Ezekben a napokban emlékezünk a lakiteleki nyilatkozat huszadik évfordulójára. A Magyar Demokrata Fórumot 1987. szeptember 27-én Lakiteleken alapította mintegy másfél száz értelmiségi. A magyarság esélyeiről szóló tanácskozás után ők bocsátották ki a nyilatkozatot. Ezzel kezdődött a hazai kommunista pártállam széthullása. Csak a következményekre figyelve ma már inkább erről beszélünk.
Holott a nyilatkozat maga elsősorban értékekről üzent – szellemi, erkölcsi, közéleti értékekről. Akkor, a szovjet birodalmi alávetettség és a kommunista pártállam szorításában a változtatásra az emberi és közösségi tudatosítás, bátorítás mutatkozott lehetségesnek és célszerűnek. Ehhez igazodott az itthon és másutt oly gyakran idézett tételmondat is: „Ezt a fórumot a résztvevők nyitottnak képzelik, egyszerre demokratikus és nemzeti szelleműnek.” A számítás bevált. Lakitelek 1987-ben szellemi és közéleti mozgalmat indított útnak. Ezt a mozgalmi utat belső és külső körülmények aztán hamarosan az ellenzéki politika irányába sodorták. A végső hatás mindenesetre a tudatosítással és bátorítással felébresztett közakaratból bontakozott ki.
Maradjunk azonban a nyilatkozat szellemi, erkölcsi és közéleti értékeinél. A mozgalom és majd az ellenzéki politika forrását bennük találjuk. A mindössze 220 szavas szöveg sorjázza az értékfogalmakat. Betűrendbe szedve egymást követi a bizalom, a demokrácia, az emberi összetartozás, a felelősség, a független nyilvánosság, a józan megfontolás, a jövőképteremtés, a közérdekű cselekvés, a közoktatás, a kultúra, a nemzeti szellem, az önazonosság, az önismeret, a véleményszabadság. Ezek együtt szerves értékcsoportot alkotnak. A lakiteleki nyilatkozat ezekről az értékekről üzent egy értékellenes rendszerben.
Nevezetesen a magyar és az európai konzervatív hagyományhoz kötődő értékekről van szó. Ezek az értékek 1987-ben tehát egyfajta hagyományos nemzeti és európai értékvilág tudatosítását, felélesztését, megújítását szolgálták. A lakiteleki nyilatkozat ezt az irányultságot ösztönözte – ösztönzi ma is.
Bizonyos, hogy akkor főleg ez az értékválasztás kelthetett igazán széles és mély hatást. Három együtt élő felnőtt nemzedékre gondolhatunk. A két idősebbet még közvetlenül érintették Trianon, a második világháborús korszak és 1956 élményei. A fiatalokat az önelnevezés szerinti „pragmatikus szocializmus” eszmény nélküli szürkesége vette körül. Ezt a saját eszmény és érték nélküli rendszert a vezető körök úgy védték, hogy minden önálló értéket elleneztek. Ebben a kiüresített közegben a lappangó, de legalább létező hagyományos emberi és közösségi értékek szerepe és vonzása megnőtt. Különösen a 40–70 év körüli nemzedékek válaszoltak befogadással és támogatással. Érthetően történt így. A személyes magatartásban náluk még éltek a konzervatív értékvilág öröklődő népi, nemzeti, polgári, keresztény-keresztyén változatai. Ebbe a körbe tartoztak az 1945 és 1956 után csalódott, kirekesztett, megsértett csoportok is. Üzenet és válasz így természetesen találkozott. A gyorsan szélesedő és mélyülő mozgalmat ez a természetes kölcsönösség táplálta.
Nagy mozgalmi erőt jelentett a nyitottság. Az alapítók kezdeményezték „különböző világnézetű és pártállású emberek együttműködését”. Erre a résztvevők összetétele is példát mutatott az egyszerre demokratikus és nemzeti szellemű alapelv részeként. Ott és akkor ezeket a határokat az 1956-hoz való viszony is világosan kifejezte. A saját jogon meghívott százhatvanvalahány alapító közül csaknem harmincan szenvedtek büntetést korábban 1956-os forradalmárként. A nemzeti forradalom igazságának feltámasztását Lakitelek tette először mércévé. Amúgy a hivatalos pártállami megítélés is 1987 után változott a forradalomról és a megtorlásról.
Történelmi tény, hogy a kibontakozás ebbe az irányba haladt. A lakiteleki nyilatkozatra épülő értékrend és mozgalom végül az 1990-es szabad választásokon győztes konzervatív kormánykoalícióba torkollott. Közben ezek a tudatosító és bátorító hatások hívták életre a népi, a kisgazda, a kereszténydemokrata, a polgári konzervatív, a nemzeti szabadelvű szellemi és politikai hagyományok híveinek és megújítóinak önszerveződéseit. A kibontakozás részletezésének azonban nem itt van a helye.
A lakiteleki nyilatkozat 1987. november 12-én jelent meg a Magyar Nemzetben. Egy év alatt aztán az MDF következetesen teljesítette a vállalást: a demokrácia, a nemzeti szellem és a felelősség jegyében nyitott tanácskozásokon alapozta meg Magyarország jövőképét. Már az 1988. január 30-i budapesti állásfoglalás célul tűzte: „Az Országgyűlés alkosson új demokratikus választási törvényt. Az ennek alapján megválasztandó új Országgyűlés dolgozzon ki új alkotmányt.” Igen, az alkotmányozó nemzetgyűlés első gondolatát is a lakitelekiek fogalmazták meg. Később a miskolci, az esztergomi, a szegedi, a debreceni, a győri, a kiskunmajsai, a dunaújvárosi határozatok és tervezetek a nemzetpolitika, a sajtószabadság, a közoktatás, a kultúra, a környezetvédelem, a népesedés, a vidékfejlesztés, a mezőgazdaság, a piacgazdaság, a foglalkoztatás nemzeti és európai érdekű átalakítását készítették elő. Mindez végül a vezető konzervatív koalíciós párt kormányprogramjában öltött alakot.
Záradékul a visszatekintés egyik összegező tanulsága illik ide. A rendszerváltozás korának sikerei és kudarcai azon is múltak, hogy az értékelvű közgondolkodás és közpolitika mikor milyen szerepre juthatott. Lakitelek most erre is figyelmeztet.
Székelyhidi Ágoston,
az MDF alapító tagja
Új szintre léphet a migráció elleni küzdelem Görögországban
