásul a balatoni telepítésekor halgazdálkodási szempontból egy rendkívül fontos tényezőt – a visszafoghatóságát – nem vizsgálták meg.
– Nehéz mindenki számára jót mondanom. A Balatonban nagyjából 12 ezer tonna a tudományosan becsült halbiomassza mennyisége, így ez hektáronként 200 kiló halat jelent. A legnagyobb biomasszaarányt a busa teszi ki, ennek a mennyisége 3-6 ezer tonna – szögezte le Kiss György Károly.
Egészséges, de ízetlen
Lássuk tehát a problémákat. A Dél-Kínából származó busa a 70-es években került be a tóba a víz tisztítása céljából, azzal, hogy szűri a vizet, és kivonja belőle a káros anyagokat. A vezérigazgató szerint „akkoriban más alternatíva tulajdonképpen nem volt”, hiszen a busa világszerte az édesvízi haltenyésztés meghatározó fajtája, s gazdasági jövőt is reméltek a telepítéséből. Pech, hogy a magyar ember ezt a halat nem szerette meg. Kétségtelen, a ponttyal összevetve neutrális íze van. Mondhatnánk, ennek is lehet előnye, hiszen sok mindenre fel lehet használni, ráadásul a halféléken belül is nagyon magas az omegazsírsav-tartalma, de a busa nem vált közkedvelt halfélévé.
Miután a hal nem tisztította a tó vizét, ajánlott lett volna az egyedszám csökkentése, de újabb, a mai napig tartó problémákkal találkoztak a szakemberek. A busa telepítésekor senki sem gondolt arra, hogy hogyan történik ennek a halnak a visszafogása. – Bármilyen megdöbbentő, de nem gondolt rá senki sem, hogy ez a hal a magyarországi horgászati módszerekkel nem fogható, csupán speciális halászati technikával – tudtuk meg Kiss György Károlytól, aki hozzátette: ezeknek a hatásoknak tudható be az, hogy a busa elszaporodott a Balatonban. Olyannyira, hogy ha elfogadjuk a tizenkétezer tonna körüli halbiomassza jelenlétét, akkor a tudományos kutatások szerint az állomány egyharmada-fele busából áll.
Nem létező állomány
A horgász számára tehát a balatoni halállomány közel fele nem létezik, mivel nem harap a csalira, esetleg úgy foghatják ki, ha beleakad a horogba. – A kínai halfaj számunkra is gond, mert a busa rettenetesen erős, stresszes és ingerlékeny hal, s a fogásmódszerek kezdetben nem álltak rendelkezésünkre. Időközben kialakult egy módszertan, az úgynevezett állított hálós halászati módszer, amikor is egy kilométer hosszú hálót eresztünk le a meder aljáig. Szinte láthatatlan vékony neofil háló, 130 milliméteres szembőséggel, amely a 10–15 kilogramm közötti halakat képes megfogni. A hálót éjszakára feszítik ki, amikor a rajban járó busa beleúszik, s a kopoltyúja beakad a hálóba – tudatja velem az elnök.
Csak érdekesség, hogy a busát aktív halászati módszerrel, vontatott hálóval azért nem lehet kifogni, mert a hal gyorsabban úszik, mint a legerősebb hajó. Kínában ezt a halat más módszerrel fogják ki. Ott viszont a hazaitól eltérők az adottságok, nincs beépítve a sokszor száz méter mély tavak partja. Más technológiával és munkaszervezéssel dolgoznak, például a halászok hét hónapig kint vannak a vízen, s addig gyermekeiket bentlakásos iskolákban helyezhetik el.
