Stratégiai szinten Budapest és Kijev viszonya

A schengeni határátlépési rendszer január elsejei életbelépésével új kihívással szembesülnek a dinamikusan fejlődő, ma már stratégiainak nevezhető magyar–ukrán kapcsolatok. A szigorítások legalább részbeni enyhítését szolgálja a napokban aláírt kishatárforgalmi megállapodás. Dmitro Tkaccsal, Ukrajnának a kétoldalú viszony javítása felett a kezdetektől bábáskodó nagykövetével erről, a kárpátaljai magyar kisebbség gondjairól, s a vasárnapi választások jelentőségéről beszélgettünk.

2007. 10. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ukrajnai választási kampány hajrájában írta alá a két külügyminiszter a kishatárforgalmi megállapodást. Mi az oka e sietségnek? Netán nem bíztak abban, hogy megalakul Kijevben az új kormány a schengeni szigorítások január elsejei életbelépéséig?
– Nem kapcsolnám össze ezt a két eseményt. A kishatárforgalomról szóló kormányközi megállapodás előkészítését már az év elején megkezdtük, s mi már vagy egy hónappal ezelőtt készen álltunk az aláírásra, ám a magyar félnek még egyeztetni kellett a szöveget Brüszszellel.
– Számomra úgy tűnik, a magyar fél általában nem állt teljesen készen az aláírásra. Nem világos, hogy a magyar hatóságok miként fogják működtetni ezt a rendszert. Felállítanak például még egy határzárat, mondjuk Szabolcs-Szatmár-Bereg megye határán, hogy az ilyen papírral érkezők ne utazhassanak tovább az ország belsejébe?
– Ukrán oldalon mintegy 750 ezer embert, benne szinte az egész kárpátaljai magyarságot érint a megállapodás, amelynek értelmében könnyített feltételekkel, 20 euró ellenében akár öt évig érvényes, hat hónapon belül három hónapos magyarországi tartózkodást lehetővé tevő engedélyeket lehet kiállítani a határ menti ötven kilométeres övezetben élők számára. Magyar oldalon Szabolcs-Szatmár-Bereg megye valamennyi jelentősebb városa, valamint Borsod-Abaúj-Zemplén megye egy része lesz elérhető a kishatárforgalmi engedéllyel rendelkezőknek.
– Tovább azonban nem utazhatnak…
– Ez a megállapodás alapvetően abból a humánus szempontokat szem előtt tartó megfontolásból született, hogy a határ mentén élők meglátogathassák rokonaikat, vagy adott esetben azok sírjait, ismerőseiket, barátaikat. Egyszóval, minél akadálytalanabb legyen a kapcsolattartás. Az említett kör 70-80 százaléka ebben a sávban él, s mikor a rendszer működéséről beszélünk, ne felejtsük el azt sem, hogy a tárgyalások elején még csak egy 15 kilométeres körzetről volt szó, ami a magyar fél rugalmassága következtében megszületett kompromiszszum értelmében bővült 50 kilométeressé. Természetesen ez csak az első, a schengeni szigorítások enyhítését célzó lépés és a megbeszélések folytatódnak. Így például a 2003-as vízummegállapodás új körülményekhez igazításáról, amit az is indokol, hogy Ukrajna közben megegyezett az Európai Unióval a rendszer egyszerűsítéséről.
– A kishatárforgalmi megállapodás valóban csak részben enyhíti majd a kárpátaljai magyarság számára a határátlépésnél a schengeni szigort, a teljes megoldást azonban a letelepedés nélküli kettős állampolgárság lenne. Egyes magyar politikusok szerint elképzelhető, hogy Ukrajna erről kétoldalúan megállapodhatna Magyarországgal. Reálisnak látja ezt a verziót?
– Nem, mivel Ukrajna nem ismeri el a kettős állampolgárságot, s belátható időn belül ezen nem is kívánunk változtatni. Az alkotmány e kitételének módosítása beláthatatlan következményekkel járhatna, s nem a kárpátaljai magyarok miatt. Óvatosan közelítünk tehát minden ilyen felvetéshez, s legfeljebb az ország politikai-gazdasági megerősödése után jöhet esetleg szóba bármiféle változás.
