Kanalas Éva Mária-énekei

K O R O N G

Varga Klára
2008. 05. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kanalas Éva népdalénekes az elmúlt másfél esztendő alatt három új albummal jelentkezett. Tavaly ősszel az Innin királynőről szóló egyik sumér mítoszt dolgozta fel, magyar népdalokat is beemelve a megzenésített eredeti szövegekkel elbeszélt történetbe, amely egyszerre egy menyegzőjét ülő királylány története, ugyanakkor egy univerzális beavatási út elbeszélése, s felsejlik benne egy fájdalmas itt és most személyes szerelmi szál is. Mindez a sámánhit: a szellemvilág, az ember és a természet egységes rendjébe ágyazva.
A tavalyi Rézpáva című lemezen már a népdalcsokrok, katolikus szentes népénekek dominálnak, továbbra is marad egy égre fölpanaszolt életrajzi jellegű szál, a megölt Kispáva története, a királynő központi helyét azonban már egy másik női princípium: a Boldogasszony veszi át.
Az elmúlt hetekben Csíksomlyó – Mária-énekek címmel Kanalas Éva újabb lemezt adott ki, amelyet az idén januárban a csíksomlyói kegytemplom csendes magányában vett fel Asztrik atya, a templom plébánosa engedélyével. Az új albumon a népdalénekes olyan katolikus szentes énekeket ad elő – köztük a Rézpáván más feldolgozásban és modorban elő-adott Boldogasszony anyánkat, az Ó, Áldott Szűzanyát vagy a más változatban ismert Kimenék én kezdetűt –, amelyeket főként a moldvai csángók énekeltek pünkösdkor, a csíksomlyói búcsúban, de ma már a legtöbben nem is ismerik őket.
A templom csendje nemcsak csend, vagyis a „semmi” ezen a lemezen, hanem valami szelíden, pasztellesen, de makacsul jelenlévő zenei, lelki tényező. Most – míg a tíz dal elhangzik – pihen a csángó népzenében éppúgy, mint a táltos-sámán kultúrkörben használatos dob, nincsen utazás alsó, felső és középső világ között, a szemek végig az égre szegeződnek. Nincsen személyes érzelmi szál sem, nincsen történet. A szentes énekek szövegei persze képekben végtelenül gazdagok: látjuk a szenvedő, imádkozó magyarokat történelmük fájdalmas fordulópontjain, látjuk Szent Istvánt, Szent Lászlót, akik nemcsak a magyarok királyai, atyjai voltak, hanem gyógyítói is, a gyermek Jézust, Máriát mint anyát, mint az angyalok királynéját, mint menynyei liliomot, mégsem színes, mozgalmas történelmi-vallási kifestőkönyvet énekel végig Kanalas Éva. Inkább szelíd, szűrt fénnyel átvilágított fehérvásznat dalol föl a fejek fölé, amelyre a dallamok olykori változékonysága, mozgása csakis fehérrel hímez, ahogy Tóth Menyhért vagy Malevics is fehérre festett fehérrel, hogy megmutassák a XX. század emberének, milyen az, ami szent.
Kanalas Éva még egy meglepetést tartogat: ma a szentmise előtt a Hármashalom oltárnál fog énekelni a csíksomlyói búcsú résztvevőinek, vagy inkább velük, mert mint mondta, akkor a legboldogabb, ha hallgatóságával együtt énekelhet.
(Kanalas Éva: Csíksomlyó – Mária-énekek, 2008.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.