Hókotrókat ellenőriz a Volkswagen Touareg

Határozottan bízik a különböző közlekedésfejlesztési beruházások megvalósulásában Hagyó Miklós. Budapest városüzemeltetésért felelős szocialista főpolgármester-helyettesének garanciát jelentenek a kormány vállalásai is. A városvezető lapunknak adott interjújában közölte: 2011-ben úgy utazhatunk a 4-es metrón, hogy a Fővám téri megállóban is felszállhatunk. Szóba került a titokzatos Volkswagen Touareg, valamint a 600 millió forintos pénzügyi visszaélést sejtető útépítési botrány is.

2008. 02. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Majdnem húsz éve kampánytéma a 4-es metró, amelynek az átadási évét szinte évente újabb időpontra halasztották. Mikor utazhatnak végre rajta az emberek?
– 2011-ben a nagyérdemű közönség is felszállhat rá. Előtte egy évvel indulnak el a próbajáratok.
– A Fővám téri megállónál fel lehet majd szállni?
– Igen.
– Ezek szerint megállapodtak a kivitelezővel, hogy mégis határidőre elkészítik az állomást?
– Nem született megállapodás, a jogi, műszaki megoldások kimunkálása még tart. Február végéig azonban várhatóan sikerrel zárjuk le a tárgyalásokat. A munkát most is ütemesen végzi a fővállalkozó, a Hídépítő Zrt. Mindenki láthatja, hogy az építkezés folyamatban van.
– Kalkulál azzal, hogy az Európai Unió esetleg nem támogatja a beruházást?
– Lassan egy éve folynak a tárgyalások a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, a főváros és az unió szakértő cége között. Minden erőnkkel azon vagyunk, hogy minél több európai uniós forrást kapjunk a projekthez. Költségkalkulációnk szerint az 511 milliárd forintos metróberuházás két szakaszára 270 milliárd forintnyi forráshoz juthatnánk az EU-ból, legalábbis ezt szeretnénk.
– Nem tart attól, hogy az állam nem tudná vállalni a metróépítés finanszírozását a kormányzati negyedhez hasonlóan, ha az unió mégsem támogatná a beruházást?
– A főváros és a kormány között élő szerződés van ebben a kérdésben.
– Ellenben, ha az unió a beruházást maximálisan támogatja, nem juthat majd európai forrás más, szintén fontos, de költségtakarékosabb közlekedési fejlesztésre. Nem ez az igazi gond?
– Ez nem valós probléma, hosszasan sorolhatnám azokat a fejlesztéseket, amelyek a fővárosban szintén uniós támogatásból valósulnak meg a következő években. Ha csak a közlekedésnél maradunk, a teljesség igénye nélkül: meghosszabbítjuk az 1-es, a 3-as és a 42-es villamos vonalát.
– Az 1-es és 3-as villamos összekötését már hat éve is ígérgette a főváros vezetése…
– Tavaly júniusban döntött a kormány, hogy támogatja ezt a beruházást.
– És ezt ön garanciának tekinti?
– A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség előterjesztésére határozott a kormány a kiemelt fejlesztésekről. Mindannyiunk érdeke, hogy olyan pályázatokat nyújtsunk be Brüsszelnek, amelyek megvalósulására garancia van. Én nem álmokról beszélek. De ilyen hamarosan megvalósuló fejlesztés lesz a csepeli gerincút építése vagy Közép-Európa legnagyobb környezetvédelmi beruházása, a csepeli központi szennyvíztisztító, amelynek megvalósítása már megkezdődött. Pályázunk még az uniónál Budapest teljes körű csatornázására, amely további 300 kilométer új csatornahálózat megépítését tenné lehetővé. Részben uniós forrásokból újul meg 2010-re a városligeti műjégpálya is. Ezen fejlesztésekre a kormány garanciát vállalt, mint ahogy a BKV korszerű utastájékoztató rendszerének kiépítésére is. 940 állomáson, több mint 3500 járművön lesz korszerű utastájékoztatás, hasonló ahhoz, mint amilyen jelenleg a 86-os busz vonalán látható. Sorolhatnám még tovább, például a Szabadság híd vagy a Margit híd nemsokára kezdődő felújításával…
– A színvonalasabb közlekedési kultúra megteremtéséhez elengedhetetlenek lennének az úgynevezett P+R parkolók, amelyekbe a vidékről vagy az elővárosokból érkezők napközben lerakhatnák gépkocsijukat. A következő években mennyi ilyen parkoló épülhet meg?
