Elképesztően könnyű tételek

Több szakember szerint olyan nevetségesen könnyűek a középszintű érettségi tételek, hogy egy elsős gimnazista is le tudna vizsgázni. Így semmi nem motiválja a diákokat a tanulásra, hiszen a könnyű vizsgával is be lehet kerülni az egyetemre. A tegnapi történelemvizsgák témái között szerepelt a második magyar hadsereg doni katasztrófája és az 1956-os forradalom.

2008. 05. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több neves szakember is azt állítja, hogy a kétszintű érettségi rossz szabályozása miatt elképesztően alacsony tudással is be lehet kerülni az egyetemre. A középszintű érettségi tételek nevetségesen könnyűek, míg az eredetileg a felvételizőknek szánt emelt szintű vizsgát nem jutalmazzák megfelelően, így azt ma már szinte senki sem választja. Ezt a véleményt támasztják alá a statisztikák is: idén a két évvel ezelőtti adatokhoz képest negyven, a tavalyi számokhoz viszonyítva harminc százalékkal csökkent az emelt szintű vizsgák száma.
– A középszintű érettségi tételek nagyon könnyűek voltak, a tanítványaim különösebb megerőltetés nélkül jutottak túl a feladatokon – mondta lapunknak Porogi András, a fővárosi Toldy gimnázium igazgatója a tegnapi történelem írásbeli vizsga után. Hozzátette: ez önmagában még nem lenne olyan súlyos baj, ha a vizsga csak az érettségi bizonyítvány megszerzésére lenne elegendő, de ma egyben ez jelenti az egyetemi felvételit is. Porogi szerint az a gond, hogy az eredetileg a felvételizőknek szánt emelt szintű vizsga teljesen értékét vesztette, az azért járó pluszpontokat pedig másból is össze lehet szedni. Emlékeztetett: a felvételi pontszámba legfeljebb 80 pluszpontot számítanak bele. Ha a diáknak van két nyelvvizsgája, és a négy év alatt legalább egyszer jól szerepelt valamilyen tanulmányi versenyen, már összegyűlt a nyolcvan pontja, így az emelt szintű vizsgáért nem kap semmit. Ennek tudatában a diákok nem kockáztatnak, hiszen ugyanannyi pontot kapnak egy jóval nehezebb emelt szintű vizsgáért, mint a középszintűért, ráadásul könynyen előfordulhat, hogy a magasabb fokú vizsgát rosszabbul teljesítik. Porogi leszögezte: súlyos probléma, hogy az emelt szintű vizsga elértéktelenedése miatt a diákok motiváció nélkülivé válnak, hiszen semmi sem ösztönzi őket a tanulásra.
A Fazekas Mihály Gimnázium matematikai munkacsoportjának vezetője, Laczkó László az Info Rádiónak elmondta, a vizsgát már egy kilencedikes gimnazista is le tudná tenni, ezért nem is mutatja meg a feladatsort 15 éves diákjainak, mert ha ezzel szembesülnek, akkor a következő három évben nem tanulnak semmit. Laczkó szerint egyébként az emelt szintű tételek is sokkal könnyebbek, mint korábban a felvételi feladatok voltak.
Középszinten a történelmi feladatlap első felében 12 rövid, tesztjellegű feladat szerepelt, a második rész pedig rövidebb és hosszabb, úgynevezett esszéfeladatokból állt. A 8 esszékérdésből – bizonyos választási szabályok betartásával – hármat kellett kidolgozni. A témák között a reformáció, a vasútépítés forradalma, az államalapítás, a 2. magyar hadsereg doni katasztrófája és az 1956-os forradalom okai szerepeltek. Mindkét feladattípusnak fontos elemei voltak a jelenismeret, az állampolgári ismeretek (a XX. század második fele és napjaink jelenségei, történései, problémái). A vizsgázók a vizsga egész időtartama alatt használhatták a középiskolai történelmi atlaszt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.