Mi a bajunk egymással?

Eddig tudomásul kellett venni, hogy a baloldal felfogása szerint a legjobb jobboldali a halott jobboldali

Salamon Konrád
2008. 02. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azok, akik hazáról, nemzetről, erkölcsről, közügyekről stb. másképp gondolkodnak, mint ahogy azt a balliberális véleményformálók elő akarják írni, kénytelenek a legdurvább rágalmaktól megalázottan élni saját hazájukban. Ugyanakkor elvárják ezektől a hamisan megvádolt, gyakran kigúnyolt emberektől, hogy mindezek ellenére legyenek nagyon türelmesek és megértők.
A kommunizmus bukása utáni magyar társadalom immár közel húsz éve képtelen megegyezni egy olyan nemzeti és demokratikus minimumban, amit a társadalom döntő többsége elfogadhatónak tartana. E nélkül viszont minden érdemleges politikai kezdeményezés halálra van ítélve, s a mindannyiunkat sújtó válság egyre reménytelenebbé és mélyebbé válik. Általános érdek tehát, hogy ezt a mindenkit pusztító megosztottságot mind a bal-, mind a jobboldalról elkezdjük felszámolni.
S máris a szótértés egyik akadályába, a fogalmak tisztázatlanságába ütközünk. A bal-, illetve jobboldali elnevezéssel kapcsolatban nyilvánvaló, hogy idejétmúltakká váltak e fogalmak közel száz évvel ezelőtti értelmezései. Egy megkülönböztető értékpár azonban változatlanul érvényes. Ez a radikális, illetve konzervatív felfogás közötti különbség. Mindenekelőtt ezek alapján tekinthetünk valakit bal-, illetve jobboldalinak. Ma ugyan a baloldal inkább liberálisnak, illetve szocialistának nevezi magát, látni kell, hogy a liberalizmus és a szociális érzékenység nemcsak a radikális baloldal, de a konzervatív jobboldal jellemzője is lehet. Gondoljunk csak a konzervatív liberális, illetve a keresztényszociális irányzatokra. Az is előfordul viszont, hogy ezen értékek akár a baloldalról is hiányozhatnak, amely annak idején a szocializmusra hivatkozva épp oly radikálisan államosított, mint amilyen radikálisan privatizált a kapitalizmus (és a saját) érdekében.
Növeli a fogalmi zűrzavart, hogy a baloldalról igyekeznek összemosni a jobboldalt a szélsőjobbal, amit aztán a szélsőballal együtt úgy ítélnek el, mint a politika tőlük távol álló két szélső pólusát. Ez viszont a tények súlyos eltorzítása, mert a szélsőbal (kommunisták) és a szélsőjobb (nácik, fasiszták) egymáshoz nagyon is közel állnak, hiszen mindkettő célja a demokrácia felszámolása és a totális diktatúra megteremtése. A két szélsőség tehát nem ellentétes pólus, hanem egymás mellett található két rokon irányzat, amelyek közelebb vannak egymáshoz, mint a bal-, illetve a jobboldalhoz. A jobboldalnak a szélsőjobbal való összemosása pedig rágalmazás, mert Magyarországon vannak ugyan szélsőségesen megnyilatkozó jobboldali csoportok, de – néhány szerencsétlen embert kivéve – nincsenek nácik és fasiszták. S ugyanígy találhatunk szélsőséges baloldali megnyilatkozásokat is.
Az antiszemitizmus és a rasszizmus állandóan hangoztatott vádjával kapcsolatban ismét a fogalom tisztázását kellene megkísérelni. Egy demokráciában mindenki és minden bírálható, tehát nem antiszemitizmus, rasszizmus egyes zsidó vagy roma megnyilatkozások, csoportok bírálata. Az antiszemitizmus és a rasszizmus az adott csoportok elleni gyűlöletkeltéssel, uszítással kezdődik, s folytatódik ezek jogegyenlőségének tagadásával. Ugyanakkor a holokauszt után természetesnek kell tartani az érintettek érzékenységét, például a holokausztot tagadó irományok kapcsán, de azt is látni kell, hogy e tagadás a „holokausztiparral” egymásra hatásban alakult ki.
Balliberális oldalon gyakran sajnálkoznak a fiatalok egyes csoportjainak szélsőségesen jobboldali megnyilatkozásain. Ne feledjük azonban, hogy más fiatalok viszont szélsőségesen baloldaliak. A fiatalok egy részére – mint mindenkire – erőteljesen hat a másik oldalt lejárató propaganda, aminek leghatásosabb módja annak rágalmazása. Az egyes politikusok folyamatos rágalmazását és mocskolását ugyanis az adott politikusra szavazók, vele rokonszenvezők saját megaláztatásukként élik át, amit a fiatalok az életkoruknak megfelelő szenvedéllyel élnek meg, és néha szélsőségesen utasítanak vissza. Ez esetben felesleges tehát – mint némelyek teszik – az iskolai történelemtanításban keresni a hibát.