– A 4-es metró vonalán számos P+R parkoló és mélygarázs épül a közeljövőben. Kelenföldön például a 4-es metró végállomásánál hozunk létre nagy kapacitású parkolót, ahonnan akár egy felfestett buszsávon közlekedő járattal szállítanánk a metróig az utasokat. Az Etele téren szintén épül egy ilyen parkoló 1500 plusz 400 autónyi befogadóképességgel. Ebbe a beruházásba magántőkét is bevonunk. Természetesen a 4-es metrótól függetlenül is fejlesztünk; ezentúl Kőbánya–Kispesten 300 férőhelyes, a Mexikói útnál 400-500 férőhelyes létesítmény várja majd a fővárosba utazó embereket. De a következő évtizedben a jelenleginek a többszörösére, 20-30 ezer autó befogadására alkalmas P+R parkolókra lenne szükség.
– Miből finanszíroznák ezeket?
– Például a behajtási engedélyekből, amelyeket január 1-jétől a száz százalékig fővárosi tulajdonú Parking Kft. szed be a nehézgépjárművek tulajdonosaitól. Az engedélyeket ez évtől csak rendszámra adjuk ki, a tehergépkocsik kizárólag a megjelölt tranzitútvonalakon keresztül haladhatnak, egyébként a január elsejei áremelés a tizennyolc év inflációemelkedéseinek a mértékét is alig éri el, azóta ugyanis nem emelt árat a főváros. Év végétől az M0-s körgyűrű továbbépítése, valamint a Megyeri híd átadása után szeretnénk kiterjeszteni a zónákat, és időbeli korlátozások is lennének a behajtásra. Ekkorra készül el az 11-es út és az M1-es autópálya közti kerülőút, tehát a behajtási tilalom is kiteljesedhet. Jelenleg naponta 120 ezer 3,5 tonnát meghaladó gépjármű jön be Budapestre. A belső kerületekben például a kukás autók reggel 7 óra után már nem találhatók meg a közforgalomban. A rendelkezés elsődleges célja a budapesti levegőminőség javítása, a környezetterhelés, a zaj és a forgalom csillapítása volt az élhetőbb város érdekében. Az, hogy tizennyolc év után bevétele is van a fővárosnak ebből, és azt fejlesztésekre tudjuk költeni, már csak hab a tortán…
– Óriási gondot jelent, hogy a városban nincs egységes parkolási rendszer, viszont különféle önkormányzati és magáncégek sarcolják a gépkocsi-tulajdonosokat.
– Legkésőbb a következő évre egységes parkolási rendszert kell létrehozni. Ehhez viszont a kerületi önkormányzatok együttműködése szükséges, nélkülük nem megy. Az utak 20 százaléka van a főváros gondozásában, 80 százalékukat a kerületi önkormányzatok birtokolják. A tehergépjárművek behajtásánál azonban már egységes ügykezelés zajlik transzparens módon, amely pozitív példa lehet.
– A napokban szivárgott ki, hogy a BKV jelentős járatritkításra készül. Ezzel az intézkedéssel vonzóbbá lehet tenni a budapesti tömegközlekedést?
– Nagy felháborodást keltett egyes civil körökben, amikor ebbe a munkába belekezdtünk. Ma valamennyi – objektív – civil és szakmai szervezet elismeri, hogy szakmailag indokolt a paraméterkönyv jelenleg is zajló felülvizsgálata. Azért kezdtünk hozzá, mert a paraméterkönyvhöz stratégiailag ’95 óta nem nyúlt hozzá senki. Tizenhárom év alatt a város szerkezete változott, új városmagok, lakóövezetek jöttek létre, miközben számos régi üzem, kultúrház, mozi, iskola megszűnt. Ezzel az utazási és a fogyasztói szokások jelentősen átalakultak. A BKV működési költségeinek körülbelül 45 százalékát fedezik a jegyárbevételek. A további 55 százalékot valamennyiünk adóforintja állja. Az elmúlt években nem követték az állami, fővárosi támogatások az infláció mértékét. A fővárosi önkormányzat az elmúlt években 10 milliárd forintot adott támogatásként a közlekedési társaságnak, az állam 32 milliárdot, valamint 17–18 milliárd forint jegyártámogatást a diákoknak és az időseknek. Az érem másik oldala, hogy a BKV működési költségeinek felét a bérjellegű költségek teszik ki. Tavaly közel 8 százalékkal emelkedett a vállalat dolgozóinak fizetése. Ezen túl jelentős anyagi terhet ró a vállalatra az energiahordozók vásárlása. E tekintetben is jelentős, infláció feletti áremelkedések történtek az elmúlt években. Antal Attila BKV-vezérigazgató első számú feladata volt, hogy kidolgozzon egy korszerűsítési programot. Ennek első lépéseként tavaly kialakult egy új vállalatirányítási struktúra. Nem rombolni, építeni szeretnénk.
