Az ördög cimborája

K ö n y v e s h á z

Joó István
2007. 10. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Csokonai-kép egyrészről élesedik a ’S végre mivé leszel? című tanulmánykötet olvasóiban, másrészről kissé kuszává is válik. A Károli Gáspár Református Egyetemen 2005-ben lezajlott konferencia könyvbe szerkesztett anyaga azt bizonyítja, hogy két évszázaddal a költő halála után lendületes mozgásban van Csokonai Vitéz Mihály életmozzanatainak, művei értelmezési lehetőségeinek és befogadástörténetének nyomozása. De éledezik a kor ízléstörténeti kutatása is, hiszen például Csörsz Rumen István tanulmánya azzal foglalkozik, hogy az 1790–1840 között keletkezett kéziratos gyűjteményekben bizonyos Csokonai-versek mikor fordultak elő a legnagyobb gyakorisággal, és vajon miért.
Van értelmezés, amelyet ideje elvetnünk: például a múlt rendszerben belénk táplált forradalmár, számkivetett poéta képét. Ám Gáborjáni Szabó Botond tanulmányában óv attól, hogy a ló túlsó oldalára essünk. A költő eltávolítása Debrecenből máig feltáratlan, azért a magyar jakobinus mozgalom eltiprása és az általános megfélemlítés mégiscsak hozzájárulhatott Csokonai kicsapatásához a kollégiumból. A tanulmány egyébként részletesen elemzi azt a levelet, amelyet az egykori – poétai osztály tanításával megbízott – diák a tőle eltiltott kollégiumi barátaihoz rébuszokig vitt metanyelven írt. A levélből és elemzéséből elővillan, mennyire meghatározó volt Csokonai számára a Biblia képi és gondolati világa. Másik dolgozat, Fekete Csabáé azt érzékelteti, gyakran egybejátszott a korban, így költőnk alkotói építkezésében is a profán és a liturgikus költészet. A poéta Debrecen és Sárospatak után Somogyba is elvetődött: a Festetics György által alapított csurgói gimnáziumba helyettes tanárnak. Innen azért kellett távoznia, mert iskoladrámájában (Cultura) az egyik szereplővel elénekelteti Rákóczi nótáját, ami miatt Festetics Béccsel szemben veszélyeztetve érezte magát.
Lépten-nyomon előbukkan, hogy a suhanc zseni megannyi dolga balul üt ki. Borbély András izgalmasan bizonyítja, mint alakul át a frusztráció magasköltészetté. Némely Lilla-versben az aktszerűen ábrázolt test sokkal inkább távolítás, elrejtés, mint láttatás. A kötet egyik csúcspontja, Küllős Imola esszéje arról is szól, hogy Csokonai nem annyira a paraszti szájhagyomány világából, mint inkább a (például a kollégiumi diákköltészet táplálta) közköltészet populáris kultúrájából lépett elő, s ilyen háttérrel fáradozott az egységes irodalmi nyelv megteremtésén.
A költőről szóló másik új könyv – Csokonai a néphagyományban – szintén arról tudósít, hogy ritkán váltak népdallá a versei. Még lírai költeményei sem mutatnak kimondottan népköltészeti hatásokat. Más kérdés, hogy a történelmi ország kiterjedt részén, paraszti környezetben számos hiedelem, monda élt az ördögcimborává, ízig-vérig garabonciás diákká folklorizálódott Csokonairól, aki a „valóditól” eltérően győztesen kerül ki a fösvényekkel, pökhendiekkel való találkozásokból.
(’S végre mivé leszel? Tanulmányok Csokonai halálának bicentenáriuma alkalmából. Szerk.: Hermann Zoltán. Lukács László: Csokonai a néphagyományban. Ráció Kiadó, Budapest, 2007. A kötetek ára: 2900 és 1750 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.