Illegális lobbista nyerte el a sikerdíjat?

A Központi Igazságügyi Hivatal nyilvántartása szerint a MÁV Cargo privatizálása körül „koordináló” Gulya András, illetve a Geuronet Bt. a 2006-ban elfogadott lobbitörvény szerint valószínűleg illegális tevékenységet folytatott, mivel sem lobbistaként, sem lobbiszervezetként nincs bejegyezve. Amennyiben a vásárló osztrák fél is tudott erről, felvetődik a kérdés: az 1,9 milliárdos „sikerdíj” pontosan milyen célt szolgál, valamint történt-e újabb állami vagyonvesztés.

2008. 03. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sem a MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt. „sikeres” privatizációjára a vásárló Rail Cargo Austriával szerződést kötött Geuronet Bt., sem az ügylet körül „koordináló” Gulya András nem szerepel a Központi Igazságügyi Hivatal (KIH) lobbiszemélyeket és -szervezeteket feltüntető listáján, vagyis hivatalosan nincs lobbiengedélyük, ezért ilyen jellegű tevékenységet legálisan nem is folytathatnak Magyarországon – tudta meg lapunk a KIH-tól. A Rail Cargo és a Geuronet Bt. közötti „lobbiszerződés” így ütközik a 2006. évi XLIX. számú törvénnyel, amely a nyilvánosság és az átláthatóság érdekében egyértelműen előírja: lobbitevékenységet csak az a személy vagy társaság gyakorolhat, amelyik szerepel a KIH nyilvántartásában, és negyedévente nyilvános beszámolót készít tevékenységéről.
A nyilvántartásba vétel nélkül folytatott lobbitevékenység esetén az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium hatáskörébe tartozó hivatal tízmillió forintig terjedő bírságot szabhat ki – rendelkezik a törvény, amely 2006. szeptember elseje óta van hatályban. Az 1,9 milliárd forint sikerdíjas szerződés, amelyet az osztrák Format hozott nyilvánosságra, így több kérdést is felvet. Egyrészt a Rail Cargo Austria szerint egyértelműen lobbiszerződést kötöttek a Geuronettel, amelyet a lapunk birtokába jutott szerződésmásolat több pontja is igazol: ebben a Geuronet vállalja, hogy a MÁV Cargo megszerzésére közép- és hosszú távú stratégiát dolgoz ki, minimum hetente értesíti megbízóját a tudomására jutott információkról, valamint a sikerdíj és a szerződés időtartama is magához a privatizációs ügylethez kötődik. Másrészt viszont a Geuronet felelősségét veti fel az a pont, amelyben a megbízott kijelenti, hogy a vállalt feladat elvégzéséhez „minden szükséges tényszerű tudással és tapasztalattal rendelkezik”.
Ezenkívül a mai napig nem tudni, hogy a vásárló Rail Cargo Austria tudott-e arról, magyar megbízottjának valójában nincs a legális lobbitevékenységhez szükséges felhatalmazása, és szolgáltatását ebben a formában a törvények szerint fel sem kínálhatta volna. Kérdéses ugyanakkor, hogy amennyiben az osztrákok mégis tudtak a hiányosságokról, akkor a sikerdíj valójában milyen célt szolgált: ha például a vételár lenyomását, akkor egyértelműen állami vagyonvesztésről lehet szó.
Mindenesetre a Public Affairs Tanácsadók Szakmai Szövetsége tegnap a Központi Igazságügyi Hivatalhoz fordult a MÁV Cargo eladásának ügyében, kérve annak megvizsgálását, hogy a Geuronet Bt. szolgáltatása a lobbitörvény hatálya alá tartozott-e, s hogy a betéti társaság tevékenységével megsértette-e a lobbitörvényt – jelentette tegnap a Magyar Távirati Iroda. Gulya Viktória, a bt. beltagja lapunk kérdésére nem kívánta kommentálni az ügyet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.