– A BKV adósságállománya majdnem eléri a 80 milliárd forintot. Mit lehet ezzel kezdeni?
– Az adósságot évek óta görgeti a BKV. Tavaly azonban először nem nőtt az adósságállomány, az előre tervezetthez képest 77,9-ről 75,6 milliárdra csökkent. Egyéves vezérigazgatói tevékenység után ez pozitív tendencia kezdete lehet.
– Ezért kaphat jövőre Antal Attila összességében 45 millió forintos fizetést, illetve jutalmat?
– Tévedés konkrétumként kezelni, hogy biztosan ennyit fog hazavinni. A BKV vezérigazgatójának a bére fix fizetésből és prémiumból áll. A prémium azonban csak adható, nem jár. 2006-ban Aba Botond 670 ezer forintot keresett havonta, de ugyanekkora összeget kapott minden egyes hónapban prémiumként is. Tavaly Antal Attila csak a 670 ezer forintos fizetését vette fel. Ráadásul Aba Botondnak volt még egy menedzserszerződése, amelynek alapján minden évben megkaphatta alapfizetésének a 265 százalékát. Ezzel szemben mi azt mondtuk, legyenek tiszta és átlátható viszonyok. A bérmegállapítás során összehasonlítottuk a vezérigazgató illetményét a versenyszféra fizetéseivel. Kovács Lajos, a Főtáv vezetője a közszolgáltató cégek fizetési ranglistáján a második, 1,25 milliós fix fizetéssel, illetve az ehhez járó prémiumokkal. Ő körülbelül annyit keres, mint például a debreceni távhőszolgáltató vezetője, pedig Budapesten nagyjából annyi a távfűtéses lakások száma, mint Debrecen teljes lakossága. Antal Attilánál azt mondtuk, nézzük meg, mi az, ami a szempontrendszer alapján adható, de még így sem kerül be az első tíz legjobban fizetett közszolga közé. A cégvezetők prémiumát illetően pedig pont a napokban javasoltam a döntésre illetékeseknek, hogy a fővárosi lakosság – az adott cég szolgáltatásainak és fejlődésének tekintetében megmutatkozó – elégedettsége legyen az egyik kritérium a maximum adható célprémiumok kidolgozásánál, hiszen a fővárosi cégek vezetőinek döntései több millió ember napi életvitelét befolyásolják.
– Meglehetősen átláthatatlannak tűnik egyes fővárosi közműtársaságok gazdálkodása. Még felügyelőbizottsági tagok is azt mondják, hogy nem látnak bele igazán a két szocialista típusú vállalat, a BKV és a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. működésébe, pénzügyeibe. Most sem tudni, hogy ki és mire használja a Horvátországba Demszky Gábor után küldött Volkswagen Touareget…
– Tudtommal a Touareget a közterület-fenntartó vállalat ágazati vezetői használták legutóbb a nagy hóesésnél, azzal mentek ki a terepre.
– Csak nem a havat takarították vele?
– Nem… Az azonban mindenképpen pozitív, hogy a felelős vezetők ellenőrizték a hóeltakarítást. Ott voltak az emberekkel, ellenőrizték a szakszerű munkát. De rátérve kérdésének lényegére, azt ígértük a fővárosiaknak, hogy átvilágítjuk, a kor szellemének megfelelő működési modellre állítjuk a fővárosi közművállalatokat. A BKV-nál ez a folyamat elindult, s most kezdődött el a közterület-fenntartó társaságnál is. A Főtáv Zrt. 20 milliárd forintos működési költségéből az idén már 3 milliárdot megtakarítottunk. Ezt szeretnénk viszszaadni a fővárosnak, többek között erről szól az ökoprogram.
– Mi a jelentősége az ökoprogramnak?
