Nem érzékeltünk jelentős változást a betegek viselkedésében amiatt, hogy immár számukra is élesben működik a biztosítotti jogviszony ellenőrzése – mondta lapunk kérdésére Varga Ferenc, a Magyar Kórházszövetség elnöke. Felhívta a figyelmet arra, hogy az egészségügyi szolgáltatók túlnyomó többsége már hónapok óta végezte az ellenőrzést, igaz, januárig a betegeknek nem kellett szankciótól tartaniuk, ha nem volt rendezve a jogviszonyuk. Varga Ferenc hangsúlyozta: az elmúlt hónapokban folyamatosan csökkent azoknak a száma, akiknél az on-line rendszer piros lámpát jelzett, azaz nem volt tisztázva a jogviszonyuk. Ugyanakkor akadnak még furcsa esetek. Egy kórházi dolgozóval fordult elő például, hogy az intézményben még rendben találták a jogviszonyát, ám amikor átment a szomszédos patikába a gyógyszereit kiváltani, már piros jelzést kapott.
Ezzel kapcsolatban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) sajtóosztályán azt a tájékoztatást kaptuk, hogy ilyen esettel még nem találkoztak. Mint mondták, minden szolgáltató ugyanabból az adatbázisból kapja az információt, így elképzelhető, hogy a páciens taj-számát írták el, vagy a jogviszony helyett a taj érvényességét ellenőrizték.
Keskeny Sándor kilencedik kerületi háziorvos tapasztalatai szerint az érintettek 95 százaléka tud arról, ha nincs biztosítotti jogviszonya. A doktor 1500 betegéből jelenleg 175 helyzete nem rendeződött. Néhányuk valószínűleg meg sem próbál intézkedni az ügyben, mert feketén dolgozik, nincs hivatalos jövedelme és vagyona. Így ők nem félnek az APEH-től.
A betegek közül sokan tájékozatlanok az új rendszert illetően. A fővárosi János-kórház betegfelvételén egy huszonéves fiatalnak például fogalma sem volt arról, hogy ellátás előtt ellenőrzik a biztosítotti jogviszonyát. Egy idősebb hölgy, Urbán Mihályné ugyan tudta ezt, ám azzal már ő sem volt tisztában, hogy januártól az APEH figyelmét is magára vonhatja, aki nem tisztázta helyzetét. – Nekem rendezve van a biztosításom, de az nem állapot, hogy sokan nem tudnak vagy nem akarnak fizetni – mondta a XIII. kerületi rendelőintézetben várakozó hölgy, aki hozzátette, lehet, hogy szükség van a változásra, és talán nem is hiábavaló ez az új szabályozás. – Nekem nincs bejelentett munkahelyem, és nem fizetek biztosítást. Természetesen félek, nehogy beteg legyek, de nagyon ritkán szoktam orvoshoz járni. Ha három évig nincs szükségem kezelésre, és fizetem a biztosítást, kidobok több száz ezer forintot az ablakon. Ha évente egyszer mégis rákényszerülök, akkor megpróbálom magánorvosnál rendezni a problémát – mondja egy fiatal férfi a belgyógyászat várójában, aki egy ismerősét kísérte el.
Mint ismert: az egészségügyi ellátást mindenki megkapja továbbra is, függetlenül attól, hogy a beavatkozás előtti jogviszony-ellenőrzés milyen eredménnyel zárul. Ha az illetőnek az adatbázis szerint nincs vagy nem tisztázott a jogviszonya, erről írásban tájékoztatják, de a beavatkozás költségeit nekik sem kell kifizetniük. Megpróbálhatják tisztázni helyzetüket a megyei egészségbiztosítási pénztárnál, ellenkező esetben az OEP havonta továbbítja adataikat az APEH-nak. Ha kiderül, hogy önhibájukból nem fizettek járulékot, akkor azt kamatostul behajthatja rajtuk az APEH.
Farkasinszki Ildikó, az OEP főosztályvezetője korábban felhívta a figyelmet: mindenki mögött kell lennie járulékfizetésnek. Van, aki maga köteles fizetni, vannak, aki után ezt a munkáltatónak kell megtennie. A gyermekek, a nyugdíjasok vagy például a szociálisan rászorulók után az állam fizet, az utóbbi kategóriába tartozóknak rászorultságukról az önkormányzattól kell igazolást kérniük. – A jogviszony meglétét nem befolyásolja, hogy a járulékot befizették-e valaki után, a lényeg, hogy az illető be legyen jelentve – hangsúlyozta, hozzátéve: nem fordulhat elő, hogy valakinek azért nincs biztosítotti jogviszonya, mert a munkáltatója bejelentette ugyan, de nem fizette be utána a járulékot.
Brutális pusztítás - lángokban Jákob Zoltán raktára, a füst mindent beborít - fotók