Nagy arc

Október elseje az építészet világnapja: ez a nap nyitja az építészet hónapját,s az év legérdekesebb szakmai rendezvényei is októberre koncentrálódnak. Az Ybl-díjas Vadász Bence, az egyik legpatinásabb magyar építészdinasztia sarja szerint minket, magyarokat sajátos módon a lassúbb építkezés menekíthet meg az agresszív kordivattól: a világvárosoknál nagyságrenddel kisebb Budapestnek például éppen a globális értelemben vett „kisvárosi” építészet adhatja meg a báját a XXI. században.

Csontos János
2007. 10. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyapja, Vadász Mihály a két háború közötti építészet modernista nagysága; apja, Vadász György Kossuth-díjas építész; testvére, ifjabb Vadász György a legjobb magyar statikusok közé tartozik; az ő fia, Vadász Balázs pedig pályakezdőként már a negyedik generációt képviseli az építészszakmában. Kétféle vélekedést hallani az építészdinasztiákról. Az egyik egyértelműen pozitív: építész fiának, unokájának lenni főnyeremény, mert az ember a hivatást az anyatejjel szívja magába, s gyermekkorától egyengetik elindulását a pályán. A másik inkább negatív: az építész apa rátelepszik a gyerekre, aki esetleg egész felnőtt életében ezzel a lelki teherrel viaskodik…
– Lehet, hogy ez az apafigura másoknak nyomasztó volt, de aki ismeri az én bohém apámat, Vadász Györgyöt, az tudja, hogy minálunk gyökeresen más volt a helyzet. Sokáig még az sem volt biztos, hogy építész leszek. Bár így utólag azt kell mondanom, hogy mindig ott motoszkált bennem, hiszen otthon minden az építészetről szólt. A barátok, a nagypapáról szóló történetek, a házátadások, a díjak. Ha meglátogattam apámat a Buvátiban, s láttam, hogyan dolgoznak százan, s milyen jó a hangulat – öntudatlanul minden efelé orientált. De kérés vagy presszió nem volt ez ügyben. Hosszú ideig úgy is gondoltam, hogy megpróbálom az iparművészetit. Meg is próbáltam, nem sikerült – már nem bánom. S ami igencsak izgatott, s máig izgat: a színészet. Gondoltam, hogy ha Latinovitsnak ment, nekem miért ne menne? Persze ez csak vicc. Aztán mégis elmentem az építészkarra, és elsőre felvettek. Szép lassan értettem meg mindazt, amit otthon láttam: a pályázatokat, az éjszakai rajzolásokat, a határidőket. S amikor kievickéltem a rajzolásokból és számításokból, s végre tervezhettem, kezdtem élvezni, és ma is nagyon élvezem. De azt is meg kell mondanom, hogy az építészet megfejtése, az erről való elvont filozofálás engem nem különösebben érdekel. Az építészetnek a gyakorlati oldalát imádom, az elméleti része távolabb áll tőlem.
– Harmadik generációs építészként milyen a viszonya a családbeli elődökhöz?
– A nagypapához, Vadász Mihályhoz, a magyar Bauhaus építészet jeles alakjához ezer szállal kötődöm. Annak ellenére, hogy nem vagyok biztos benne, hogy tényleges emlékeim vannak róla: hároméves voltam, amikor meghalt. Ám az vitathatatlan, hogy tudatosan vagy öntudatlanul, kimondva vagy kimondatlanul, elképesztő hatással van rám. Mindig abszolút letisztult formákkal dolgozott, képletszerűen tiszta épületeket tervezett Preisich Gáborral együtt, s ez a világ igen közel áll hozzám. De legalább ilyen hatással van rám az apám is, aki épp az ellentéte az ő apjának: míg nagyapám a nyugalom szobra és a precizitás csimborasszója volt, addig apám mindig újat kereső, mindent kipróbáló, félőrült módon élő, imádni való figura. Mindkét mentalitás megtalálható bennem, de építészetben talán a nagyapámhoz állok közelebb, életszemléletben pedig az apámhoz. Érzem, hogy ezt a kettősséget átörökölték a gyerekeim is, csak bennük külön-külön található meg ez a kétféle felfogás. A fiam, Márk tudatos és töprengő, a kislányom, Bori kreatív és játékos.
– Törvényszerű volt, hogy a családi cégben kezdje a tervezőmunkát?