Ötvenkilós hal
A Balatonon az egyik leggyakoribb hálófajta az állított hálós halászat eszköze, az eresztőháló. Ez tulajdonképpen egy hoszszan kifeszített, egysoros hálófal, amelynek a hal nekiúszik, és fennakad. Napjainkban a Balatonban élő, nagy testű busaállomány hatékony halászeszköze. A háló ma már korszerű, többszálas multimonofil, nagy szakítószilárdságú anyagból készül. A busaállomány nagy többsége 12-15 kg-os egyedekből áll, és tömegesen ezt a méretet fogja meg a háló. A zsákmányból már nem egy 40-50 kg-os példány is előkerült. Az ötfős brigád egy hajóval úgynevezett eresztős csónakból haljárás, szélirány függvényében elszórja a hálót. A halászatot éjszaka folytatják, ezért a hálót bójákkal és világító lámpákkal jelölik meg. A hálót eresztős csónakkal éjszaka többször ellenőrzik, és az esetleges zsákmányt a hajó haltárolójába szállítják.
Így a kilencvenes évek óta több mint háromezer tonnát fogtunk ki ebből a halfajból. Ez persze kevés a megoldáshoz. A jelenleginél nagyobb mennyiségű másféle hal a táplálékláncolat adottságai miatt elképzelhetetlen lenne a Balatonon. Ha sikerül a busa mennyiségét érdemben csökkenteni, akkor a tó őshonos halfajainak aránya megnőhet. – Ekkora lehalászással viszont nálunk nem csökken a busa aránya, annyit viszont elmondhatunk, hogy az évi 300-400 tonna kihalászásával a busa menynyisége nem nő – nyomatékosította a szakember.
– Egy laikus azt mondaná, miért nem dolgoznak háromszor annyi hajóval és háromszor annyi halásszal – mondom a halgazdaság vezetőjének. – Erre a felvetésre gyorsan tudok válaszolni. Mert gazdaságilag ennek a halfélének a halászata nem értékelhető. Óriási veszteség képződik rajta. Így tehát a magyar állam költségviselő képessége a kulcspont ebben a történetben. Három évvel ezelőtt kezdeményeztük, hogy a magyar állam kössön a társasággal egy szolgáltatási szerződést ennek a halnak a halászatára, mert a társaság annak ellenére, hogy állami tulajdonban van, ugyanúgy működik, mint egy magáncég, tartósan veszteséget jelentő tevékenységet nem folytathat. A szerződéskötés magyaros módon történt, mi kiszámoltuk a költségeinket s azt a támogatást, amely egy kilogramm busa kifogására esik. A költségeink 50-60 százalékát kapjuk meg. Állami megrendelés tehát van, de csak 300-400 tonna mennyiségre szól, így a halmennyiség háromszorosát nem tudjuk saját erőből kifogni. Mindez egyéb invesztíciót is igényelne, fejleszteni kellene a fogástechnikát s a feldolgozás módját is, illetve új piacot kellene találnunk – szögezi le Kiss György Károly.
A Balaton ökológiája nemzetgazdasági érdek. Ketyeg a busabomba. A halászati társaság által kifogott populáció 8-10 éves, tehát a halak feltételezhetően szaporodnak, a pusztulások alkalmával a halőrök idős, 30-40 éves példányokat is találnak. Megjegyzendő, hogy a tudományos szakma egy része kétli azt, hogy a busa szaporodna a Balatonban.
Főzőiskola mint marketingeszköz
E kényes helyzetben a társaság marketingje a halfélék eladására, a busára és a keszegre vonatkozik, illetve a horgászat népszerűsítésére. A haleladás esetében azt szorgalmazzák, és lehetőségeik szerint támogatják, hogy legyenek olyan események és rendezvények, ahol halételek elkészítésére kerül sor, és azokon a ponty mellett meg lehet jelentetni a busát is. Az elnök-vezérigazgató szerint ilyen esemény volt az idén Balatonfüreden a balatoni halak és borok fesztiválja, a déli parton a boglári halfőzőfesztivál, vagy ilyen lehet augusztus végén az országos halfőzőverseny is.
