A Közép-Európa-rali – amely nevével ellentétben mindöszsze két országot érint – április 20-án rajtol. A versenyre kibocsátott tájékoztatóból kiderül: a 3000 kilométeres táv Debrecen, az erdélyi Nagybánya és Szováta, Veszprém, valamint Balatonfüred között műúton halad, a „szelektív” szakaszokat pedig a táborfalvai és a várpalotai lőtéren, a Papod és Miklád közötti Natura 2000 oltalom alá eső területen rendezik. – A lőterekről a civileket évtizedeken át kizárták, így alakulhatott ki az a skizofrén helyzet, hogy a katonai gyakorlóterepeken rengeteg természeti érték maradt meg – magyarázta lapunknak Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport környezeti tanácsadó irodájának vezetője. A lőtereken és azok közelében számtalan kiemelten védett növénytársulás, védett növény- és állatfaj él, ezért szakemberek aggódnak a verseny megrendezése miatt.
Táborfalva az Európai Unió által kiemelt jelentőségű védett terület, ahol a pannon homoki gyep, euroszibériai, enyves éger és magas kőris erdőtársulásokban olyan növények élnek, mint a homoki kikerics, a homoki nőszirom vagy a magyar futrinka. De a verseny nyomvonalán él az egymillió forint eszmei értéket képviselő homoki vipera, a magyar őszi araszoló és a szarvas ganajtúró is, s a közelben költ számos túzokpár. Hasonló a helyzet a várpalotai lőtérrel is, ahol ugyancsak kiemelt európai érték a háromezer hektár szubpannon sztyepp és a pannon sziklagyep, amely élőhelye a havasi cincérnek, és csak a Kárpát-medencében található Szent István-szegfű-populáció hatvan százaléka is itt nő.
A versenyen autók és motorok mellett kamionok is indulhatnak. – Azt mondhatjuk, komoly biztosíték nincs arra, hogy ilyen körülmények között nem sérül a védett környezet – fejezte ki aggodalmát Lenkei Péter. A vonatkozó kormányrendelet értelmében a Natura 2000 védelem alá eső területeken bármilyen tömegsportrendezvény engedélyköteles. Az engedélyeket azonban a két érintett természetvédelmi hatóság kiadta, igaz, azok nem jogerősek, mert 15 napig megfellebbezhetők.
A közép-Duna-völgyi felügyelőség szűkszavúan csak annyit közölt lapunkkal: azért adtak szabad utat a versenynek, mert a rali csak a már jelenleg is harci gépjárművek által használt nyomvonalat érinti. A közép-dunántúli zöldhatóság hivatalos közleményéből megtudtuk: a felügyelőség megjelölte azokat a helyrajzi számokat, amelyeket a nyomvonal nem érinthet; a természeti értékekben gazdag Natura 2000 területeken nézők nem tartózkodhatnak, és a versenyhez kapcsolódó egyéb tevékenység nem végezhető; előírták továbbá, hogy a nézők kizárólag a kijelölt, előzetesen a szakértőkkel egyeztetett pontokon tartózkodhatnak, és a szervezőknek gondoskodniuk kell irányításukról, mozgatásukról is.
A rendezők tízezer nézőt várnak, ezzel kapcsolatban Szalay Balázs fő szervező elmondta: a három táborfalvai és négy veszprémi nézői szektorban helyet foglalókra háromszáz biztonsági ember felügyel majd. – A területekről légi felvétel készül, és ha bármilyen változás, természetkárosítás következne be, keményen megbüntetik a verseny gazdáit – tette hozzá. Arra a felvetésre, hol parkol majd ennyi ember, és ki biztosít számukra illemhelyet, szemetest, leszögezte: szalaggal parkolókat jelölnek ki, konténeres toalettek és szemeteskukák is lesznek a helyszíneken.
A már indulásakor nagy indulatokat kavaró ralit a francia Amaury Sport Organisation sportszervező cég mellett egyébként az Önkormányzati és Területfejlesztései Minisztérium (ÖTM) a Magyar Turizmus Zrt.-n keresztül 52 millió forinttal támogatja. Az ÖTM mellett a Honvédelmi Minisztériumot is a nagylelkű mecénások között találhatjuk. Szekeres Imre miniszter indoklása szerint a tárca azért támogatja a versenyt, mert az jót tesz az ország imázsának, és a megújuló, fiatalokból álló „katonai állománynak hasznára válhat, ha látják, miként kell ilyen terepen bánni a robusztus járművekkel”.
Magyar Péter félreállította az őt kritizáló alelnökét