Két hely, egy kétség

Szombat éjjel lecseng A végzet hatalmának zárótercettje a Nemzeti Hangversenyteremben – alig tizenkét óra múlva felhangzik A varázsfuvola Esz-dúr akkordsora a Thália Színházban. Ugyanazon muzsikusgárdától. Operaháziak itt is, ott is, csak éppen nem otthon, az e célra épített palotában játszanak operát.

Ókovács Szilveszter
2007. 10. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szó nincs arról, hogy aranystukkók közé kéne szorítani, épp ellenkezőleg. Jót tesz az operának, ha ki-kiszabadítják, ha például a Duna-parti impozáns terembe viszik, ahol épített díszlet és egyéb rafinéria nélkül kell megállnia a lábán, s ahol még ordítani se szükséges, úgy szól, olyan térérzettel a nagy fadoboz. A Thália esete más: a kék bársony-cseresznye környezet szívja a hangot, bajosan fér el rajta a Mozart-darab díszlete, a zenekart pedig annyira befedik emiatt, hogy időnként hallókészülék is elkelne a kagylózáshoz.
A Művészetek Palotája darabideje elegáns konkurenciát állít: megmutatja az Operaháznak, hogy másképp is lehet, de mindezt hol több, hol kevesebb operai művészszel teszi. Most a zenekar, a kórus, a karmester és e Verdi-mű kisebb szereplői érkeztek az Andrássy útról, a főszerepeket osztották külföldiekre. A Nagymező utcai kis színházban viszont szőröstül-bőröstül operaházi produkció zajlik. Különös érdekessége, hogy Szikora János rendezését épp itt mutatták be Rost Andreával, Gulyás Dénessel, akkor még úri passzióból, a frissen felújított Thália afféle kamara-játszóhelyi nyitányaként. Mára az Erkel elvesztésével ez a drága pénzen bérelt környezet maradt/jutott: alapvetően más helyzet, de erről majd a végén.
Káel Csaba választott alapanyaga, A végzet hatalma nem hálás. A végzet áriái leginkább gálaestekre valók, a megejtő szépségű zárt számok közti férc a szentpétervári premier óta minduntalan szakad. A rendező ehhez hol zseniális, hol gyermeteg hangulatháttereket vetíttet; az viszont egyértelműen jó megoldás, hogy maximum félszceníroz, minimális mozgást kér, s a hangsúlyt e koncerttermi kulisszában a figurák belső történéseire tolja. Kétélű fegyver, mert a szólisták közül csak a ragyogó tehetségűek tudnak ezzel élni, a többiek szenvednek a kellékhiánytól, néha abszurd mutogatásba menekülve.
Michéle Cridertől nemcsak a Pace-ária hangzott iskolapéldaként, de egy szimpla Padre!-t is úgy énekel, ahogy az a sokat hivatkozott nagy könyvben megírathatott. Leonórája érzékeny, kívül-belül nemes hölgy, aki még kulturált eszköztelenségében is képes minden partnert lejátszani a MűPa színpadáról. A világhírű félvér szopránt csak a grúz bariton, Lado Ataneli közelítette meg, aki csodálni való hangnagybirtokos, még húsz évig üdvrivalgnak majd érte, de túlzottan decibelelkötelezett, hogy nagy művésszé érjen. A Gvárdián szerepében brazil basszbariton poéta tette dolgát (Diógenes Randes), stílussal, szerényen, míg a lengyel Melitone, Tomasz Konieczny nem tetszett nyers kiabálásai miatt. Itt se szóljunk sokat egyvalakiről: az ugyancsak grúz tenor, a Balsoj sztárja alig artikulált, csak a csúcsmagasságok fújására koncentrált. Amikor az Operaház együttese a potpourri-jellege miatt is népszerű nyitányba kezdett, ember meg nem mondta volna, London vagy Milánó első vonalbéli házaiban ülünk-e. Az illúziót három műsorórán át sikerült tartaniuk, brávó, zenekar, brávó Kovács János!
Szikora a Tháliában másfajta minimumprogrammal él: rokokó szalonban és angolparkban játszatja el Mozart utolsó, soksíkú daljátékát. Még most is meseoperaként nézik a családok, matinéban, pedig nem azt kapják, de tetszik nekik, mert humánum, harmónia és derű árad az olvasatból, még a manapság obligát homoszexuális utalások is mosolyogtatók. Ráadásul Brickner Szabolcs az elmúlt évtized leggyönyörűbb tenor hangját bírja: kamaszos merevségéért nem aggódom, de nagy kár volna, ha még préselten is szép színű magasságai ily kemények maradnának. Herczenik Anna Neddáját nemrég e hasábokon üdvözöltem – Paminaként is helytáll, virul a színpadon, s akkor a legjobb, ha a verista hangadást fel meri cserélni a karcsú mozartival. Massányi Viktor már több fordításból is képes összepakolni Papageno szövegét, s a figura most is az övé, talán csak túl sokadszorra az. Magyaros luxus, hogy két potens Sarastro egyszerre színpadra fér: Palerdi András robusztus Öreg papja bármikor beülhetne a hordszékbe, ahonnan a szerepet ezúttal a líra felől közelítő, szintén kiváló basszista, Rácz István lép ki ma. Míg a Papagena rövid szólamában üdítő Váradi Zita mindenképp említést érdemel, az Éjkirálynőként beöltöztetett hölgyről sajnos diplomatikusabb hallgatni.
Az ifjú, tehetséges karmester, Köteles Géza is igyekezett – különösen kifejező bal kézfeje, amelyet énekesei számára rendszeresített –, de a kellő szinkronitás a szólistaönkénynek, valamint saját, virtuóz tempóinak is gyakorta áldozatul esett. Az előadást mintegy 400 kisebb-nagyobb néző tapsolta végig, ami csak a szerda óta tartó első operablokk végén, a kezdeti kongó házakhoz képest eredmény. Ha viszont azt tekintjük, hogy a bezárt Erkelben épp A végzet rendpróbái zajlanak – tehát nem omlott össze az épület –, és tavaly a vasárnapi A varázsfuvolák alkalmával ezernyolcszázan foglaltak helyet a nézőterén, íme, látni való: a szerényebb fizetőképességű magyar operaközönség háromnegyede máris veszni látszik. (A költséghatékonyságról annyit, hogy ma ugyanaz a gárda ugyanannyiért lép fel negyedakkora bevétel mellett, bérelt színházban…) Részsikerei ellenére kétes kimenetelű lehet az Operaház Thália-korszaka, apró disszonanciák mellett sikerre ítéltetett a MűPa operasorozata. A két folyamatban a magyar operaművészek erőfeszítése a metszet – a műfajjal együtt jobb sorsot érdemelnének.
(Verdi: A végzet hatalma – Művészetek Palotája, 2007. szeptember 29.; Mozart: A varázsfuvola – Thália Színház, 2007. szeptember 30.,)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.