Fájdalmas búcsú

Fáy Zoltán
2007. 10. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vajon ki ne emlékezne gyerekkorából vattacukros, törökmézes, fényes vidéki búcsúkra? Az igazán nagy ünnepeknek már az előestjét is a templomban vagy a környékén töltötték a távolról érkezők imádkozva, bóbiskolva, énekelve; másnap részt vettek a nagymisén, meghallgatták az ünnepi szónokot, énekeltek a körmenetben, majd következett a délutáni vásár, ringlispíl és a hazautazás. Ha jól emlékszem, Bagó Dezső vállalkozó neve állt a legtöbb körhintán. A nyolcvanas évek végén mintha visszaszorult volna a vallásosság e különös megnyilvánulási formája; a katolikus papság olykor rossz szemmel nézte a régi és új pogányság melegágyává váló összejöveteleket, ahol a nagy forgatagba sokszor vegyültek tenyérjósok és más szélhámosok is, ahol a babonás öregaszszonyok kicserélhették a halottlátó és rontástávoztató jósnők címeit. De ha nem elég szemfüles a plébános, az elárusítóstandokon megjelennek a modern ezoterikus kiadványok, konkurálva magával a búcsúval.
Már-már úgy tűnt, ennek a különleges hangulatú világnak örökre vége lesz, amikor a rendszerváltást követően egyre több régi búcsú támadt föl poraiból. Először a legnagyobb, a csíksomlyói lett újból ismert és igen nagy számban látogatott, talán politikai okokból is. Aztán sorra ismét virágzásnak indult a többi nagy búcsújáró hely: Máriapócs, Szeged-Alsóváros, Mátraverebély-Szentkút, Andocs, Máriagyűd.
A gyöngyös-alsóvárosi búcsú legalább háromszázötven, de inkább négyszáz éves múltra tekinthet vissza. Ekkor került ugyanis a templomba a híres kegyszobor, a pietŕ, és rövid időn belül a térség fontos búcsújáró helyévé avatta a gótikus templomot. A Hétfájdalmú Szűzanya szeptember 15-i ünnepére messze földről zarándokoltak a hívek a mátraaljai kisvárosba, s ezt a szokásukat, ha tehették, még a török hódoltság alatt is megtartották. Ebben az időben a falvak lelkipásztori ellátása igen nehézkes volt, a helyi plébániák elnéptelenedtek, s szinte csak a ferencesek voltak hajlandók, hogy hatalmas térséget gyalog bebarangolva kiszolgáltassák a szentségeket, tanítsanak, prédikáljanak az egyszerű embereknek. A hagyomány szerint ekkor kapták a barát nevet is. Mindenesetre a Fájdalmas Szűzanya búcsújának jelentőségét csak fokozták a megpróbáltatások, s ez abból is lemérhető, hogy a feljegyzések számtalan kis apró adalékot említenek, amelyek a kegyszoborral való „törődést” bizonyítják. 1680-ban új oltárra helyezték, búcsúajándékokkal, felajánlási tárgyakkal díszítették a szobrot.
A gyöngyösi Fájdalmas Szűzanya búcsúját a XVIII. századi barokk vallásosság emelte igazán fontos és nevezetes eseménnyé, ebből az időből már számtalan olyan feljegyzés is van, amely a búcsújárás „nagyüzemivé” válását mutatja. 1761-ben külön kápolnát építettek a szobor számára az időközben barokká alakított templom bal oldalán, itt helyezték el az értékesebb fogadalmi tárgyakat. A szobor előtt egész évben az úrkoporsó állt, amelyet nem kisebb művész, mint a pesti Kranowetter György díszített. A pietŕ képét már a XVIII. század elején rézmetszeteken árusították. II. József 1785-ös rendelkezése után sajnos minden fogadalmi tárgyat eltávolítottak, eltűnt a szobrot díszítő két korona is, de 1794-ben már új koronák készültek, és a szobor előtt hatalmas ezüst örökmécses égett. Zarándokok pedig messze földről érkeztek kéréseik meghallgatása reményében, különösen a templom kisbúcsúján.
