Keréknyom

Pár hónappal ezelőtt botrány rendítette meg az automobilsport királykategóriáját. A Forma–1-ben főszerepet játszó két versenyistálló, a Ferrari és a McLaren–Mercedes között kipattant kémüggyel történetének egyik legkellemetlenebb skandalumát kénytelen feldolgozni. A világbajnoki címért folyó harcot megzavarja a szerzői és gyártási jogok eltulajdonítása.

Stefan Lázár
2007. 10. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dieter Zetsche, a DaimlerChrysler konszern főnöke öntudatosan jelentette ki az IAA – a Majna-Frankfurtban zajló nemzetközi automobil-kiállítás – négykerekű csodáitól körülvéve: „Mi érzelmeket is árulunk!” Röviddel e kijelentés után a Mercedes menedzsere váratlan hírrel találta szemben magát: a stuttgarti cég résztulajdonát képező McLaren–Mercedes vállalkozásra a motorsport mindeddig legnagyobb büntetését szabták ki. A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) elvette az angol Ron Dennis dirigálta istállótól a konstruktőrök versenyében szerzett pontjait, és további százmillió dollár bírság kifizetésére kötelezte. A FIA tizenöt tagú világtanácsának a döntése sokkal drasztikusabb is lehetett volna. De megkegyelmezett a két versenyzőnek – a spanyol Fernando Alonsónak és a brit Lewis Hamiltonnak –, akik megtarthatták pontjaikat.
„Nem vitás, hogy a McLaren–Mercedes kémkedett. Így még szerencséje volt, hiszen kizárhattuk volna a 2007–2008-as idényből. Csak hosszú vita után született meg a határozat, hogy pilótái tovább versenyezhetnek!” – nyilatkozta Max Mosley FIA-elnök. Az Itáliában szertartásos tiszteletnek örvendő Ferrari konstrukciós kincstárába történt betörés részletei, a botrányt kommentáló kijelentések hangvétele aggodalommal töltötte el Dieter Zetschét: az ügy jelentős imázsveszteséggel fenyegeti a német ipar cégérének számító konszernt.
A konkurencia titkainak eltulajdonítását szolgáló akció hosszú lánc egyik szeme, és elsődlegesen emberi gyengeségre vezethető vissza. Nigel Stepney, a Ferrari mérnöke sértve érezte magát, mert úgy vélte, megkerülték a Scuderia munkatársainak előléptetésénél. A bosszútól hajtva hétszáznyolcvan oldalas – számos Ferrari-titkot tartalmazó – dokumentációt adott át a McLaren–Mercedesnél dolgozó kollégájának, Mike Coughlannek. A szigorúan titkos adatok a Forma–1 egyik korifeusának tartott Ron Dennis uralta McLaren-tesztpilótához, Pedro de le Rosához kerültek tovább. Igazolva a hajdan szintén csapatfőnökként működő Eddi Jordan meggyőződését: „Ahogy más sportágakban a dopping, a Forma–1-ben az üzemi kémkedés jellemzi a rendszert!” A Spiegel hírmagazin más oldalról közelíti meg a „királykategória” szokásait, de hasonló eredményre jut: a fair play elve nem tartozik a szakma meghatározó szelleméhez. „A csalás a ravaszság legmagasabb formája, és csak az a buta, aki hagyja elcsípni magát!” – véli a hamburgi hetilap.
A Stepney–Coughlan tengely bűnös ténykedésére a véletlen és egy figyelmes kiszolgáló terelte rá a hatóság figyelmét. Az időközben elbocsátott McLaren-alkalmazott Coughlan felesége, Trudy két aktacsomagot adott át egy angol copyshop alkalmazottjának, hogy CD-re rögzítse az iratokat. A papírok Ferrari-logója és a rajtuk ékeskedő „titkos” felirat kiváltotta az átvevő érdeklődését, aki értesítette a rendőrséget. A nyomozók ellenőrizték a kapcsolatot a két gyanúsított között, és négy hónap során csaknem háromszáz sms-re és harmincöt telefonbeszélgetésre bukkantak.
A regisztrált adatok szolgáltattak okot az FIA-nak arra, hogy vizsgálatot indítson. Az eljárás során a világtanács megállapította ugyan az iratok eljuttatásának tényét Mike Coughlanhez, de nem tudta bizonyítani, hogy fel is használták az adatokat, így felmentő ítélet született. A felborzolt kedélyek nem rettentették el a tesztpilótát, De la Rosát attól, hogy – e-mailen keresztül – továbbítsa értesüléseit a világbajnok Alonsónak a Ferrarik tömegelosztásáról, aerodinamikai egyensúlyáról, fékrendszeréről, a gumiabroncsokra hűtő hatást gyakoroló gáztöltetről.
