Képek gyorsan égő papíron

A XX. század filmjeit – Pasolini metaforáját kölcsönözve – valóban gyorsan égő papírra írták. Megmentésükről, túlélési lehetőségeikről a Nemzeti Filmarchívum két munkatársával, Balogh Gyöngyivel és Kurutz Mártonnal régi képek, filmdobozok és egy elaggott vágóasztal társaságában beszélgettünk.

Pethő Tibor György
2007. 12. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akár szó szerint is vehetnénk a híres olasz művész szavait Balogh Gyöngyi szerint. A korabeli alkotások nitro alapanyaga ugyanis egy idő után magától lebomlik, kocsonyás anyaggá válik, elporlik, néhány esetben pedig kigyullad. A leletmentés ezért is nagyon sürgős feladat.
Az első, 1901-es magyar néma játékfilmet, A táncot – mint azt az archívum munkatársai elmondták – megközelítőleg 600 néma alkotás követte. Ebből ma 45 van meg viszonylag teljes és nézhető állapotban. Fennmaradt még 36 rövid töredék, a többi némafilmünk kallódik vagy megsemmisült. A nemzetközi átlag csaknem 15 százalékával szemben a magyar alkotásoknak csupán hét százaléka élte túl a húszas-harmincas éveket. A hangosfilm megjelenésével néma társa ráadásul kiszorult a mozikból, archívum nem volt, a feleslegesnek hitt kópiákat gyakran újrahasznosították, s így kitűnő művészek – Fejős Pál, Kertész Mihály vagy épp Korda Sándor – munkái váltak semmivé.
1931-től, tehát a hangosfilmgyártás kezdetétől a háború végéig – mint azt a két filmtörténész elmondta – 360 egész estét betöltő játékfilm készült. Hatvan százalékuk túlélte a világháborút, s bekerült az 1957-ben létesített magyar filmgyűjteménybe. Azóta számtalan alkotást sikerült felkutatni és megszerezni, de a háború előtti művek 15 százalékának hollétéről még mindig nem tudunk semmit. – A filmeket egyrészt a szovjetek vitték el hadizsákmányként, másrészt – fűzi hozzá Kurutz Márton – a kőbányai MOKÉP-telepen hatalmas gödrökben égették el a nemkívánatos háború előtti alkotások kópiáit. A töredékek néha teljesen váratlanul kerülnek elő. Képes Géza egy 1942-es kritikájában a legjobb magyar „mozgóképként” emlegette Nádasdy Kálmán filmjét, a Gyávaságot. A meglévő tízperces részletet nemrégiben sikerült kiegészíteni külföldön megtalált kópiatöredékekkel, majd egy Békés megyei padlásról is előkerült néhány tekercs, így a film csaknem teljesnek mondható, vetíthető állapotban van ma már. A legkülönbözőbb helyekről térnek haza a régi alkotások, a háborús témájú Magyar sasok például Moszkvából, a keleti fronton játszódó Negyedíziglen Helsinkiből, a János vitéz pedig egy kanadai magángyűjteményből. A Horthy-korszak és a nyilas rezsim híradói túlnyomórészt megmaradtak, a megsemmisítéstől is sikerült megóvni őket. A háború előttiként emlegetett magyar hangosfilmgyártás 1944 őszén, Budapest frontvárossá válásával szűnt meg. Így maradt befejezetlen Szőts István balladisztikus alkotása, a Tűz a hegyen. Visszaemlékezésekből tudjuk, hogy az utolsó időkben Azért is maradok címmel még egy áljátékfilm forgatásába is belekezdtek, nehogy a németek elhurcolják a technikai berendezéseket. Megtették ezt helyettük az oroszok, közvetlenül a háború után.
Az elveszettnek hitt alkotások keresése ma is folyik. Reméljük, rövidesen előkerül a korszak emblematikus filmje, az Egy nap a világ vagy Manninger János különös sorsú Kétszer kettőjének első változata.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.