Kelet felé terjeszkedik a sztrádaépítő

Már középtávon a cég csoportszintű bevételének harmadát várja a határon túli tevékenységtől Farkas László vezérigazgató-helyettes, aki elmondta, az Európai Unión belülre került Románia jelentős piacot, komoly üzleti lehetőséget kínál a magyar építőipari vállalkozásoknak. A mind a környezetvédelmi, mind a közúti infrastruktúra terén jelentős elmaradással bíró szomszédos ország most rohamléptekben igyekszik ledolgozni hátrányát.

Csécsi László
2007. 09. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miként a nyugat-európai cégek számára ígéretesnek bizonyult az unióhoz 2003-ban csatlakozott országok piaca, úgy most a magyar vállalkozások számára kínál lehetőségeket a legutóbbi bővítési hullám során taggá vált Románia és Bulgária. A magyarországi autópálya-építési hullám lecsengőben, s a közútépítési megrendelések is nagyon visszafogottak, így érthető, hogy a korszerűen felszerelt és szakosodott infrastruktúra-építő cégek kelet felé vetik tekintetüket. A Vegyépszer számára is kicsi lett a hazai piac, ezért 2004-ben új lehetőségek feltérképezését kezdte meg a vállalat Erdélyben.
Farkas László vezérigazgató-helyettes lapunk kérdésére elmondta, hogy a terjeszkedés szempontjából Románia, Szlovákia és Szerbia északi része az a terület, ahol érdemes volt felmérni a lehetőségeket. Szlovákiában eddig nem sikerült munkához jutnia a cégnek, mert a helyi építőipar felkészült és erős cégekkel rendelkezik, valamint jelen van a piacon minden jelentős európai multi is. Szerbiában a politikai helyzet nem olyan stabil, hogy zavartalanul folyhatna az üzlet. Boszniában azonban jelen van a Vegyépszer Zrt., amely egy leányvállalatán keresztül erőmű-rekonstrukciós munkát nyert el.
A külpiacok közül a legeredményesebb a romániai – hangsúlyozta Farkas László. A szomszédos országban a gazdasági környezet is kedvező. A nemzeti össztermék évente öt-hét százalékkal nő, de mert ennek eloszlása nem egyenletes, a nagyvárosok környezetében a GDP növekedési mértéke ennek duplája is lehet. Az állam eladósodása csupán húsz százalék körül van a GDP-hez viszonyítva, a tőkebeáramlás pedig évenként hét-nyolc milliárd euró.
Az unió fejlett államaihoz felzárkózni kívánó Romániának ugyanakkor hatalmas lemaradást kell ledolgoznia mind a közutak, de a csatornázás, sőt a vízvezeték-hálózat kiépítése terén is. Így aztán hiába vannak ott a román piacon az európai multik, a román közép-, s erősödőben lévő nagyvállalatok is, azért a magyar cégeknek kisebb konkurenciával kell megküzdeniük, mint idehaza. A Vegyépszer nem találkozott nemzetiségi alapú diszkriminációval, üzletben nincs magyar–román ellentét, de kétségtelen, szögezte le a szakember, hogy a román állam jobban védi a hazai cégek érdekeit, mint azt Magyarországon tapasztalhatjuk.
A cég romániai projektjei nem szűkíthetők le Erdélyre: Moldvában és Havasalföldön is dolgoznak. A Vegyépszer két leányvállalattal és számos fiókteleppel rendelkezik a szomszédos országban, Nagyváradon, Szatmárnémetiben, Kolozsvárott, Csíkszeredában, Nagybányán folytat most is tevékenységet, öszszesen mintegy ötvenmillió euró értékben.
A nagy autópálya-projektek esetében a Vegyépszer hátrányban van a nemzetközi nagyvállalatokkal szemben, amelyek különösen a finanszírozás területén múlják felül, ám számos olyan kisebb útszakasz is épül az országban, ahol sikerrel pályázhatunk – mondja Farkas László. A szakember felhívta a figyelmet a városokat elkerülő szakaszokra: ezek alig-alig épültek az elmúlt években, s ez megnehezíti a közlekedést a mai Romániában. Nagyon sok elkerülő szakaszt kell építeni az elkövetkező években, itt mindenképpen jelentős szerephez juthatunk – vélekedett a vezérigazgató-helyettes. Ugyancsak komoly megrendeléseket várhatnak a környezetvédelmi beruházások terén. Az EU Románia számára is előírta a teljes csatornázást, s ehhez jelentős támogatást is nyújt. Jelenleg a 15-20 ezer lelket számláló településeken nincs csatornarendszer, s a kisebb településeken a vízvezeték is hiányzik. De még Nagyváradon is negyven kilométernyi vízvezeték építésére van szükség. Románia mintegy tíz éven belül ki kell építse e kommunális rendszereit, és azután kezdhetnek hozzá a települési utak burkolásához. Ez további évekre biztosít munkát. Így nem tűnik merész célkitűzésnek, hogy a Vegyépszer középtávon a csoportszintű bevétel mintegy harmadát várja a határon túli tevékenységtől.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.