Tovább gyűrűzik a felvételibotrány

Tovább gyűrűzik a középiskolai felvételibotrány. Lázár István gimnáziumi matematikatanár szerint nem csak egy feladat volt hibás a központi felvételi vizsgán, a példák zöme szarvashibáktól hemzsegett. Többségüket kétféleképpen is meg lehetett oldani, miközben a javítókulcs olyan megoldásokat tartalmazott, amelyek a kérdésekből nem következtek. Az oktatási tárca személyi változtatásokat ígért a feladatkészítő bizottságokban, ezekre azonban egyelőre nem került sor. A miniszter hallgat.

2008. 03. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a középiskolai központi felvételi vizsgák ügyében már lezárult a miniszteri vizsgálat, amely csupán egyetlen hibát talált a nyolcosztályos gimnáziumi matematikafelvételin, egy középiskolai tanár az állítja, hogy szinte valamennyi feladatban szarvashibák voltak. Lázár István a Kossuth rádiónak azt mondta: ahhoz, hogy egy tízéves diák meg tudja oldani ezeket a példákat, olyan hiperlénynek kell lennie, aki telepatikus képességekkel rendelkezik, és kitalálja, mire is gondolhatott a feladatkészítő. A példák döntő többségének a szövege annyira kétértelmű volt, hogy azt megfelelő értelmezés esetén többféleképpen is meg lehetett oldani, az oktatási tárca által küldött javítókulcs azonban csak egy megoldást fogadott el. Az is előfordult, hogy a szöveget egyáltalán nem lehetett értelmezni, illetve a javítókulcs olyan megoldásért adott pontot, amelyre vonatkozó kérdés nem is szerepelt a feladat szövegében. A megoldások esetenként olyan abszurdak voltak, hogy a gyerek azt hihette, rossz eredmény jött ki. Az egyik példa szerint például mínusz 15 kilométert kellett megtenni ahhoz, hogy eljussunk A pontból a B-be.
Emlékezetes: lapunk beszámolt arról, hogy megoldhatatlan volt az egyik feladat a nyolc évfolyamos gimnáziumok központi írásbeli felvételijén. A nyomtatási hibát csak akkor vették észre a minisztériumban, amikor a diákok már írták a dolgozatot. A vizsga közben több iskolát értesítettek a feladat helyes szövegéről, más intézményeket azonban nem tudtak elérni, így ott a diákok hosszú időt fecséreltek a megoldhatatlan feladatra. A botrányról a tárca egy hétig hallgatott, majd miután egy pedagógus jóvoltából mégis nyilvánosságot kapott az ügy, Hiller István vizsgálatot indított az ügyben. Ennek eredményeként a miniszter arra utasította az Oktatási Hivatalt (OH), hogy vizsgálja felül a feladatlapok összeállításában közreműködő bizottság összetételét, beleértve a bizottság vezetőjének személyét is, és gondoskodjon az indokolt személycserék végrehajtásáról. Ennek ellenére még nem történt személyi változtatás a feladatkészítő bizottságokban. Pósfai Péter, az OH közoktatás-szakmai igazgatóhelyettese lapunknak ezt azzal indokolta, hogy felvételi jelentkezési időszak kellős közepén jobb dolguk is van, mint ezzel foglalkozni, ráadásul a feladatkészítő bizottságok legközelebb ősszel ülnek össze, úgyhogy még bőven van idejük a miniszter által kezdeményezett intézkedések megtételére. Az oktatási tárca döntése értelmében valamennyi feladatot – akár hibás volt, akár nem – beleszámítják a gyerek teljesítményébe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.