Fuss, elvtárs!

Van-e mit ünnepelni az 1968-as párizsi események 40. évfordulóján? A Franciaországban hatalmon lévő jobboldali politikai erők szerint nincs, sőt „likvidálni” kellene ezeket az emlékeket a nemzettudatból. A baloldal sem lelkesedik hatvannyolcért, hiszen ugyancsak megkérdőjelezhető az eseményekben játszott szerepe. Egyedül egy radikális értelmiségi csoport néhány képviselője vallja magáénak a lázadást. Akkor sem voltak sokan, ma pedig elenyésző a számuk. Ám állandó médiajelenlétük felerősíti a hangjukat.

Pósa Tibor
2008. 06. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár épp ellentétes volt a szándéka, Nicolas Sarkozy egy éve tett kijelentésével megnyitotta a francia hatvannyolcas emlékesztendőt. Az akkor még csak elnökjelölt véleménye szerint „szakítani kell ’68 májusának szellemével, az általa jelképezett viselkedéssel, az eszmékkel, ’68 cinizmusával”. Ha elnökké választják, ő bizony semmiféle megemlékezést sem fog szervezni vagy ilyenen részt venni – fűzte hozzá. Szavát betartotta, Párizsban semmilyen hivatalos megemlékezés nem lesz a lázongás évfordulóján.
Mint a tóba dobott hatalmas kő, olyan hullámokat váltott ki az azóta elnökké választott Sarkozy véleménye: egy év óta szakadatlanul elemzik, boncolgatják, vitatják állítását a hatvannyolcas eseményekről. Nem egy válasz, pamflet született meg az ellenoldalon, de tudományos tanácskozásokban, kollokviumokban, elemzésekben sincs hiány. Sokakban felmerült a kérdés: egyáltalán véget ért ’68?
De mit is állított Sarkozy, mit rótt fel a lázadóknak? Először is a család válságát, a haza, a nemzet fogalmának kiürítését, az oktatás színvonalának csökkenését. Sőt szerinte olyan fogalmakért is a „nagy generációnak” kell felelnie, mint a cinizmus a politikában, az etikai normák elvetése, áttételesen a pénz istenítése és a kábítószer elfogadtatása, amelynek fogyasztását akkoriban csak elnéző mosollyal fogadták. Ezek igen sarkos állítások, bár kétségtelenül van bennük igazság.
Mi volt a hatvannyolcas diákmozgalom? Sokféle válasz adható erre az alapkérdésre. Vincent Cespedes fiatal filozófus számára kulturális forradalom, amely sikerrel zajlott le, és politikai lázadás, amely elbukott. Daniel Cohn-Bendit, az események akkori egyik főszereplője úgy látja, hogy a mozgalom egy nemzedék hatalomra jutási kísérlete volt. Eközben kivívta azt, hogy a régi, archaikus Franciaország modern állammá alakuljon át.
Bernard Henri Levy sztárfilozófus úgy véli, hogy 1968 májusa egyszerre vetette el Franciaországban a jobboldal autokrata politikáját és a baloldal sztálinizmusát. Egyes szélsőballal kacérkodó filozófusok kifejtik azt a meggyőződésüket, hogy a „valódi ’68” még csak most kezdődik el. Amit eddig láttunk, az csupán a kezdet volt, úgy nagyjából öt évet adtak arra, hogy a valódi forradalom elérje Franciaországot. Michel Onfray, a harcos ateista elmondta, hogy mivel hatvannyolcban kilencéves volt, nem vehetett részt az eseményekben, de felfogta, hogy „metafizikus forradalomról” van szó: „Ez a hasznos pusztítás időszaka volt. Az iskolában addig majd mindent kívülről kellett megtanulni. Aztán semmit sem. Pedig a memóriának, mint bármely testrésznek, kell a gyakorlat. Tehát nem tértek vissza a régi módszerhez, nem volt restauráció, de nem is adtak helyette semmit. Elveszett a megújulás joga.”
Abban nagyjából egyetértenek Franciaországban, hogy az 1958-ban kezdődött De Gaulle-éra tíz éve alatt megcsontosodott a társadalom minden szintje. A tábornok kikezdhetetlen tekintélye volt a rendszer alapja. Az 1968-as diákmozgalom átmeneti sikere mindenkit meglepett, de főleg azokat, akik március 22-én elindították. Száznegyvenketten elfoglalták a nanterre-i egyetem egyik előadóját. Mint gyakran tévesen idézik, nem az ellen tiltakoztak, hogy a fiúk nem mehetnek fel a lányok kollégiumi szobájába – ezt a kérdést már fél éve rendezték –, hanem egy korábbi, vietnami háború elleni tüntetésen letartóztatott társaik szabadon bocsátását követelték.
Kik voltak a tiltakozók? Szélsőbaloldali trockisták, anarchisták, maoisták adták meg az alaphangot. Ez utóbbiak mentségére legyen mondva, hogy ekkor még igen kevés szivárgott ki a kínai kulturális forradalom borzalmairól. A francia középosztály már nehézségek nélkül járathatta egyetemre gyermekeit. Az egyetemisták 90 százaléka burzsoá gyökerű volt, csupán öt százalék munkásszármazású került be a felsőoktatási intézményekbe. Tehát a diákmozgalmakban részt vevők többsége szilárd háttérrel rendelkezett, de ezen és az osztálykülönbségekből adódó nézeteltéréseken túlléptek. A kubai Fidel Castro vagy a kínai Mao Ce-tung példája lebegett a szemük előtt, hogy a középosztályból jőve is lehet forradalmat kirobbantani, amelyhez csak kellően tevékeny csapat kell.
