Gyűlölködő, ellenséges szakma

Hét hazai színházban láthatta már a közönség Márton András színművészt. Élt Finnországban, majd Amerikában, ahol két és fél éven át vezette a New York-i magyar kulturális központot. Az idén elfogadta a békéscsabai színitanház felkérését, s ez évtől színészmesterséget oktat mesterkurzuson a végzős hallgatóknak. A kezdő művészek lehetetlen helyzetéről, valamint a minőségi színészpedagógia fontosságáról beszélgettünk.

Molnár Györgyi
2007. 10. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többször találkozott már a békéscsabai Jókai Színház társulatával, s korábban a Színművészeti Egyetemen is tanított. Miért döntött úgy, hogy érdemes a Békés megyei teátrum stúdiójában oktatni?
– Mindenhová érdemes menni, ahol tanulni akarnak a fiatalok. Ahol nincs akarás, tenni vágyás, vagy ahova nem hívnak, oda felesleges menni és igyekezni. A békéscsabai diákokon azt látom, hogy kétségbeesetten akarnak tanulni. A vágy mellett azonban sajnos az is észrevehető, hogy mindenkinek az a mondat jár a fejében, hogy amit szeretne, teljesen reménytelen, s hogy ebben az országban, szakmai környezetben esélytelenül indulnak a pályán. Életemben, főleg diplomáciai tevékenységem alatt sok rendkívüli emberrel találkoztam, és megtanultam, mi különbözteti meg őket a kisemberektől. A nagyember korlátlanul képes gondolkodni, hinni. Egy abszurdnak látszó elképzelésről bennük nem a sikertelenség gondolata fogalmazódik meg, hanem a megoldások lépései. Itthon a legtöbben, akik kacérkodnak a színészi pályával saját maguk köré építik fel az akadályokat. Azt szeretném megtanítani a fiataloknak, hogy ezeket a falakat bontsák le, és legalább magukban higgyenek.
– Mik lehetnek ezek az akadályok?
– A körülmények, az adott kultúra ismeretének hiánya, de lehet egy másik személy is. Ha az ember jó taktikai eszköztárral rendelkezik, akkor le tudja győzni az ellenérdekelteket. A tanításom alatt a legfontosabbnak tartom, hogy a fiatalok elsajátítsák a koncentrált figyelmet, amely nem csupán a szakma alapját adja, hiszen a másik fél teljes megismeréséhez, s „lefegyverzéséhez” is szükséges. Jó taktikát csak azzal szemben választhatunk, akit jól értünk. A legnehezebben leküzdhető akadály azonban a saját magunkban rejlő kishitűség, az önbizalom hiánya. Sok esetben a szakma, a környezet mindent megtesz annak érdekében, hogy ez az érzés kialakuljon, s a fiatalokat könnyű meggyőzni arról, hogy nem valók erre a pályára.
– Mi az, amivel ön szerint rendelkeznie kell egy kezdő színésznek?
– Azt szokták mondani, hogy a tehetséggel. De a tehetség nem tulajdonság, hanem állapot. Ha csupán manuálisan ismeri a mesterséget, akkor képtelen ihletetten működni a pályán. A tehetség illékonysága miatt pedig muszáj hogy a színész kapjon megerősítést. Szintén nélkülözhetetlen a szerencse. A Színművészeti Egyetemen végzett hallgatókat többek között az különbözteti meg a többi színészképző oktatási intézményből kikerült kollégától, hogy sokkal nagyobb az önbizalmuk.
– Ön színészpedagógiai műveket fordított, Kaliforniában, Virginiában és a Színművészeti Egyetemen is tanított. Miben látja a hazai és a külföldi színészoktatás különbségét?
– Kifejteni túl hosszú lenne, de egy példával megpróbálom megvilágítani. Ha valaki itthon elmegy egy meghallgatásra, felvételire, belép egy lepusztult helyiségbe, ahol idegen emberek néznek vele farkasszemet. Valljuk meg őszintén, ebben a helyzetben senki nem tud teljesíteni. Képtelen olyan hangulatot teremteni, amelyben meg tudja mutatni, hogy jó kisugárzása van és tehetséges. Tapasztalatom szerint Magyarországnak sok rendkívül érdekes, de – összevetve más színházi nagyhatalmak művészeivel – nem túl jól képzett színésze vannak. Az általános hangulat pedig a szakmán belül kifejezetten gyűlölködő és ellenséges. Talán az oktatásban kellene megváltoztatni azt a gyakorlatot, hogy még mindig – tisztelet a kisszámú, üdítő kivételnek – gyakorló színházvezetők (többnyire rendezők) okítják a nekik megfelelő színészetre a növendékeket, ami nem biztos, hogy minden körülmények között érvényes tudás. Azt kell megtanítani nekik, hogy hogyan gondolkodjanak a maguk mesterségéről.
– A készülő színházi törvény egyik pontja a színészek számának csökkentése. Mi szükség van erre?
– Olvastam a törvénytervezetet, s az egészet egy átgondolatlan butaságnak látom, ebben az állapotában. Úgy gondolom, hogy színházi törvény addig nem lesz, amíg azt valóban nem akarják. De ebben a tervezetben nehéz felfedezni az érdekek közös nevezőjét. Attól, hogy limitálja az állam a színészek számát, még semmi nem oldódik meg. Ennek a tudásnak, ha jól tanítják, az élet sok egyéb területén is van rengeteg értelme. Az amerikai egyetemeken, aki színészmesterséget is tanul, nem feltétlenül fogja kiszorítani a szakmából a legelhivatottabbakat, hanem más területen veszi hasznát színházi stúdiumainak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.