Rali védett területeken át

Kétszáz autós és motoros kel útra április 20-án az állam által több mint ötvenmillió forinttal támogatott I. Közép-Európa-ralin. A verseny azonban a természetet féltők célkeresztjébe került, mivel több szakasz is kiemelten védett területen halad keresztül. Ennek ellenére az érintett környezetvédelmi felügyelőségek engedélyt adtak a rali lebonyolítására, igaz, még nem jogerősen.

Velkei Tamás
2008. 04. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Közép-Európa-rali – amely nevével ellentétben mindöszsze két országot érint – április 20-án rajtol. A versenyre kibocsátott tájékoztatóból kiderül: a 3000 kilométeres táv Debrecen, az erdélyi Nagybánya és Szováta, Veszprém, valamint Balatonfüred között műúton halad, a „szelektív” szakaszokat pedig a táborfalvai és a várpalotai lőtéren, a Papod és Miklád közötti Natura 2000 oltalom alá eső területen rendezik. – A lőterekről a civileket évtizedeken át kizárták, így alakulhatott ki az a skizofrén helyzet, hogy a katonai gyakorlóterepeken rengeteg természeti érték maradt meg – magyarázta lapunknak Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport környezeti tanácsadó irodájának vezetője. A lőtereken és azok közelében számtalan kiemelten védett növénytársulás, védett növény- és állatfaj él, ezért szakemberek aggódnak a verseny megrendezése miatt.
Táborfalva az Európai Unió által kiemelt jelentőségű védett terület, ahol a pannon homoki gyep, euroszibériai, enyves éger és magas kőris erdőtársulásokban olyan növények élnek, mint a homoki kikerics, a homoki nőszirom vagy a magyar futrinka. De a verseny nyomvonalán él az egymillió forint eszmei értéket képviselő homoki vipera, a magyar őszi araszoló és a szarvas ganajtúró is, s a közelben költ számos túzokpár. Hasonló a helyzet a várpalotai lőtérrel is, ahol ugyancsak kiemelt európai érték a háromezer hektár szubpannon sztyepp és a pannon sziklagyep, amely élőhelye a havasi cincérnek, és csak a Kárpát-medencében található Szent István-szegfű-populáció hatvan százaléka is itt nő.
A versenyen autók és motorok mellett kamionok is indulhatnak. – Azt mondhatjuk, komoly biztosíték nincs arra, hogy ilyen körülmények között nem sérül a védett környezet – fejezte ki aggodalmát Lenkei Péter. A vonatkozó kormányrendelet értelmében a Natura 2000 védelem alá eső területeken bármilyen tömegsportrendezvény engedélyköteles. Az engedélyeket azonban a két érintett természetvédelmi hatóság kiadta, igaz, azok nem jogerősek, mert 15 napig megfellebbezhetők.
A közép-Duna-völgyi felügyelőség szűkszavúan csak annyit közölt lapunkkal: azért adtak szabad utat a versenynek, mert a rali csak a már jelenleg is harci gépjárművek által használt nyomvonalat érinti. A közép-dunántúli zöldhatóság hivatalos közleményéből megtudtuk: a felügyelőség megjelölte azokat a helyrajzi számokat, amelyeket a nyomvonal nem érinthet; a természeti értékekben gazdag Natura 2000 területeken nézők nem tartózkodhatnak, és a versenyhez kapcsolódó egyéb tevékenység nem végezhető; előírták továbbá, hogy a nézők kizárólag a kijelölt, előzetesen a szakértőkkel egyeztetett pontokon tartózkodhatnak, és a szervezőknek gondoskodniuk kell irányításukról, mozgatásukról is.
A rendezők tízezer nézőt várnak, ezzel kapcsolatban Szalay Balázs fő szervező elmondta: a három táborfalvai és négy veszprémi nézői szektorban helyet foglalókra háromszáz biztonsági ember felügyel majd. – A területekről légi felvétel készül, és ha bármilyen változás, természetkárosítás következne be, keményen megbüntetik a verseny gazdáit – tette hozzá. Arra a felvetésre, hol parkol majd ennyi ember, és ki biztosít számukra illemhelyet, szemetest, leszögezte: szalaggal parkolókat jelölnek ki, konténeres toalettek és szemeteskukák is lesznek a helyszíneken.
A már indulásakor nagy indulatokat kavaró ralit a francia Amaury Sport Organisation sportszervező cég mellett egyébként az Önkormányzati és Területfejlesztései Minisztérium (ÖTM) a Magyar Turizmus Zrt.-n keresztül 52 millió forinttal támogatja. Az ÖTM mellett a Honvédelmi Minisztériumot is a nagylelkű mecénások között találhatjuk. Szekeres Imre miniszter indoklása szerint a tárca azért támogatja a versenyt, mert az jót tesz az ország imázsának, és a megújuló, fiatalokból álló „katonai állománynak hasznára válhat, ha látják, miként kell ilyen terepen bánni a robusztus járművekkel”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.