A szép és rideg pénzvilág

Egyetlen napja van a sztárbrókernek, hogy visszaszerezze a legfontosabb ügyfele számlájáról hiányzó eurómilliókat – közönyös, egykedvű versenyfutás az idővel Budapest, Berlin és Bombay között; Török Ferenc trilógiazáró nagyjátékfilmje a brókerek steril, életidegen világának gyönyörűen fotografált dokumentációja.

Muray Gábor
2007. 10. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha pipafüstös férfifilm a két hete bemutatott Őszi kertek, s parfümös nőfilm a múlt heti premier, az Este, akkor a fémes Overnight nemtelen, semleges, hőmérséklete nulla fok. Kékes-jeges tónusú, geometrikus világ ez, a tőzsdeindexek és részvények között kóborló, valóságtól elrugaszkodott szájberember világa.
Bár nem annak indult, nemzedéki trilógiazáró film lett az Overnightból. A Moszkva tér lázadó közösségéből a Szezon csoportokra szakadt kispolgárain át az Overnight titokzatos brókerbirodalmának elidegenedett, magányos újgazdagjáig vezet az út. A trilógia hangulatában, vizuális érzékenységében sok kibeszéletlen igazság van a keleti blokk „felszabadult” fiataljairól, akik a konformizálódás gondtalan, de cseppet sem víg éveiben elfojtották egykori vágyaikat.
Szépen nyit a film, már az első másodpercekből döbbenetes erővel átjön, hogy az Overnight az operatőr, Garas Dániel filmje (is), minden snittje szemet gyönyörködtető, gondosan komponált, színeiben „germános”, távolságtartó, de rácsodálkozó, a díszlet minimalista, mégis részletgazdag, hipermodern, akár egy designcég prospektusa, s mindehhez olyan zene társul, amely a globalista bróker inkubátorlétének dokumentálását álomszerűen líraivá emeli. (A Bábel ilyen: Innaritu filmjének minden pillanatát egyfajta képi feszültség hatja át, amit Santaollala melankolikus zenéje ellenpontoz.)
Török Ferenc olyan érzékenységgel ügyelt a formára, hogy a tartalomra nem maradt energiája. A cselekmény döcög, érdektelenségbe fullad, az amúgy is nehezen érthető tőzsdeélet fogalmait, fordulatait fintorogva ízlelgeti a hétköznapi adófizető. Vas Péter milliomos bróker, a film központi alakja (Bodó Viktor) huszonnégy óra alatt kényszerül megoldani élete súlyos problémáit, meg kell szereznie a beígért eurómilliókat az egyik kiemelt ügyfelének, amelyhez viszont az időeltolódást kihasználva (overnight) egy kockázatos indiai tőzsdeakciót kell végrehajtania. Közben nők bukkannak fel és tűnnek el, egy borítékban pozitív terhesteszt érkezik, a feszültség nő, a szálak mégsem futnak össze, a tempó lassul, az Overnight, akár a hajnali taxi, kiszalad a semmibe.
Ha az Overnight nem egy pörgős akciómozi imázsával igyekezne felhívni magára a figyelmet, hanem a kórképfilmek visszafogott eleganciájával, talán másmilyen elvárással ülnénk be a vetítőterembe. Ez a film nem Vas Péter vívódásáról és döntéskényszeréről szól, hanem magáról a korról, amelynek antihőse elszakadt mindentől, ami természetes, mindentől, ami szívből s nem érdekből való, a korról, amelyben az idő tranzakciókban mért, amelyben a tér kreált, művi; ez a film a Mammon bekebelezte haszonember egy napjának (tehát mindennapjának) mozgóképművészi látlelete. A közhellyel, hogy a technikai fejlődés megölte a privát ént, a lelket, a társas kapcsolatokat. És a végén reménnyel, hogy a taxi, amely kiszalad a semmibe, ebből a rideg élettelenségből valójában magába az életbe visz vissza.
(Overnight, színes, magyar filmdráma, 93 perc. Rendezte Török Ferenc. Forgalmazza a Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.