Ez a kis közösség május közepére a pár száz résztvevőből már több tízezresre duzzadt, ennyien védték a Latin negyedben felállított több mint hatvan barikádot. A rohamrendőrség nagy nehezen – sebesült áldozatok árán – végül legyűrte az akadályokat. A hatalom azonban meggondolatlan és kíméletlen akciójával sokkal veszélyesebb ellenfelet ébresztett fel: a munkásságot. Az egyetemisták iránt érzett szolidaritásukat kifejezve sorban kezdték elfoglalni az üzemeket, megbénult az ország gazdasági élete a kibontakozó általános sztrájk következtében. A szovjetek bábjaként mozgatott Francia Kommunista Párt, amely viszont a helyi szakszervezetekre gyakorolt erős befolyást, először elítélte a diákmozgalmat, majd megpróbált a megmozdulások élére állni, de ekkor már senki sem kért belőle.
Georges Pompidou miniszterelnök volt az, aki majd háromnapos tanácskozás után megoldotta a helyzetet: május 27-én megállapodott a munkásokkal követeléseikről. A Grenelle – az utca neve, ahol sikerült az egyezséget elérni – azóta a francia politikai életben szinonimája a nehéz helyzetek tárgyalásos rendezésének. Három nap múlva De Gaulle bejelentette, hogy új választásokat ír ki. Aznap több százezer ember vett részt a De Gaulle melletti tüntetésen. A sztrájkokat beszüntették, kifulladt a diákmozgalom is. Egy hónap múlva a gaulle-ista politikai tömörülés sohasem látott győzelmet aratott a választásokon.
Az egyetemisták sohasem akartak pártot szervezni, mert ezzel elfogadták volna a létező társadalmi rend játékszabályait, amelyet mindenestül meg akartak szüntetni. Ezért programot sem készítettek céljaikról, csupán számtalan bizottságot hoztak létre, amelyekben vég nélkül lehetett boncolgatni az adott kérdéseket. A vitaesteken, a barikádokon folytatott harcokban, a „háborús játékokban” az egyetemisták megtapasztalhatták a közösség erejét.
Van-e máig ható öröksége hatvannyolcnak? Nehéz lenne ezt vitatni. Szociális téren mindenféleképpen, hiszen a grenelle-i megállapodás rengeteg előnnyel járt az alkalmazottak világában. A paternalista oktatási rendszert megreformálták, 1968 végén megkezdődött az egyetemi decentralizáció. Ám abban Sarkozynek igaza van, hogy a színvonal jelentősen csökkent. A nyugati kulturális szokások változását is kár lenne tagadni. A szexuális forradalom is e korból datálódik: a fogamzásgátló tabletta megjelenésével a nők is szabadabban léphettek párkapcsolatba, megjelentek a homoszexualitásukat nyíltan vállalók, a feministák is szervezkedtek a nők jogaiért. Persze mint mindenhol, itt is voltak túlkapások. Két évvel ’68 után a Nők Felszabadítási Mozgalma Párizsban koszorúzott „az ismeretlen katonanő sírjánál”. Aztán a Homoszexuálisok Forradalmi Akciófrontja is megjelent a színen, az Internacionálé dallamára írt indulójának címe: „Ez az orgazmus lesz a végső.”
„Likvidálós” kijelentése miatt Daniel Cohn-Bendit igencsak mérges lett Sarkozyre, a következőket mondta az Élysée-palota lakójáról: „Sarkozy a legnagyobb hatvannyolcas! Gondoljanak bele, egy kétszer elvált államfő, akinek szupermodell feleségéről aktképek jelennek meg, lehetett volna elnök a régi Franciaországban?!”
Ilyenkor, a kerek évforduló tájékán szinte minden francia újság összeállítást közöl az akkori szellemes és ötletes jelszavakról, falfeliratokról: Az unalom ellenforradalmi; Nem követelünk és nem kérünk semmit, mi elveszünk és elfoglalunk; Légy realista, kérd a lehetetlent!; Fuss, elvtárs, a régi világ a nyomodban!; Mi mindannyian német zsidók vagyunk! (utalás Cohn-Bendit származására); Megveszik a boldogságodat, lopd el tőlük! Az egyik leggyakrabban használt graffiti hatvannyolcban a következő volt: Az utcakő alatt tengerparti strand van. Magyarán: fel kell szedned az utcakövet – akkor még valóban sok helyen volt Párizsban –, hogy olyan gondtalanul érezd magad, mint a fövenyen. A két szerzőt a francia Express hetilap megtalálta. Mindketten nevet szereztek a reklámiparban. Ha most feltennénk nekik a kérdést, hogy mi van az utcakő alatt, vajon mit válaszolnának? Talán hipermarket?

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.