Más volt az elképzelésünk

Várhatóan érdemi módosítás nélkül fogadja majd el a parlament kormánypárti többsége az egészségbiztosítás átalakításáról szóló törvényt azután, hogy Sólyom László köztársasági elnök nem írta alá a jogszabályt, hanem visszaküldte megfontolásra az Országgyűlésnek. Rácz Jenő, az első Gyurcsány-kormány egészségügyi minisztere, a Veszprém megyei kórház főigazgatója nem ért egyet a profitérdekelt magántársaságok megjelenésével. Mint mondta: a biztosítói verseny sehol a világon nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, sehol nem tette hatékonnyá az egészségügyi ellátást.

2008. 01. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Ha ma ön lenne az egészségügyi miniszter, adná a nevét a biztosítási rendszer átalakításához?
– Nekünk más volt az elképzelésünk annak idején: az egybiztosítós rendszer mentén akartunk továbbhaladni. A versenyt nem a biztosítók, hanem az egészségügyi szolgáltatók között képzeltük el.
– Tehát nem támogat egy olyan rendszert, amely lehetővé teszi a kötelező egészségbiztosításban a magánbefektetők megjelenését?
– Ismereteim szerint a biztosítói verseny sehol a világon nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Sehol sem tette hatékonnyá az egészségügyi ellátást.
– Mit gondol arról, hogy a szocialistákat ugyanaz a Gyurcsány Ferenc vezette bele a szabad demokratákkal kötött alkuba, aki alig több mint egy évvel korábban az ön főnökeként még hallani sem akart a több-biztosítós rendszerről?
– A szabad demokraták soha nem titkolták, hogy miként akarják átalakítani a rendszert, persze ezzel szemben a szocialisták is kimondták, az egységes, szolidaritáselvű, egybiztosítós modellt támogatják. Annak idején azonban a kormányprogramban csak azt fogalmazták meg, hogy a biztosítási rendszer alapjait lerakták, s meg kell nézni, annak működésében miként lehet továbblépni. A kormányprogram nem fogalmazott konkrétan a lehetőségekről, meghagyta a választás szabadságát. De tudomásul kell venni, hogy a koalíciós kormányzásnak vannak bizonyos következményei, egyetlen párt sem tudja feltételek nélkül a saját akaratát érvényesíteni. Ezért született a koalíciós megállapodás.
– Melyik pártot tartja győztesnek ebben a csatában?
– Úgy érzem, hogy az új rendszer az SZDSZ elképzeléseihez áll valamivel közelebb.
– A törvényalkotás folyamatában a miniszterelnök kikérte a véleményét?
– Nemcsak a Magyar Kórházszövetség elnökeként, hanem magánszemélyként is lehetőségem volt erre, hiszen tagja lehettem annak a munkacsoportnak, amely a kormányfő megrendelésére letett az asztalra egy koncepciót. Igaz, hogy ez lényegesen különbözik a most elfogadott törvénytől.
– A biztosítási törvény elfogadása után gratulált Horváth Ágnes egészségügyi miniszternek?
– Igen. Noha nem az én elképzelésem érvényesült, egy vesztesnek is gratulálnia kell.
– A zárószavazásnál mindössze egy szocialista képviselő merte kifejezni nemtetszését azzal, hogy igazolatlanul maradt távol. Ha MSZP-s képviselő lett volna, akkor miként fejezte volna ki a tiltakozását?
– Noha engem a szocialisták delegáltak egykor a miniszteri székbe, akkor sem szavaztam ilyen alkalmakkor, hiszen nem voltam képviselő. De a „ha”-val kezdődő kérdéseknek egyébként sincs sok értelmük.
– Nem tartja képtelenségnek azokat a kormányzati kijelentéseket, amelyek azt ígérik: a járulék mértéke változatlan marad, többet költünk működési költségekre, ráadásul még nyereséget is fizetünk a magánbefektetőknek, ám az így megmaradó kevesebb pénzből javul az ellátás színvonala?