– Volt alternatívája, hogy hol indítsam a pályámat – nagyon ódzkodtam attól, hogy az apámmal üljek egy irodában. Azt gondoltam, óhatatlanul öszszekeverednek a családi és az építészeti dolgok, az alá- és fölérendeltségek – bár ilyenek nincsenek az irodában. Attól tartottam, hogy nem fogom megállni a helyemet, ezért először apám kedves régi barátjához, Kévés Györgyhöz akartam elszegődni. De apám rábeszélt, hogy próbáljuk meg, s ha nem sikerül, még mindig dönthetek másképp. Legnagyobb meglepetésemre az első pillanattól tökéletesen működött a modell, ami nem az én érdemem, hanem apámé, aki nagyon jól tud bánni az emberekkel. Egy sereg emberi tulajdonságát a közös munkálkodás során ismertem meg, s elképesztett, hogy mennyire rá tud érezni mindenféle hangulatra. Tény azonban, hogy a közös tervezés nehezen ment. A párhuzamos munka egy irodán belül viszont tökéletes.
– Végigtekintve a Vadász família immár negyedik építésznemzedékén, kikívánkozik a kérdés: létezik-e átöröklődés az építészetben?
– Az értékek átörökítése eleve benne van a polgárságban, s a mi családunk mindenestül polgári família. Nem hiszem, hogy puszta genetikáról volna szó: inkább a polgári miliőről és neveltetésről, amelyek szükségesek ahhoz, hogy kialakuljanak az emberben az építészszakma felelős gyakorlásához szükséges képességek. Lényegesnek tartom, hogy a Vadász család minden generációja magyar építészetet művelt – ami attól volt magyar, hogy messzemenően figyelembe vette a korát és környezetét, amelyben létezett. Az eszközök persze változhatnak: egy foghíjbeépítést például lehet úgy is megoldani, hogy belesimuljon a környezetbe, de úgy is, hogy kontrasztban legyen vele. Mindig a kor, a helyszín és a kontextus dönt. Ez a magyar építészet aztán tetszőlegesen lehet Bauhaus stílusú, funkcionalista, érzelemdús eklektikus vagy organikus – csakis az számít, mennyire szeretetteljes a viszonya a környezetével. Ez a szeretetteljesség köt össze bennünket nemzedékeken át, noha a körülmények folyamatosan változnak. A közös vezérfonal a hozzáállásunk, ami viszont nem tanult dolog. Az építészdinasztia csak kívülről látszik különleges világnak – belülről teljesen természetes. Mindig érzi az ember a hátteret: olyan emberekét is, mint például nagypapa, aki testben már nincsen közöttünk, de lélekben máig velünk van. S nem is kell, hogy ez a mindennapjainkban megfogalmazódjon: egyszerűen érezzük, hogy ott van – anélkül, hogy valaki beleszólna vagy kritizálna. Olyan ez, mint a beteg és az orvos viszonya: orvoshoz is csak akkor fordulunk, ha szükségünk van rá – de egészségesen is jó tudni, hogy ott van. Mi itt vagyunk egymásnak: fordulhatok az apámhoz vagy az unokaöcsémhez, Balázshoz építészeti ügyekben, illetve a bátyámhoz, Gyurihoz statikai kérdésekben. A dinasztia, az építészcsalád ennyiben más, mint egy magányos építész sorsa.
– A családi indíttatáson túl nyilván mások is hatnak egy fiatal építészre…
– Én még 1990 és 1992 között végeztem a mesteriskolát, ahol olyan mestereim voltok, mint Szendrői Jenő, aki az egész posztgraduális képzést kitalálta és mozgatta; az ő jobbkeze, Arnóth Sam; illetve korunk nagyjai: Janáky István, Turányi Gábor, Golda János, Roth János, Kapitány Jóska, Csontos Csaba… Az emberközeli része roppant érdekes volt ennek a két esztendőnek. Ám ez sörözéseket, borozásokat, utazásokat, közös pályázatokat jelentett, nem valamiféle világmegváltást. Ma is benne vagyok az építész közéletben, s boldogan is teszem, de nem az „elemző szekcióban”. Jobban izgat, hogy az egyetemen és a főiskolán fiatalokkal találkozzam, s próbáljam valamilyen irányba elindítani őket.
– Amikor megtervez vagy megépít valamit, kinek a véleménye számít inkább: a szakmáé vagy a laikusoké?
– Van egy „civil kontrollcsoportom”, amelynek a véleményére igen sokat adok. Az egyik fele tízfős fiútársaság, mindannyian a Móricz Zsigmond Gimnáziumban eltöltött éveimből valók, s a velük való kapcsolatom olyan szoros és olyan baráti, hogy havonta összejövünk egy sörözőben. Megalapítottuk a Nagy Arc Lovagrendet komoly, tizenöt oldalas alapszabállyal, amelyet mindenki köteles betartani. Kemény retorzió jár például azért, ha valakit nem enged el a felesége: legközelebb neki kell fizetnie a fogyasztást. Van aztán egy tágabb kör, másik tíz–tizenöt barát, akik között már építészek is elő-előfordulnak. Ezekben a társaságokban a legkülönbözőbb foglalkozású emberek vannak: londiner, ügyvéd, sebész, hajóépítő, hőerőgépész, könyvkiadó. A véleményük alapvetően meghatározza az építészetemet, hiszen ezek a sokszor érdes és suta megnyilvánulások sokkal őszintébbek, elfogulatlanabbak és szókimondóbbak, mint egy magasröptű építészeti elemzés.
