Szkíta lovasok, szakadt Ladák

2007. 10. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Séta mint műalkotás? Vagy éppen sétálni, s közben egyre mélyebb, egyre intenzívebb kapcsolatot teremteni a művészettel? Miért is ne? Ha Szókratész tanítványai a gümnasziónok fedett folyosóin sétálva tanulhatták meg mestereiktől az ókori filozófia alaptételeit, akkor miért ne kerülhetne szoros kapcsolatba egymással a séta és a művészet a harmadik évezred eleji metropolisban, Berlinben? Hiszen itt minden a folyamatos mozgásról, változásról szól, a tér- és időbeli távolságok legyőzéséről. A múzeumszigeten, a világhírű gyűjtemények bejárata előtt kígyózó sorok néhány évezredet szeretnének visszalépni az időben, miközben a klasszicista épületek közé ékelődő S-Bahn szerelvényei mintha egyenesen a jövő felé röpítenék az egyesült Németország polgárait és a sohasem látott tömegben érkező turistaáradatot.
Berlin egyre gyorsabban újraépülő negyedeiben egymástól nem is nagy távolságra nyíltak meg a közelmúltban olyan szenzációs kiállítások, amelyek a tér és az idő relativizálódásának az érzetét keltik az emberben. Miközben a kiállítóhelyek közötti néhány száz métert megteszi a látogató, nemcsak a német történelem különböző rétegei fejtődnek fel előtte, de évezredes időbeli és több ezer kilométeres térbeli távolságokat képes átlépni.
A Krisztus előtti évezredekbe léphet vissza például a Szkíta királysírok című kiállításon a Martin Gropius Bauban, Berlin egyik legfontosabb kiállítóhelyén. A vándorló lovas népek kultúrájáról kialakult képünk alighanem nagyot változik e tárlatnak köszönhetően, hiszen az utóbbi években orosz és német archeológusok által feltárt, páratlanul gazdag leletanyagot is bemutatja a kiállítás, a többi között két és fél ezer éves fa- és textiltárgyakat, amelyek tanúsága szerint más volt ugyan a szkíták világa, mint az antik görögöké – szegényesebbnek azonban aligha nevezhető. A magyar látogató számára különösen érdekes, hogy a kiállítás zárórészét Kárpát-medencei leletek – közöttük az emblematikussá vált arany csodaszarvas – képezik. Az épület másik, éppen a múlt hét végén nyílt kiállítása Párizs rejtelmeit tárja az érdeklődők elé annak az Eugen Atget-nek köszönhetően, aki a XIX–XX. század fordulóján évtizedeken át fényképezte a várost, sok, a városrendezés során lebontott épületet, utcát, teret már csak az ő felvételei révén ismerhetünk. Minden részlet érdekelte, alázatosan, roppant tervszerűen dolgozott, sok ezer felvételéből hatalmas tematikus albumokat állított össze. Pontos volt, a világ, amelyet megörökített, azonban olykor olyan különleges képeket kínált, hogy felvételeit – nem sokkal Atget 1927-es halála előtt – a szürrealisták is felfedezték, talán így mentve meg az életművet a jövőnek.
Párizs Berlinben – vagy New York Berlinben? Akárhogyan van is, A legszebb franciák New Yorkból jönnek. Legalábbis annak a kiállításnak a címe szerint, amelyet a Neue Nationalgalerie-ben rendeztek, s amelynek máris hatszázezer látogatója van, pedig még két hétig nyitva tart, mégpedig meghosszabbított nyitva tartással, mindennap éjfélig. És valóban, a Metropolitan Múzeum XIX. századi francia remekművei közül számosat besorolhatunk a világ legszebb festményei közé, legyen szó Courbet, Renoir, Degas vagy épp a XX. századi ráadást képező Picasso, Matisse, Modigliani műveiről. A páratlan alkalmat az adta, hogy a New York-i múzeum épületét restaurálják, ahogyan két évvel ezelőtt a Museum of Modern Art kincsei is egy rekonstrukció kapcsán érkeztek Európába. Hogy éppen Berlinbe? Ennek az okán aligha kell sokáig törni a fejünk, érdemesebb eltűnődni azon, belefér-e következő két hetünkbe egy néhány napos berlini látogatás.
Magyarokban – mármint művészekben és művekben – egyébként sem szűkölködnek a berlini kiállítótermek. Igaz, a kortárs művészeti vásáron csak egy budapesti galéria (Deák Erika) szerepel, annál fontosabb az a kiállítás, amely a Künstlerhaus Bethanienben a kelet-európai fluxusmozgalmat (maga az elnevezés is a mozgásra utal) mutatja be, benne a meglehetősen izgalmas magyarországi fejleményeket. Van magyar kiállító a brandenburgi kapu mellett, a Liebermann-házban látható Beyond the Wall című, az egykori DAAD-ösztöndíjasok munkáiból összeállított kiállításon, s a művészeti vásár egyik külön programjának is vannak magyar résztvevői. Lada-projekt – a fiatal művészek egy gépkocsimárkát választottak a közös munka címéül, egyszerre utalva a közeledésre, a kapcsolatra s arra, hogy az egykori szovjet márka egyszerre volt koppintása, lerontása a nyugati mintának. Gyakori volt, hogy lefulladt, hogy be kellett tolni. Ha viszont erre gondolok, mindjárt nem az idő és a tér végtelenjében, hanem idehaza érzem magam, ahol ugyan 2007-et írunk, de ami történik, azt mutatja, mintha kizökkent volna az idő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.