Veszélyes minta?

Heves szakmai-pedagógiai vitákat kelt az alig egy hónapja kezdett új televíziós szórakoztató kvízműsor, az Okosabb vagy, mint egy 5.-es? A vetélkedő kérdéseit az első öt általános iskolai év tananyagából állítják össze, és adásról adásra az derül ki, hogy a tizenegy éves gyermekek műveltebbek, felkészültebbek, mint a felnőttek. Vajon szabad-e komolyan venni egy játékot, messzemenő következtetéseket vonni le belőle szellemi-társadalmi állapotunkról és a magyar iskolai követelményekről?

Hanthy Kinga
2007. 10. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Könnyű az a kérdés, amelyikre tudjuk a választ. E tekintetben tehát eldönthetetlen, hogy a „van-e egy kagylónak lába vagy a gombának gyökere” a nehéz vagy a könnyű kérdések kategóriájába tartozik. Kell-e ezt egyáltalán tanulnia egy mai gyermeknek? De lehet más szempontból is vizsgálni az új televíziós vetélkedőt, például hogy nem rombolja-e a felnőtt-gyermek viszonyt. A műsor végén ugyanis a vesztes játékosnak, a felnőttnek fennhangon el kell ismernie, nem okosabb, mint egy ötödikes. Elvérzett már a gyermekekkel szembeni vetélkedésben sok tanult ember, közöttük pedagógus is. Kerpen Gábor, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke több helyen is nyilatkozta, hogy a játék veszélyes mintát nyújt, mert a fiatal, tizenegy év alatti nézőket abba az illúzióba ringatja, többet tudnak, mint a felnőttek, ami egyrészt rosszul hathat az iskolai tanár-diák együttműködésre, másrészt a gyerekekben azt rögzítheti, hogy egyenrangúak a felnőttekkel. Vele szemben Ranschburg Jenő pszichológus úgy vélte, a műsor inkább azzal szembesít, hogy mennyi felesleges tudást ad a jelenlegi oktatási rendszer. A gyerekek szemében pedig, mint mondta, nem feltétlenül megalázó a felnőttek tudatlanságának beismerése, sőt: ez akár több elismerést is kiválthat, mint a tudás látszatának a fenntartása.
Viták ide vagy oda, az Okosabb vagy, mint egy 5.-es? (eredeti címe: Are You Smarter Than a 5th Grader?), amelynek első szériáját ez év februárjában indították el az Egyesült Államokban, máris majd húsz ország kereskedelmi csatornáin sikeres. Persze mindenki a maga tudás- és ismeretanyagához igazítja. Az argentin, amerikai, bolgár, német, francia vagy magyar diák egészen másfajta szemléletű és tartalmú tananyagon nő fel. Miközben a kereskedelmi tévék csak szórakoztatni akarnak, a szakemberek pedig a vetélkedő hatásain vitatkoznak, a nálunk is népszerű játék, bár a felnőttsávban fut, elsősorban az iskolás gyerekek kedvence. Az első adást 1,2 millió ember látta, közülük is kiemelkedik a tizennyolc év alattiak aránya.
Végeredményben nem lenne szabad komolyan venni ezt a játékot, és ez alapján állítani, hogy egy tizenegy éves gyermeknek egy csomó felesleges dolgot tömnek az agyába. Már csak azért sem, mert mint azt Kalmár András, a műsor kreatív producere elmondta, a négy pedagógus által válogatott kérdések alapján a szerkesztők döntik el, melyek illenek a legjobban a műsorba. „Törekszünk arra, hogy a kérdések tisztességesek legyenek, valamint hogy informatív és szórakoztató legyen az adás. Az már nem a produkció hibája, hogy tízéves gyerekeknek péntek este kilenckor nincs jobb dolguk, mint a tévé előtt ülni, és azt sem hiszem, hogy épp ennek a műsornak kell ráébresztenie az oktatáskutatókat, hogy egy csomó felesleges dolgot nyomnak a kisdiákok fejébe. Mi valójában semmit nem akarunk bizonyítani, csak szórakoztatni” – mondja Kalmár.
Csényi Katalin főszerkesztő is megerősíti, sokkal rázósabb kérdéssort is összeállíthatnának, mivel egy ötödikes diáknak már nagyon sok évszámot és szabályt kell tudnia. De nem ez a cél. Hanem hogy mi az, ami nézői szempontból izgalmas lehet, például: rendeztek-e Magyarországon gladiátorjátékot amfiteátrumban? A főszerkesztő szerint egyébként a műsor sokkal elegánsabban bánik a vendégekkel, mint nemzetközi társai, és hangulatában, tartalmában illeszkedik a hazai igényekhez. Erőssége még, hogy bár sok pénzt lehet nyerni vele, a versenyző több segítséget kap, és vannak benne helyes és okos gyerekek.