Szeptember 23-án kicsit mintha a régi búcsúk világa elevenedett volna meg. A templom környékét lezárták az autóforgalom elől, a szomszédos utcákat ünneplőbe öltözött emberek özönlötték el. Kisvárosi és falusi emberek, főként középkorúak és idősebbek igyekeztek a templom felé, a Fájdalmas Szűzanya búcsújára. Néhány fiatalabbakból álló csoport népviseletben, ők többnyire a máriás lányok és fiúk. A gyöngyösi búcsú alkalmát ugyanis a plébánia fiatal vezetője, Kárpáti Kázmér egy, a térségben széles körben elterjedt régi szokás élesztgetésére is felhasználja: valóságos hordozó Mária találkozóvá tette a templom régi ünnepét.
A hordozó Mária a búcsújáráshoz hasonlóan a hetvenes–nyolcvanas évekre egyre ritkább jelenséggé vált, pedig akár csak ötven éve is országszerte elterjedt és gyakori szakrális népi szokás volt körmenetek alkalmával, hogy a hívek a szobor- és képszékeken vitték a hordozható Máriát. A Mária-lányok sorába csak kiválasztottak kerülhettek, nem vihette akárki a közösség nagy becsben tartott szobrát, s később is figyelemmel kísérték a kiválasztottakat: akinek nem megfelelő viselkedése vagy életvitele volt, kizárták a Mária-lányok közösségéből.
Az idei ünnepen huszonhét falu képviselői jelentek meg hordozó Máriával. Sok helyütt tetszhalott állapotából élesztette fel egy-egy közösség a plébános vezetésével a régi szokást. Már amennyire lehetett, hiszen a templomba ünnepélyesen bevonuló és név szerint üdvözölt közösségek közül néhány Mária-szobrot láthatólag nem igazi Mária-lányok, tíz–húsz éves fiatalok vittek, hanem inkább egy-egy rózsafüzér-társulat idősebb tagjai.
Valószínűleg ma már nem sok olyan alkalom van, ahol egy-egy falu népviseletét a maga természetes környezetében és nem múzeumban láthatjuk. A gyöngyösi búcsú ilyen alkalom volt, a huszonhét falu szoborhordozó képviselői szinte egytől egyig fontosnak érezték, hogy megmutassák a nagyvilágnak régi, lassan feledésbe merülő értékeiket. Hiszen az utóbbi két-három évtizedben nem csupán a hordozó Máriák tűntek el szinte nyomtalanul, hanem a hordozó Máriákkal felvonuló leányok népviselete is.
Gyalog érkezett Gyöngyösre a közeli nagyrédeiek nagyobb csoportja plébánosuk, Juhász Zoltán vezetésével. A szobrot a helyi szokásnak megfelelően régi menyasszonyi ruhába öltözött leányok emelték vállukra. Viseletük egyszerű fehér ruha, fejükön viaszkoszorú. Juhász plébános úrtól megtudom azt is, a közelmúltban kezdték újraéleszteni a régi szokásokat. Az idősebbek szerencsére még pontosan emlékeztek mindenre, a régi leányok viseletére és a Mária-lányok életéhez kötődő szokásokra. Ma hittanosok közül kerülnek ki a szoborhordozók, a gyermekek hatodikos-hetedikes koruktól lehetnek e közösség tagjai, ha kiérdemlik. Viseletüket a „máriás anyának”, Mészáros Éva viseletkészítőnek köszönhetik, aki régebbi források tanulmányozásával, idősebb emberek kikérdezésével igen alapos ismeretekre tett szert Nagyréde viselettörténetét illetően. Mostani ruhájuk a huszadik század eleji menyasszonyi viseletnek felel meg leginkább, amelyet régebben minden ünnepre felöltöttek, ma már csak ritkábban, templomuk búcsúnapján, Szent Imre ünnepén, az úrnapi körmeneten és húsvétkor mutatkoznak benne. A Mária-lányok régi szokása Nagyrédén a Mária-csók: a férjhezmenetel előtt állók búcsúznak el így a hordozó Máriától.
Impozáns volt a püspöki ezüstmise utáni körmenet a sokféle viselettel, szobrokkal, zászlókkal, a fáklyás társulat lámpásaival. Talán a régi templom ismét fontos integráló ereje lesz a térségnek, újból a helyi szokások és a kereszténység megtartóerejévé válik a négyszáz éves gyöngyös-alsóvárosi búcsú.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.