– Jelen pillanatban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár és szervezeteinek működési költsége az egészségbiztosítási kassza 1,5-2 százaléka. A törvény azt garantálja, hogy az új pénztárak további 3,5 százalék működési költséget használhatnak fel, ráadásul a biztosítási felügyelet a mostaninál szélesebb körű jogosítványokkal és feladatokkal rendelkezik majd, ami újabb egyszázaléknyi költséget visz el. A befektetői oldal további 2 százalék nyereséget vehet ki a rendszerből – igaz, annak fele az államé –, ami összességében azt jelenti, hogy 8 százaléknyi működési költség terheli majd a finanszírozási rendszert. Ez nagymértékű növekedést jelent, s kérdés, hogy a különbözet kigazdálkodható-e a hatékonyság növelésével, a párhuzamos vizsgálatok kiszűrésével. Ha igen, akkor is éppen csak ott tartunk majd, ahol most.
– Osztja azokat a félelmeket, amelyek szerint a profitmaximalizálás érdekében a magánbefektetők megtalálják a módját annak, hogy az ellátáson spóroljanak?
– Meg kell nézni, honnan lehet előteremteni a pluszpénzt a megnövekedett költségekhez. A járulékfizetők számának emelkedése és a hatékonyság javulása aligha növeli nagymértékben a bevételeket. Így marad a járulékemelés vagy a jelenleg mindenkinek járó szolgáltatási csomag szűkítése.
– Nem titkolták az Egészségügyi Minisztérium vezetői, hogy az új biztosítási modellben elképzelhetők további kórház- vagy osztálybezárások, mert az egészségpénztárak nem, vagy csak kis kapacitásra kötnek velük szerződést. Aggódnak az intézményvezetők?
– Mindenki védi a saját intézményét, de látni kell, hogy egy 10 millió lakosú országban nem tartható fenn ennyi kórház. Noha a struktúraátalakítással áprilisban csökkent az aktív ágyszám, azaz a kapacitás, de az intézményrendszer alapjaiban nem alakult át. Kevés olyan fekvőbeteg-ellátó volt, ahol szakmai tevékenység szűnt meg. Pedig ha egy kórházban nincsenek meg a megfelelő feltételek, akkor ott nem kell beteget gyógyítani.
– Látja a veszélyét annak, hogy az új rendszerben az állami szolgáltatók kárára erősödnek majd meg egyes magánszolgáltatók?
– Szolgáltatói szinten maximálisan híve vagyok a versenynek.
– Ön szerint az új struktúrában valóban többségi befolyása lesz az államnak? Vagy a befektetői kör olyan lobbierővel bír majd, hogy képes lesz zsarolni az államot?
– Ilyen részletekre még nem tudok válaszolni, több mint száz végrehajtási utasítást kell még megalkotni. Az ördög a részletekben rejlik. Egy biztos, szerintem ennek a rendszernek a felállításához évtizedekre van szükség. Ha most nem adunk időt és türelmet, akkor nagy bajt okozunk. Sokan szeretnének nagyot lépni, de a szakadékba nem eshetünk bele, hidat kell építeni. Ha az megfelelően elkészült, akkor át lehet kelni rajta.
– Intézményvezetőként a második Gyurcsány-kormány eddigi egészségügyi intézkedéseivel sem lehet túlzottan elégedett. Mint azt a Magyar Kórházszövetség legutóbbi jelentésében is írják: az elmúlt időszak megnövekedett adósságállományt, hosszabb várólistákat, a szükségletekkel nem egyező kapacitáselosztást, azaz káoszt eredményezett…
– A kórházszövetség megállapításai tényadatokat tartalmaztak és nem elemzéseket. Megfelelő mérési módszerek híján nem lehet objektíven megítélni ezeket a folyamatokat.
Publicisztika a 6. oldalon

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.