A kínos botrány keltette hullámok valószínűleg le is csillapodtak volna, ha a McLaren–Mercedes-istállón belül nem robbannak ki mélyreható ellentétek. A helyzet a Hungaroringen mérgesedett el azt követően, hogy a rajtkockák elosztásáról döntő utolsó „qualifying”-edzésen Alonso önhatalmúlag meghosszabbította tartózkodását a bokszutcában, és ezzel megakadályozta mögötte érkező csapattársát, a vb-táblázaton minimális előnnyel vezető Lewis Hamiltont, hogy javítson addig elért idején. A FIA büntetésként öt hellyel hátraparancsolta a spanyol pilótát a Magyar Nagydíj rajtjánál. Augusztus 5-én, a verseny napjának délelőttjén Alonso a szó legszorosabb értelmében megzsarolta a McLaren-főnököt, Ron Dennist. Az érzelmektől fűtött dialógus során a versenyző kifejtette, hogy szerinte rosszindulatúan bánnak vele, és közölte, amennyiben nem tesznek eleget követeléseinek, például nem egyeznek bele 2009-ig tartó szerződése idő előtti felbontásába, nyilvánosságra hozza a laptopján rögzített e-mail anyagot, és ezzel dokumentálja a versenyistálló aktív részvételét a kémkedési botrányban. A fenyegetés hatására Ron Dennis nem látott más kiutat, mint hogy azonnal informálja a nemzetközi szövetség elnökét, mintegy följelentve önmagát. Ugyanakkor nem győzte hangoztatni, hogy kocsijai felkészítésénél kizárólag a saját ötleteit valósította meg.
Max Mosley FIA-elnök felszólította a pilótákat, működjenek együtt a szövetséggel, adják ki a hozzájuk eljuttatott információkat, különben megvonják tőlük a Forma–1-en való részvételhez szükséges szuperlicencet. Hamilton ártatlannak nevezte magát, a világtanács elé került papírok tehát csak az Alonso–De la Rosa kettőstől származhattak. Ezek alapján állt össze a szövetség tizenöt oldalt kitevő dokumentuma, amely megmagyarázza a szeptember 13-án meghozott ítéletet. Ron Dennis állítása („a bizonyítékok többsége tőlem származott!”) elsősorban a kompetenciájában mélyen sértett szakember önvédelmét szolgálta. A FIA testülete viszont arra a megalapozott gyanúra támaszkodott, hogy a McLaren–Mercedes specialistái tudatosan használták kocsijaik tesztelése során a titkos Ferrari-adatokat. Ezzel érvénybe léphetett a szövetség szabályzatának 151/c cikkelye a csalás tényállásának megállapítására.
A százmillió dolláros büntetés nem fenyegeti a McLaren-versenyistálló létét. A vállalkozás két meghatározó részvényese – a német autókonszern és Bahrein uralkodóháza – megingathatatlan anyagi pillérnek számít. A négyszázmillió dolláros rekordköltségvetést biztosító szponzorok hűségéhez sem férhet kétség. A stuttgartiak mindenekelőtt hírnevük csillogását féltik, és hajlanak arra, hogy minél gyorsabban pontot tegyenek a botrány végére. Norbert Haug sportigazgató spontán reakciója ugyan úgy hangzott, hogy minden lehetséges fórumon fellebbeznek a világtanács ítélete ellen. Röviddel később azonban jelzést kapott a konszern jogászaitól, hogy álljon le, mert az esetleges tiltakozás túl nagy kockázatot rejt magában. A feljebbviteli tárgyalás eredménye még szigorúbb lehet. Ha pedig végső fokon polgári bírósághoz fordulna a McLaren–Mercedes, akkor biztosra veheti kizárását a Forma–1-ből, mert a FIA szabályzata tiltja, hogy bárki kivonja magát a sportbíráskodás hatásköréből. Az ezer személyt foglalkoztató McLaren céget életművének tekintő és két alkalmazottjával továbbra is világbajnoki címre esélyes Ron Dennis számára ez a lehetőség katasztrófával érne fel, tehát okosabb dolog lemondani a további pereskedésről. A lassan végéhez közeledő vb-idény érdekében Dennis arra is készen áll, hogy megtorlás nélkül viselje el azt a megaláztatást, amelyet Fernando Alonso kényszerített rá zsarolásával. „Semmi szükség rá, hogy versenyző és csapatfőnök karöltve sétáljon! Az a fontos, hogy továbbra is sikeresen szerepeljünk!”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.