– Törekszik-e arra, hogy megteremtse a saját építészeti stílusát?
– Az ember nem „kitalálja” a stílust: a stílus hosszú évek, évtizedek alatt alakul ki. Régen rossz, ha az építész csinálni akarja a stílust. Ha engedi alakulni a dolgokat, lassan talál magára: milyen arányokat, milyen színeket, milyen fényviszonyokat szeret; majd rádöbben, hogy milyen előzményei voltak mindennek. De nem feltétlenül kell mindezt építészeti stílusokhoz kötni. Meg hát óhatatlanul ott motoszkál az emberben az apai és a nagyapai örökség: hol az egyik az erősebb, hol a másik. S ebből alakul ki végül egy hang, amely jellemző lehet az emberre. Van, aki úgy tud maradandót alkotni, hogy nincsenek azonosítható stílusjegyei, minden épülete picit más. S van, aki alkalmazkodik egy konkrét stílushoz – ez emberfüggő. Én úgy érzem, megtaláltam a magamét, ami tulajdonképpen vegyüléke a felmenőim életművének. Építészetben kicsit tán közelebb áll hozzám nagypapa, életfelfogásban viszont apám bűvöl el.
– Szokott-e gondolkodni azon így a pályája derekán, hogy milyen kiteljesedett életművet szeretne maga mögött hagyni harmincöt–negyven év múlva?
– Fogalmam sincs. Egy biztos: ha még élek, dolgozni fogok, mert az építészeti tervezés abbahagyhatatlan tevékenység. Szenvedély. Próbáltam már, de egyetlen hónapra sem lehet szüneteltetni: akkor magamnak találok ki feladatot, vagy a barátaim találnak meg az apró lakásátalakítási megbízásaikkal. Abban reménykedem, hogy életem vége felé talán nem lesz sok utca, amelyet szégyenkezve el kellene kerülnöm az ott épült házaim miatt.
– Mi a legújabb munkája?
– Lassan elkészül a millenniumi városközpontban az az izgalmas irodaházam, amelynek tervezésében Miklós Zoltán kollégám volt a partnerem. Október 15-én tesszük le a „Haller-kapu” alapkövét a pesti Duna-parton, a Nemzeti Színház szomszédságában. Ez utóbbi épületegyüttest apámmal közösen jegyezzük. Egy irodaházból, a Közép-európai Egyetem leendő főépületéből és az ezeket összekötő extravagáns szerkezetből áll a kompozíció, amely reményeink szerint a Duna-parti panoráma egyik meghatározó elemévé, attrakciójává is válik.
– Hogyan látja, milyen helyet foglal el ma Európában a magyar építészet?
– Minőségét tekintve a jobbak között van, s ez azzal is magyarázható, hogy itt még nem hódított teret a rossz értelemben vett sztárépítészet. Ezen azt a fajta globális gyakorlatot értem, amely egyáltalán nem veszi figyelembe a helyi sajátosságokat, hagyományokat, mert számára csakis a geg, a meghökkentés a lényeg. Egyik-másik európai vagy amerikai sztárépítész mára a saját csapdájába esett: a teljes extremitás rabja lett a méret, a forma vagy a szerkezet tekintetében. Minket, magyarokat sajátos módon a lassúbb építkezés menekíthet meg ettől az agresszív kordivattól: a világvárosoknál nagyságrenddel kisebb Budapestnek éppen ez a globális értelemben vett „kisvárosi” építészet adhatja meg a báját a XXI. században.
– Annyi a siránkozás manapság mindenfelé. Hogyan látja: az építésztársadalom is pesszimista, vagy inkább derűlátó így az új évezred első évtizedének vége felé közeledve?
– Pesszimizmusra mindig van ok, de építészetet nem lehet bizakodás nélkül művelni. Azt tapasztalom, hogy mindannyian úgy érezzük: vannak azért parányi pozitív elmozdulások. Igaz, hogy a közízlés szintje stagnál, vagy csak hajszálnyit emelkedik, de a nagybefektetők már rájöttek a minőségi építés fontosságára, s mindinkább a jobb építészirodák felé tendálnak. A folyóiratokban nemzetközi mércével mérve is magas rangú épületeket látni, a magyar építészeti elit az európai minőséget célozta meg. Úgy látom, az építészet minden ága, a különböző irányzatok – beleértve az organikusokat is – kezdenek letisztulni, megszabadulva a sallangoktól. Már csak a médiának kellene a sarkára állnia, hogy mindjobban bemutassa ezt a pozitív elmozdulást.

Az építészről és családjáról szóló portréfilmet Építészet a negyediken
– Vadász Bence és a dinasztia címmel az M 1 október 7-én 9 órától tűzi
műsorára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.