Formák, színek és terek

Ellipszisek címmel rendeztek kiállítást a Kévés Stúdió Galériában Fajó János Kossuth-díjas képzőművész 1998–2008 közötti alkotásaiból. Ahogyan a tárlat és a Formáim, színeim, tereim című katalógus mutatja, az új művek szervesen kötődnek a korábbi korszakok törekvéseihez, kiteljesítik az életművet.

P. Szabó Ernő
2008. 04. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ritkán rendeznek manapság nonprofit kiállítóhelyen olyan tárlatot, mint amilyen Fajó János Kossuth-díjas képzőművészé a Kévés Galériában. Vannak-e még egyáltalán nonprofit galériák? Olyan, mint amilyen az Orczy Városközpontban működik, nem nagyon akad. Hiszen itt nemcsak a kiállított művek együttese és a közönség, a festmény síkja, a plasztika tömbje és az őket körülvevő tér alkot harmonikus együttest, de a kiállítóhely és az azt körülvevő városrészközpont is. Rend és játékosság, kortárs értékek és az idő próbáját kiálló konstrukciók, a szellem és az anyag egymást gazdagító találkozása jellemzi ezt az épületegyüttest, s az épületek által magukba foglalt és az őket körülvevő teret.
Noha a kiállítás látogatójaként természetesen elsősorban Fajó János festményei, plasztikái, nyomatai felé fordítjuk figyelmünket, lehetetlen nem gondolni arra a másik galériára, amely a művész nevéhez kötődik, s amelyben tizenkét éven át – 1976–1988 között – szervezte a kiállításokat, a különböző rendezvényeket. A Józsefvárosi Galériával és a Pesti Műhely nyomdai, kiadói tevékenységével nem egyszerűen üdítő színfoltot teremtett a puhuló diktatúra által gondosan szürkévé maszatolt művészeti közéletben, de olyan szemlélet- és életformamodellt mutatott meg, amely sűrítménye lényegében valamennyi alkotásában megtalálható. E modell társadalmi méretű realizálásától ma talán még messzebb vagyunk, mint két évtizeddel ezelőtt, amikor nem dőlt el, hogy az ideológiai terror helyét hosszú távon a pénz diktatúrája váltja föl, s nem az emberi, művészi értékek dominanciája. Az azonban ma is jó érzés, ha elképzeljük, mennyire más lenne ma Budapest és a magyar városok, vidék képe, ha a Pest egyik kies kis szegletében megszületett elképzelések a művésztársadalmon túli világban is visszhangra találnak.
Még jobb érzés, ha arra gondolunk, hogy két évtizeddel a Józsefvárosi Galéria Fajó János által meghatározott korszakának lezárulása után úgy tűnik, újra lehetséges hosszú távon képviselni a kortárs magyar művészet jelentős értékeit.
S mi érzékeltethetné ezt meggyőzőbben, mint Fajó János tárlata? Hiszen e tárlat nem egyszerűen munkássága utolsó évtizedének terméséből mutat be válogatást, de utal arra is, hogy a hetvenes-nyolcvanas években felvetett problémák köre, a művészet és a vizualitás egésze közötti kapcsolatok, a művész felelősségének a kérdése ma éppen olyan időszerű, mint volt a művész indulása idején, a hatvanas-hetvenes években.
Alapviszonyokat kutat ma is Fajó János, a tiszta színek, konstruktív formák, különböző anyagok viszonyát, az egyes technikák, műfajok közötti átjárás lehetőségét. Ma is éppen úgy a tökéletességre törekszik az anyag átlényegítése, szellemmel való megtöltése során, mint egykoron, s ma is éppen olyan energikus, termékeny, mint egykoron. Igaz, változásokról is beszél a kiállítás. Egyrészt arról, hogy a korábban művészetében centrális helyet elfoglalt kör, négyzet forma helyét egyre inkább az ellipszis, a hullámvonal, a nagyobb befoglaló formákét a töredezettség, az eltolt, variált, kivágott, hajlított részek együttese veszi át.
Másrészt egyféle belső változásról, a ráció mellett az érzelmek, emóciók, fontosságának növekedéséről, a szerkesztő szigor mellett a rögtönzések fontosságának növekedéséről. A Pozitív-negatív körformák az Ellipszis játékos előzésével folytatódnak, a Négyzet osztását a Beékelődés váltja föl, a tiszta színmezők, metszően éles egyenesek világos párbeszédébe sejtésekről szóló suttogások keverednek a síkból éppen csak leheletnyire kiemelkedő formák vetette árnyékok révén. Az életmű teljes és mégis tovább teljesedik. A szó legnemesebb értelmében vett művészi logika szerint.
(Fajó János: Ellipszisek, Kévés Stúdió Galéria, március 29-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.