– Schengen azonban Ukrajna szomszédai közül nem csupán Magyarországot, hanem például Szlovákiát és Lengyelországot is érinti. Ennek ellenére nem látni, hogy ezen országok összehangolnák lépéseiket, s közösen tárgyalnának például Ukrajnával…
– Ezt a kérdést nem nekem kell megválaszolnom, de tény, hogy ezen országok közül Magyarország elsőként írt alá velünk kishatárforgalmi megállapodást, Szlovákiával és Lengyelországgal még csak most kezdtük erről a tárgyalásokat. Ez magyarázható követségünk aktivitása mellett azzal is, hogy Budapestet nem kellett különösebben kapacitálni, hiszen mindig is megértette Ukrajna helyét Közép-Európában, s a kétoldalú kapcsolatok fontosságát. Ennek köszönhetően kiválóan alakulnak a két ország gazdasági kapcsolatai, a kereskedelmi forgalom értéke tavaly meghaladta a kétmilliárd dollárt, s az idei év első hat hónapjában már újabb 48 százalékos a növekedés. A befektetések is jól haladnak, a Dunaferrt évekkel ezelőtt megvásárló Donbass Ipari Szövetség teljesíti vállalt kötelezettségeit, Ukrajnában pedig sikerrel vetette meg a lábát az OTP. Szemmel látható az előrelépés a kulturális, a civil szférában. Köszönettel vettük, hogy Budapesten áll nemzeti költőnk, Tarasz Sevcsenko szobra, Ukrajna minden értelemben támogatja a vereckei emlékmű ügyét, s legkésőbb jövő nyárig túl leszünk az avatáson. Túllépve a múlt sérelmein ápoljuk a második világháborúban Ukrajna területén elhunyt magyar katonák emlékét is, rendbe hozzuk a temetőket. Kijev e téren megtette az első lépéseket, amelyeket a Luganszk melletti Brjankában egy emlékmű felállítása követ. Összességében tehát nyugodtan kimondhatjuk, hogy a kapcsolataink stratégiai szintre léptek.
– Maradjunk még egy szóra a kárpátaljai magyar kisebbség problémáinál. E közösséget érzékenyen érinti a diplomák honosítására megadott ukrán határidő közeli lejárta. A magyar oktatóknak is meg kellene ezt tenniük október 31-ig, ami az eljárás hosszadalmas és költséges volta miatt szinte lehetetlen. Veszélybe sodorhatja ez a késés a beregszászi II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola működését?
– Minden ukrán felsőoktatási intézmény akkreditálásának elengedhetetlen feltétele egyebek mellett, hogy az oktatók az ország által elismert tudományos fokozattal rendelkezzenek. S mivel e főiskolán vagy másfél tucatnyian Magyarországon szerezték meg e fokozatot, át kell esniük egy átminősítési folyamaton. A két ország kölcsönösen elismeri egymás diplomáit, ám ennek megvan a maga bürokratikus rendje. A beregszásziaknak is Kijevhez kell fordulniuk, s ott megbeszélni ennek a részleteit. Be kell például mutatni a disszertáció referátumának ukrán fordítását. A legfontosabb, hogy keresni kell a megoldást, s nem csak ölbe tett kézzel várni. Ha ez a folyamat elindul, akkor már a követség is tud segíteni, az első lépést azonban a beregszásziaknak kell megtenniük. Ez esetben aligha okozhat problémát maga a határidő. Ahogy a főiskola első lépéseinél segítettem, úgy azt most is megteszem, a beregszászi vezetés helyett azonban nem léphetek.
– A kárpátaljai magyarok életminősége alapvetően függ az ország helyzetétől, a gazdasági-politikai átalakulás sikerétől. Ukrajna ismét parlamenti választások előtt áll. Miként illeszkedik ez a több mint másfél évtizede hol lassabban, hol gyorsabban zajló változásokba?
– Ukrajna számára ma a legfontosabb a politikai stabilitás, amelyet reményeim szerint megteremtenek a vasárnapi választások. A politikai rendszer átalakulása is közelebb kerül ahhoz, hogy egyetlen erő se sajátíthassa ki a hatalmat. Biztos vagyok abban, hogy a választások megfelelnek majd a demokratikus normáknak, nem lesznek csalások, s minden erő elismeri az eredményeket. Mindez biztosíthatja a további töretlen gazdasági fejlődést, hiszen a mutatók a jelenlegi körülmények között is optimizmusra adnak okot, a növekedés hétszázalékos, a külföldi, benne a magyar tőke beáramlása folyamatos.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.