– Az eredeti amerikai verzióban tízéves gyerekek vesznek részt, hisz ott ötéves korban kezdődik az iskola, és egészen más típusú követelményrendszer van – magyarázza Csényi Katalin. Ott nem adatszerűen, hanem összefüggéseiben tanulják a világot, tehát felületesebb, de nagyobb tudásanyaggal rendelkeznek. Tőlük meg lehet kérdezni, eszik-e pingvint a jegesmedve, nálunk nem, mert az első öt osztályban a tananyag nem foglalkozik a hideg égövi állatokkal. Szerepelt már az amerikai műsorban olyan kérdés is, hogy mi a REM (Rapid Eye Movement), vagyis az alvás alatti gyors szemmozgás, ami meglepő ismeret egy tízévestől. Nálunk viszont azt kell tudni, hány törvénye volt Hammurápinak. A műsorban részt vevő gyerekek nincsenek külön felkészítve a kérdésekre, mondják a szerkesztők, de tudható, hogy mindegyiküknek van specialitása, a versenyzők pedig erre támaszkodnak. Így nincs semmi meglepő abban, hogy a gyerekek hibátlanul teljesítenek. Sőt, mondják, még jót is tenne a műsornak, ha hibáznának.
Horváth Zsuzsanna oktatáskutató mindenekelőtt azt tartja fontosnak, hogy az Okosabb vagy, mint egy 5.-es? csak egy televíziós játék, amelyben válogatott kérdések és gyerekek szerepelnek. Így tehát ostobaság ebből vonni le messzemenő következtetéseket a magyar oktatásra vonatkozóan. Horváth szerint azonban a műsor rossz üzenete, hogy egy felnőtt tudása versenyeztethető egy gyermekével. A gyermek számára ugyanis az enciklopédikus tudás természetes, az életkorának megfelelő, sőt része is a megismerés folyamatának. Egy sor olyan ismeretről van szó, amelyik látszólag nem szervezhető rendszerbe. Gondoljunk csak arra, hány óvodás sorolja lelkesen az autómárkákat vagy a focistákat. Ebben a műsorban viszont, és ez hiba, öszszekeveredik, hogy mit tart érvényes tudásnak egy gyermek és egy felnőtt. Ma kétségkívül a pragmatikus és szituatív tudás a korszerű, és a műsorban előhozott enciklopédikus ismeretanyag ennek nem felel meg. De ettől még ez a tudás mindig volt és lesz. Az ismeretszerzés az iskolai munkának csak egy, ám kikerülhetetlen része. A tanárok pedig, akik a kérdéseket összeválogatták, nyilván úgy gondolták, hogy ez az a terület, amelyen felnőttet és gyermeket versenyeztetni lehet.
– Melyik szülő nem vérzett még el a gyermeke kérdésein, és nem rohant lexikont venni, hogy felelni tudjon? – kérdezi Horváth Zsuzsanna. – Az ifjúsági irodalom is ismeretközlés, e korosztályos igény kielégítése. Verne egyetlen oldalon képes számtalan hajózási vagy természettudományi ismeretet közölni, és a gyermek figyelmesen és kíváncsian olvassa. A felnőtteknek persze már nem erre van igényük, de valamikor ők is innen indultak el. Ezt a fajta tudásszerzést bizonyos életkorban nem lehet kikerülni. Ezért helytelen a felnőtt és a gyermek tudásának szembeállítása.
Az oktatáskutató mindehhez hozzátesz még egy szempontot. Nyilvánvaló, mondja, hogy a kereskedelmi televíziók, illetve általuk a multik önálló fogyasztói rétegként kezelik a gyermekeket. Ennek megerősítéséhez pedig szükség van a nemzedéki ellentét kiélezésére. Horváth Zsuzsanna úgy véli, ez a műsor, ha bújtatott formában is, része ennek a folyamatnak, hiszen a felnőttet olyan terepen versenyezteti, amelyet a gyermek ismer. A gyermek-felnőtt szembeállítás tehát manipulatív.
Mindebből, vagyis végeredményben egy kvízműsorból már csak ezért sem szabad messzemenő következtetéseket levonni.
Vagy mégis?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.