– Mérhetővé kívánjuk tenni minden egyes fővárosi lakás fűtésfogyasztását. Így a felhasznált hőmennyiségágon legkevesebb 15 százalékos megtakarítást érne el minden háztartás. A 240 ezer lakásból 180 ezer még nem mérhető Budapesten. Jelenleg ugyanis nincs a családoknak más lehetősége a hőmennyiség szabályozására, mint az ablak. A kormány az ökoprogram részeként kezeli a panelfelújítási programot.
– Mekkora befektetést igényel az egyedi mérés bevezetése a családoknak?
– Semennyit, hiszen állami, fővárosi és kerületi önkormányzati támogatás vehető igénybe. Úgy számolunk, a lakosságnak egy fillérjébe sem kerül az átalakítás. A megtakarítás egy részét kell majd viszszafizetni bérleti pénzként, beépítve a már olcsóbb díjfizetésbe.
– Hivatalosan már Tiba Zsolt főjegyző is elismerte, hogy 553 millió forinttal nem tud elszámolni a főváros a 2006-os útfelújításoknál. A mai napig nincsenek politikai felelősök. Miért?
– A területet egy éve szakmailag irányító helyettesként áttanulmányoztam valamennyi olyan vizsgálati anyagot, amelyet a főjegyző, illetve a szakértők készítettek, bár abban az évben csak decemberben foglaltam el tisztségemet. Ha kicsit részletesebben belemélyed valaki, láthatja, bár mindenki ugyanazzal a mérőszalaggal dolgozik, még sincs két ugyanolyan eredmény. Igazságügyi szakértő, a műszaki egyetem, illetve a fejlesztési ügynökség szakértői végezték el az utólagos vizsgálatokat, egyes esetekben különböző eredményre jutottak. Számos olyan út volt, ahol kiderült, a 100 méter helyett 120 méter épült, tehát pozitív eltérés is tapasztalható. A pályázati kiírás szabályrendszere azonban csak a negatív eltéréseket értékeli. A felelősségre vonási eljárások megindultak a Főpolgármesteri Hivatalon belül, a főjegyző úr mint illetékes vezető irányítása alatt. Ugyanakkor jelezném, hogy Demszky Gábor már 2005-ben írt az illetékeseknek egy levelet, hogy az útfelújítási rendszer nehezen átlátható, túlzottan bonyolult, ám akkor azon nem változtattak. Tavaly azonban sok minden megváltozott. A javaslataim alapján a kivitelezői pályázat kiírásánál a teljes körű garanciális időszakot négy évről ötre emeltük. A jól teljesítési biztosítékot, azaz a garanciális hibákra letétbe helyezett összeget a kétszeresére emeltük, illetve elrendeltem a tartalékkeret szerződésből való törlését. Ez azt jelenti, hogy az útfelújítás során pótmunkaigénynél egyszerűsített közbeszerzési eljárást kellett lefolytatni. Mindezen kívül igazságügyi szakértőket vonunk be a pályázati kiírások elkészítésénél. Mindannyiunk számára fontos, hogy korrekt, megnyugtató rendezés legyen, s a jövőben ne forduljanak elő ilyen problémák.
– Megméreti magát főpolgármester-jelöltként 2010-ben?
– Személyes sorsomnál fontosabb, hogy a következő három évben végigcsináljuk programunkat. Nagy lehetőségek előtt áll a főváros, köszönhetően az uniós forrásoknak is. Sokan azt gondolják, hogy jó időben vagyok jó helyen, én viszont nem gondolkodom arról, hogyan alakul a jövőm 2010 után. Azt szeretném, hogy a fővárosiak a szociálliberális városvezetéssel elégedettek legyenek, és két év múlva bizalmukról biztosítsák ezt a városvezetést.
– Tehát önnek mindegy, hogy szabad demokrata vagy szocialista a főpolgármester?
– Sokkal fontosabb az, hogy ne a Fidesz jelöltje, vélhetőleg Tarlós István legyen a város új vezetője, bár nem akarom megbántani a párt fővárosi frakcióvezetőjét. A következő években azon dolgozunk, hogy a fővárosiak elégedettségére a balliberális vezetők közül legyen 2010-ben a főpolgármester. Mind a szocialisták, mind a szabad demokraták pedig kellően bölcsek ahhoz, hogy a legalkalmasabb jelöltet indítsák majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.