S ha már az iskoláknál tartunk, sokkal nagyobb gond, hogy a fiatalok egy része a devianciát, sőt a bűnözést választja. Ők vajon melyik iskolarendszerben nevelkedtek? Abban, amelyet a hatalom az 1950-es évek elejétől alkalmatlanná tett arra, hogy ellássa nevelői és oktatói feladatát. Napjainkban tehát a diákok jelentős része neveletlenül és tudatlanul kerül ki az iskolákból. Egy dolgot azonban minden diák megtanulhat, hogy bármit büntetlenül el lehet követni. Ezek után ne csodálkozzunk a fiatalkorúak bűnözésének megdöbbentő adatain. S a züllesztés tovább folytatódik, mert ezt a végzetes folyamatot csak kis létszámú osztályokkal, csoportokkal lehetne megállítani, ahol a pedagógusok minden tanulóval képességei és adottságai szerint foglalkoznának. Ezzel szemben megnövelték az osztálylétszámokat, aminek következtében a pedagógusok munkája az eddiginél is hatástalanabbá válik. Ebben a helyzetben tehát a digitális tábla csupán pénzpocsékolás. A tudatlan és neveletlen fiatalok kisiklott élete miatti felelősség pedig mindenekelőtt azoké a politikai irányzatoké, amelyek iskolarendszerünket alkalmatlanná tették és teszik alapvető feladatainak ellátására.
Jogos aggályokat vet fel, hogy meg-megfogalmazódik a demokratikus eszményekből való kiábrándulás is. Az okok azonban nagyon is érthetőek, miután egyre többen kénytelenek megtapasztalni, hogy a magát liberálisnak nevező demokratikus állam nemhogy a közbiztonságot, de már a közrendet sem képes fenntartani. A törvények és a szabályok semmibevétele szinte mindennapos, de a magát liberálisnak nevező értelmiség alig képes megérteni a károsultak panaszait, különösen, ha a bűnelkövető a roma kisebbség tagja. Viszont ha egyes cigányokat ér sérelem, akkor talpra ugrik az egész balliberális értelmiség – lásd a Moszkva téri esetet –, s azonnal megvádolja fajüldözéssel, sőt fasizmussal az egész magyar jobboldalt.
Fontos lenne, ha a nem létező szélsőjobboldali veszély elleni küzdelem élharcosai felismernék, hogy a nácizmus és a fasizmus a második világháborúban megsemmisült, s a kisebb nosztalgiázó szélsőjobboldali csoportok nem jelentenek újfasiszta veszélyt, mert nincs sem nemzetközi, sem hazai támogatottságuk. S abban is egyetért minden normális ember, hogy ha néhány nosztalgiázó szélsőjobboldali utcai parádét akar rendezni, akkor ezt a hatalomnak meg kell akadályozni, nem pedig hagyni az eseményt, hogy ennek ürügyét a társadalom riogatására és a jobboldal rágalmazására lehessen felhasználni. Azon sem árt elgondolkodni, hogy egyes baloldaliak – valószínűleg az 1945 után már nem létező fasiszta veszéllyel szembeni antifasiszta küzdelmük elfoglaltsága miatt – nem vették észre, hogy egy, a szélsőjobboldalihoz hasonlóan embertelen szélsőbaloldali diktatúra létrehozásán fáradoztak, voltak annak lelkes részesei. Tehát hasonló bűnöket követtek el, mint az általuk joggal megvetett nácik és fasiszták. S jellemző módon a szélsőbaloldali veszélyt napjainkban sem érzékelik. Jól példázza ezt a vörös csillag használatáért folytatott küzdelmük, illetve az ezzel való hallgatólagos egyetértésük. Ilyen megértően fogadnák azt is, ha valamely őrült a horogkereszt használatának jogáért emelne szót?
Napjaikban megfogalmazódik a weimarizálódással való riogatás is. Ennek kapcsán viszont nem szabadna elfelejteni, hogy a német demokrácia bukása nem a szélsőségek megerősödésével, hanem a demokrácia tehetetlenségével, a nemzeti és a demokratikus minimum hiányával kezdődött. Ezért lenne mindennél fontosabb az ezekben való egyetértésre törekvés. A feladat rendkívül nehéz, mert az elmúlt közel húsz évben folytatott kíméletlen viták során mindenki maradandó sérüléseket szenvedett. A jobboldal kénytelen volt tudomásul venni, hogy a baloldal szerint a legjobb jobboldali a halott jobboldali. Lásd Antall József sorsát, akit életében legalább úgy gyűlöltek, mint napjainkban Orbán Viktort; leantiszemitázták, horthysta restaurátornak és lelki irredentának tartották, ma viszont ugyanazok példaképnek állítják a jobboldaliak elé. S arról se feledkezhetünk meg, hogy a jobboldaliak napirenden tartott rágalmazását kiegészíti a keresztény hívők folyamatos gúnyolása is. Ugyanakkor – egyébként helyesen – az ateistákat senki sem szokta gúnyolni.
Természetesen megvannak a baloldaliak jogos félelmei és sérelmei is. A nemzeti és a demokratikus minimum megfogalmazására irányuló párbeszéd tehát azzal kezdődhetne, hogy tisztáznánk a legfontosabb fogalmakat, tudomásul vennénk egymás jogos félelmeit és sérelmeit, és mind a két fél megállapodna abban, hogy nem tesz a másikat súlyosan sértő megállapításokat. Továbbá a baloldal nem vonja kétségbe a jobboldal demokratikus, a jobboldal pedig nem vonja kétségbe a baloldal nemzeti elkötelezettségét. S ennek hihetővé tétele érdekében mindkét fél mindent el is követ.

A szerző tanszékvezető főiskolai tanár, az MTA doktora

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.