Kézcsók Mahlernek

Ókovács Szilveszter
2007. 10. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapesten járt a nagy hírű bariton. Hogy Thomas Hampson nagy művész is volna? Ezen minden alkalommal elgondolkodom. Most is ihletett volt a Liszt-blokkja, Mahlerjeiben a tökéletes keveredett egy csöpp modorossággal, a Tirso de Molina-ráadások után szétszedte volna a publikum, azonban teátrálisan hajlongani kezdett a Mahler-portré felé.
Előttem most egy Mahler-koncertfilm. A bécsi Filharmonikusok majdnem kamaraméretűvé finomított összeállítása mély és sötét szecessziódrapériát fon a harmincas Hampson köré. Élükön a faksznizást sose ismert Leonard Bernstein: galambősz fej, vállhoz felkapott, rövid kezek. „Csak” integet, s közben világfis, piros díszzsebkendőjébe törülközik. Sokat látott szeme mosolyog az olvasószemüveg felett: a zenekar rajong érte, hálásan követi, ő pedig elismerőn kacsint, amikor az angolkürtös glissandózni mer. (Ez az Um Mitternacht impozáns partitúrájában így áll, viszont sose merik szerzői előírás szerint, rondán játszani: afféle éjszakai bagzó kanmacskajaj.)
Hampson itt három ciklust énekel. A ’90-ben felvett, merengő Rückert-dalokban – mi másra tartogassuk a szót – kongeniális! A világnak búcsút mondott metropolisi remete, aki már csak dalaiban él: az Ich bin der Welt abhanden gekomment ily éteri tisztának, erkölcs-hófehérnek életemben nem hallottam.
Igen erős a Vándorlegény-dalok, s a két évvel korábban rögzített Gyermekgyászdalok előadása is. Köztük azonban csalódni kell, mert a kiadó kotorászott kicsit, és az archívum megérdemelt porából ideemelte a Csodakürt-sorozat egy tel-avivi hangversenyét. A bűnszürke Walton Groenroost és a pongyolában fellépő – különben csillogó szopránú és félig magyar – Lucia Poppot a motiválatlan Izraeli Szimfonikusok kísérik. Gikszerező bariton szenved az ekkorra varázstalanodott Bernstein pálcája és elöregedett tempói alatt, primitív tévéközvetítés, neveletlen, csiricsáré publikum.
Hampson bezzeg daliás, üzembiztos, kerubarctól a démonhangig mindene megvan. És tehetség szorozza a tehetséget a Muzikverein kariatidái közt: e falak egykori csodáltja, Mahler melankolikus oboa-fagott világa, Bernstein praktikus életszeretete és Hampson borotvareklám-arca szorozza egymást. De mintha Bécs sem fogná, mit kapott: az ötödik Rückert-megzenésítés után langy taps. A karmester atyaian megöleli énekesét, én pedig azonnal sajnálni kezdem a meg nem értett művészpárt. A következő hirtelen gesztussal Hampson megcsókolja az öreg Lennie kezét… lám, tizenöt éve se tudott elbújni benne a műalázatú amerikai showbizman!
Bélyegezzenek bogarasnak, de ilyen attitűdöktől átgondolandó a fausti pillanat, amit őszintének, költőinek láttunk. E cikk is újraírandó onnan: nagy művész-e Thomas Hampson, vagy csak nagy művészt alakít?
(Mahler: Dalok – Hampson/ Bernstein. Universal DVD, 2007.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.