Arra biztatják a turistákat, hogy főzzenek ételeket ezekből a halakból. Kétségtelen, hogy szűk a halfajták és elkészítési módok köre is, sokan csak a halászlét és a rántott halat ismerik. Otthon is elkészíthető busarecepteket osztogatnak, halbemutatókat tartanak a budapesti és a balatoni éttermekben. Mint mondja, az éttermi séfeket meg akarják győzni, hogy bátrabban éljenek ezzel a hallal, s a busa kerüljön be az éttermi kínálatba, és kapjon rangot. Mivel divat az egészségbarát táplálkozás, ezért megszerezték a busára a szívbarát egyesület ajánlását is.
Halfasírtlé szabadon
Ha több busát eszik a magyar, gazdaságosabbá válik a kifogása is. Ha gazdaságosabb a kifogása, több halat húznak fel a hálókkal, és akkor végre elszaporodhat a ponty, a keszeg és a süllő is a Balatonban. Ez pedig a horgászturizmusnak is kedvez.
Kiss György Károly szerint a Balaton beépítettsége s a halállomány nagysága miatt a jelenlegi 80-90 ezres horgászlétszám csak kismértékben növelhető, nem mehet fel arra a 120-140 ezres számra, amely a nyolcvanas éveket jellemezte. Mivel a Balatoni Halászati Zrt. igen jelentős halastórendszer kezelője is, olyan horgászjegy-konstrukciót ajánlanak, amely a más tavakon való horgászást is lehetővé teszi. Statisztikáik szerint a horgászok 60 százaléka Balaton körüli, meghatározó részük budapesti s dunántúli. A külföldi horgász kevés, de a szállásadók szerint például egyre többen jönnek Csehországból.
Legfeljebb keszeg és ponty kapható
A horgászok szerint nehéz olyan helyet találni, ahonnan a parti horgász szabadon horgászhat. – A hajózási részvénytársasággal már megállapodtunk arról, hogy a mólókról hogyan lehessen horgászni, a strandüzemeltetőknél pedig azt kezdeményeztük, hogy idényen kívül is lehessen a területükön horgászni. Több strandüzemeltető önkormányzattal már sikerült is megegyezni – summázta a törekvéseket az elnök.
Egy siófoki halboltban szerény áruválasztékot látni, a „jelenleg kapható élő és friss halak” kategóriában egyedül pontyot árulnak kilónként 823 forintért. Kiss György boltvezető szabadkozva mondja, hogy eddig még nem járt úgy, hogy délre elfogyott volna a friss halválasztéka, de most ez bekövetkezett. Sok a visszatérő vevő, jól indult ez a nap. A mélyhűtött harcsa kilója 1460 forint, az amuré 572 forint, a busa pedig 416 forintba kerül. A boltvezető Kiss úr elismert halfőző, legutóbb segítőivel együtt 1250 liter halászlét főzött, négy mázsa keszeget sütött és kétszáz darab busafasírtot készített el egy balatoni fesztiválon. Mint mondja, a busafasírt savanykás levét is kitunkolták a tepsiből az emberek.
Azt a kérdést boncolgatjuk, hogy miért nem vált közkedvelt ételnyersanyaggá a busa. Szerinte a busahússal foglalkozni kell, munkaigényes, ezért azt az emberek nem tudják elkészíteni. Valóban recepteket és elkészítési leírásokat kell osztogatni, s minél többet kóstoltatni, hogy a fogyasztás megnőjön.
Több büfénél is megállok, s balatoni halat szeretnék enni. Példátlan karriert futott be a tengeri hekk, legtöbb helyen csak azt árulják. Azért a nagy forgalmú konyhákon a rántott ponty és a keszeg is előfordul, de busakínálattal nem találkoztam. Amikor érdeklődtem, elutasító válaszokat kaptam. Aztán az egyik vendéglátós rám kacsintott, mondván, amikor a pontykészlete kiürül, busát rak a halászlébe, elvégre azt is meg lehet enni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.