Csődöt mondott a szelektív gyűjtés?

Gazdagréten a jövő év elején indul az a környezetvédelmi projekt, amely részeként mintegy 25 ezer lakó szelektíven gyűjtött szemetét a közterület-fenntartó közvetlenül a háztól szállítja el. Az utcarondító hulladékszigetek kiváltását a belvárosi kerületek és a környezetvédők már évek óta támogatják. Az önkormányzatok és a társasházak szándéka azonban önmagában kevés, a rendszer terjedésének gátat szabhat a magas szállítási díj. További probléma, hogy még ezzel együtt is alacsony a begyűjtés és az újrahasznosítás aránya, az alapanyag nagy részét ráadásul külföldre utaztatjuk.

2007. 10. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem új keletű, hogy a szelektíven gyűjtött szemétért a szolgáltató közvetlenül házhoz megy. Nyugat-Európa számos országában a lakók színes kukáit a hét megadott napján ürítik, aki pedig nem az előírásoknak megfelelően használja a szeméttárolókat vagy a zsákokba mást is csomagol, az komoly mértékű pénzbüntetésre számíthat.


Büntetés nélkül nem megy

A környezettudatosság mellett a szankciórendszer a renitenseket is a szabályok betartására ösztönzi, nem csoda, hogy nagyságrendekkel előttünk járnak a válogatva gyűjtés és az újrahasznosítás tekintetében – magyarázta kérdésünkre Gadó György Pál, a Hulladék Munkaszövetség (Humusz) munkatársa. Kétségtelen, hogy az itthon ismert hulladékszigeteket is jóval többen látogatnák, ha nem kellene fél kilométert gyalogolni a színes konténerekig.
A zöldtárca és az Öko-Pannon Kht., a legnagyobb koordináló szervezet ugyan nagy eredményekről beszél, a propaganda és a valóság között azonban óriási a szakadék. Míg a hivatalos adatok szerint – a közel hatszáz gyűjtősziget révén – ötmillióan csatlakoztak a különválogatási rendszerhez (elvben ennyi ember fér hozzá a gyűjtőszigetekhez), a Humusz adatai egészen másról szólnak: eszerint másfél milliónál kevesebb azoknak a száma, akikhez kétszáz méteren belül telepítettek szelektív hulladékgyűjtő szigetet, és természetesen a három és fél millió embernek is csak egy kis hányada használja rendszeresen a kukákat.
A felmérések szerint egy átlagos fogyasztó ennél messzebbre nem hajlandó menni. Az unióban ezen a módon legfeljebb a képződött szemét 40 százaléka gyűjthető be, míg a házhoz menő kukásautóval az italcsomagolások akár 60 százaléka újrahasznosulhat. Más kérdés, hogy hazai feldolgozóipar hiányában a válogatott anyag nagyobb része külföldön válik hasznossá.


Szemétdomb a gyűjtő körül

– További probléma, hogy az utcai hulladékszigeteket szemétlerakónak használják, nem ritka, hogy a lomtalanítás kacatjaival is körbebástyázzák azt – tette hozzá Gyenge Zsolt, a budapesti VI. kerület környezetvédelmi bizottságának vezetője, kiemelve: bár a közterület-fenntartók feladata lenne a szigetek rendben tartása, a jelenlegi helyzetképet jól illusztrálja, hogy több kerületben a lakók tiltakoznak az ellen, hogy portájuk elé nyilvános gyűjtőhelyet telepítsenek. Éppen ezért a Terézvárosban utcaképvédelmi megfontolásból csupán kettő ilyen pontot létesítettek.
Gyenge Zsolt azt is elmondta, hogy a szomszédos VII. kerületben két éve vezették be a házankénti szelektív gyűjtést, egyelőre kísérleti jelleggel, hatvan társasházban. Lépcsőfordulókban, alagsorokban elhelyezett edényekbe a lakók külön válogatják a PET-palackokat, fém konzervdobozokat, a papírt és az üveget.
Bán Imre, a környezetvédelemmel is foglalkozó helyi bizottság szocialista vezetője kedvező tapasztalatokról számolt be. A programot idővel egész Erzsébetvárosra kiterjesztenék, ehhez a társasházi közgyűlések beleegyező határozatára, illetve komoly anyagi forrásra van szükség.
A jelenleg futó programban az önkormányzat a hatvan ház után havi másfél millió forintot fizet a szállítást végző Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt.-nek, ha mind az 1200 társasházat bevonnák, az 90 millióval csorbítaná a helyi költségvetést. A liberális politikusok által felkarolt gazdagréti program 119 hulladéktárolójának ürítése Újbuda önkormányzatának akár évi 10 millió forintjába kerülhet. A lakosság közvetlenül is érdekelt a rendszer kiépítésében, hiszen válogatással a hagyományos kukákba kevesebb kerül, így spórolhatnak a szemétdíjjal.


Drága monopólium


Gyenge Zsolt felháborítónak nevezte, hogy a budapesti városvezetésnek köszönhetően monopolhelyzetbe hozott FKF Zrt. pénzt kér a különválogatott hulladék elszállításáért, amikor ezt más vállalkozások üzleti alapon, ingyen is megtennék. Hozzátette, az önkormányzatoknak nem szabadna ilyen mértékű kiadásokba verni magukat, helyette el kellene érniük, hogy Budapesten más cégek is rendelkezhessenek közszolgáltatói jogosítványokkal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.