Panaszok sokaságát fogadta mostanában az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) a Tele2 telefontársaság szerintük fogyasztókat megtévesztő, tisztességtelen magatartásával kapcsolatban. A bejelentésekből kitűnik: a cég ügynökei az egyik jelentős hazai piaci szereplőről (T-Com) azt terjesztik, hogy a közeljövőben kivonul a piacról, emellett a versenytárs ügyfeleit kedvezőbb percdíjakat ígérve igyekeznek váltásra bírni. (A svéd Tele2 vonul ki hamarosan hazánkból, a magyarországi vonalas szolgáltatást az idehaza már több vezetékestelefon-szolgáltatót – az Invitelt, a Pantelt és a Hungarotelt – birtokló Hungarian Telephone and Cable Corp. vette meg júliusban.)
A panaszosok jelentős része idős, egyedülálló ember, akiktől különböző megtévesztő ígéretekkel csikartak ki beleegyezést, de akadtak olyan esetek is, amikor az ügynök minden jel szerint egyszerűen aláhamisította a fogyasztó aláírását – vázolta lapunknak Szép Gábor, az OFE szóvivője. Elmondta: volt, amikor a Tele2 a telefonos megkeresést követően – szerződés megkötése nélkül – azonnal csekket postázott a fogyasztónak. Kevesen tudják viszont, hogy már a telefonon történő megegyezés is (jogi nyelven ráutaló magatartással) szerződéskötésnek számít. Sajnos azonban több fogyasztó, annak ellenére, hogy nem kötött szerződést, és nem is állt szándékában elfogadni a cég ajánlatát, a kapott csekken szereplő összeget befizette – mesélte a szóvivő. Szép Gábor szerint meglepő módon a legtöbb esetet Somogy megyéből jelentették, bár az egész országból kaptak fogyasztói panaszokat, így mindenképpen tömeges jelenségről van szó. Az OFE úgy tapasztalta, a telefontársaság kezdetben elutasító módon bánt a lakossági bejelentőkkel, mára azonban a Somogy Megyei Békéltető Testület elé vitt, harminc egyéni ügyből négyben született eredmény. A fogyasztóvédők mégsem állnak meg: az OFE levélben kereste meg a Tele2-t, tájékoztatást kérve arról, hogy mit tesznek a tisztességtelen, jogsértő magatartás azonnali felszámolása érdekében.
– Megítélésünk szerint ugyanis a Tele2 magatartása az unió tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló irányelvébe ütközik – közölte a szóvivő. Eddig nem érkezett válasz a megkeresésre, így a civilek továbbították az esetet a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségből szeptember elsejével alakult Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz (NFH). Az OFE szóvivője közölte: a Tele2-től, illetve az NFH-tól kapott válaszok függvényében döntik majd el, hogy az illetékes hatóságoknál komolyabb vizsgálatot kezdeményeznek-e a telefoncég ellen, addig a Békéltető Testület dönt a már folyamatban lévő esetekben.
Az NFH szóvivője, Kathi Attila kérdésünkre elmondta: ez az eset nem annyira a fogyasztóvédelem, inkább a Gazdasági Versenyhivatal vagy az elektronikus hírközlési és postai szolgáltatók feletti piacfelügyeletet ellátó Nemzeti Hírközlési Hatóság fennhatósága alá tartozik.
Deák Dániel szerint látványosan Magyar Péter megrendelése a mai Medián-kutatás is